تبیان، دستیار زندگی
84 بسم‏اللَّه‏الرّحمن‏الرّحیم‏ یا مقلّب القلوب والابصار، یا مدبّر الّلیل و النّهار، یا محوّل الحول والاحوال، حوّل حالنا الى احسن الحال. عید سعید نوروز و حلول سال نو را به همه‏ى ملت ایران و هم‏میهنان عزیز، مخصوصاً به خانواد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیام رهبر معظم انقلاب اسلامى به‌مناسبت آغاز سال 1384

بسم‏اللَّه‏الرّحمن‏الرّحیم‏
یا مقلّب القلوب والابصار، یا مدبّر الّلیل و النّهار، یا محوّل الحول والاحوال، حوّل حالنا الى احسن الحال.
عید سعید نوروز و حلول سال نو را به همه‏ى ملت ایران و هم‏میهنان عزیز، مخصوصاً به خانواده‏هاى معظم شهیدان و به جانبازان و به همه‏ى ایثارگران و تلاشگران، همچنین به همه‏ى ملتهایى كه عید نوروز را گرامى مى‏دارند، تبریك عرض مى‏كنم.
در حالى وارد سال 1384 مى‏شویم كه سالى را با حوادث تلخ و شیرین پشت‏سر گذاشتیم. یقیناً اگر حوادث تلخى از قبیل زلزله و سیل و آتش‏سوزى و حوادث مصیبت‏بارى كه در این مدت بر اثر بلایاى طبیعى براى كشور پیش آمد، نمى‏بود، ملت ما شیرین‏كام‏تر وارد سال نو مى‏شد. از خداوند متعال مى‏خواهیم كه سال نو را سالى همراه با آرامش، امنیت، شادكامى و بهروزىِ ملت ایران قرار دهد.
سال گذشته سال پاسخگویى بود؛ پاسخگویى مسؤولان در برابر مطالبات ملت ایران. برخى مسؤولان به نحو شایسته پاسخگویى كردند؛ با این حال مقصود عمده از طرح عنوان «سال پاسخگویى» برآورده شد؛ زیرا آن‏روى سكه‏ى پاسخگویى، پرسشگرى است. یك غرض عمده از طرح این شعار در سال 83 این بود كه روح پرسشگرى در ذهن ملت ایران زنده شود و مسؤولان احساس كنند كه در مقابل مردم باید پاسخگو باشند. پاسخگویى و روحیه‏ى پرسشگرى و احساس مسؤولیت مسؤولان در مقابل مطالبات ملت، مخصوص سال 83 نیست؛ همه‏ى سالها به همین كیفیت است. البته نوع و مواجهه و پاسخگویى مسؤولان در قبال این شعار، یقیناً براى ذهن مردم در انتخابها و قضاوتهاى آینده‏ى آنان مؤثر خواهد بود.
سالى‏كه در پیش داریم، سال مهمى است؛ هم از این جهت كه در آغاز این سال انتخاباتى برگزار مى‏شود كه براى ملت ایران و سرنوشت كشور در یك دوره‏ى چهارساله حایز اهمیت است، و هم از این لحاظ كه سال شروع سند چشم‏انداز بیست ساله‏یى است كه نظام براى آینده‏ى خود پیش‏بینى كرده است. از امسال برنامه‏هاى پنج‏ساله بر اساس چشم‏انداز بیست ساله تنظیم خواهد شد؛ بودجه‏ها بر آن اساس نوشته خواهد شد و تلاش مسؤولان در این رویكرد قرار خواهد گرفت. بنابراین امسال، سال دو آغازِ بسیار مهم است: هم مسأله‏ى انتخابات و هم شروع سند چشم‏انداز بیست ساله. آنچه اهمیت دارد، این است كه مسؤولان به وظایف خود با چشم مسؤولانه نگاه كنند و قواى سه‏گانه آنچه را كه سند چشم‏انداز بیست ساله بر عهده‏ى آنها گذاشته است، بار مسؤولیت عظیمى براى آینده‏ى كشور بدانند. اگرچه مسؤولیتها در دوران بیست ساله، دوره‏هاى كوتاه‏مدت و چهارساله است، لیكن هر كدام از این حلقه‏هاى چهار ساله، تشكیل دهنده‏ى زنجیره‏ى بسیار مهم و تعیین‏كننده‏ى سرنوشت كشور در بیست سال آینده خواهد بود. بخصوص در سالهاى اول لازم است زیرساختهاى این چشم‏اندازِ مهم و سازه‏ها و ساز و كارهاى آن، آن‏چنان تنظیم و چیده شود كه بتوان بر اساس آن، این بناى مستحكم را بالا برد و ان‏شاءاللَّه براى آینده‏ى كشور و ملت جاده‏ى هموارى را براى پیشرفت فراهم كرد.
آنچه براى مردم و مسؤولان - هر دو - حایز اهمیت است، عبارت است از همكارى؛ یعنى وحدت ملى و همبستگى عمومى ملت در قبال آنچه مسؤولان موظفند انجام دهند. ادامه‏ى این راه از یك طرف، و همكارى مردم و مسؤولان از سوى دیگر، مى‏تواند ما را در پیشرفت این راه و پیشبرد این اهدافِ والا كمك كند. بنابراین امسال «همبستگى ملى و مشاركت عمومى» مى‏تواند شعار بزرگ ملت ایران باشد. یقیناً مشاركت عمومى مردم - چه در انتخابات و چه در مسائل گوناگونى كه این دولت و همچنین دولت آینده در پیش‏رو دارد - و همبستگى ملى آنان خواهد توانست به پیشرفت برنامه‏ها كمك كند.
از خداوند متعال براى ملت ایران بهروزى و شادكامى و موفقیت، و براى مسؤولان توفیق خدمتگزارى به این ملت مسألت مى‏كنیم و امیدواریم ادعیه‏ى زاكیه‏ى حضرت بقیةاللَّه (ارواحنافداه) شامل حال ملت ایران باشد. همچنین به روح مطهر امام بزرگوارمان كه بنیانگذار این بناى رفیع است، درود مى‏فرستیم.والسّلام علیكم و رحمةاللَّه و بركاته‏