تبیان، دستیار زندگی
موزه تنوع زیستی و مردم شناسی سمیرم ، اولین مرکزاطلاع رسانی تنوع زیستی کوهستان در سطح کشور است که درتاریخ 94/8/14 باحضور آقای ظهرابی مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان اصفهان، آقای سیدمحمدقوامی مشاور خانم ابتکار و آقای قادریان مسئول روابط عمومی سازم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اولین موزه تنوع زیستی کوهستان کشور در سمیرم+گالری عکس

موزه تنوع زیستی و مردم شناسی سمیرم ، اولین مرکزاطلاع رسانی تنوع زیستی کوهستان در سطح کشور است که درتاریخ ٩٤/٨/١٤ باحضور آقای ظهرابی مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان اصفهان، آقای سیدمحمدقوامی مشاور خانم ابتکار و آقای قادریان مسئول روابط عمومی سازمان محیط زیست استان اصفهان ومسئولین پروژه تنوع زیستی زاگرس مرکزی و جمعی از مسئولین شهرستان افتتاح گردید.

فرآوری :علیرضا عابدینی - بخش گردشگری تبیان

موزه حاصل از خلاقیت، ابتکار و تلاش های بی قفه

موزه تنوع زیستی و فرهنگی سمیرم عنوان موزه ای است که بدون کمک های مالی دولت و در نتیجه خلاقیت و ابتکار اعضای انجمن پیام آوران سبز سمیرم (رفتگران طبیعت سمیرم) در محل ساختمان یک حمام مخروبه راه اندازی شد. این حمام مالک شخصی نداشت و در جلسه ای که با حضور اعضای شورای محل، هیئت امنای مسجد و حسینیه گرفته شد ، قراردادی 20 ساله منعقد شد تا با همت و هزینه شخصی اعضا ، مرکزی برای آموزش های زیست محیطی و اطلاع رسانی کوهستان احداث گردد و سرانجام پس از سه ماه و نیم تلاش بی وقفه اعضا در تاریخ ٩٤/٨/١٤ راه اندازی شد.

بخش های مختلف موزه

این مجموعه شامل اتاق های تنوع زیستی، موزه مردم شناسی، کتابخانه و جلسات می باشد. اتاق جلسات با سبک سنتی برای تشکیل جلسات گروه ، برگزاری کارگاه های آموزشی، پخش کلیپ های زیست محیطی و جلسات کتابخوانی جمعی استفاده می شود. در اتاق کتابخانه نیز ٤٥٠ جلد کتاب با موضوعات محیط زیست، توسعه پایدار و گردشگری موجود است. اما آنچه باعث غنی تر شدن کتابخانه شده است، تحقیقات و پژوهش های زیست محیطی صورت گرفته در مورد زاگرس مرکزی توسط پروژه زاگرس است.
در بخش فرهنگی یعنی اتاق موزه مردم شناسی نیز به معرفی آداب و رسوم منطقه پرداخته شده است و در نهایت در اتاق تنوع زیستی ، حیوانات تاکسیدرمی شده ، مار و جنین گوسفند، صدف دریایی، توتیا، پروانه ، فسیل و انواع سنگ ها وهرباریوم و قاب عکس های طبیعت ارائه شده است. این اتاق از جذابیت بیشتری نسبت به سایر بخش ها برای بازدید کنندگان برخوردار است.

اهداف موزه

دیدن حیوانات و پرندگان حس دوستی انسان و حیوانات را دو چندان می کند و اعضای انجمن ضمن معرفی حیات وحش سمیرم و معضلاتی مانند شکار بی رویه و عواقب سوء آن ، حساسیت مردم را نسبت به مسئله شکار افزایش می دهند. مرکز مزبور مکان مناسبی برای ارتقای دانش و اطلاعات مردم درخصوص کوهستان و حیات وحش است تا بتوان با همکاری و همیاری جمعی جلوی تخریب کوهستان و از بین رفتن حیات وحش غنی منطقه سمیرم را گرفت.

آدرس موزه

برای دیدن موزه باید به استان اصفهان ، شهرستان سمیرم ، چهارراه محله دلگرا، ابتدای خیابان شهید روح الله بهرامیان (تل میدان) مراجعه کنید.

موزه تنوع زیستیموزه تنوع زیستیموزه تنوع زیستیموزه تنوع زیستیموزه تنوع زیستیموزه تنوع زیستیموزه تنوع زیستیموزه تنوع زیستیموزه تنوع زیستی



منابع: سمیرمی ، انجمن پیام آوران سبز سمیرم