تبیان، دستیار زندگی
ان 6 صفر 656 هـ . ق با كشته شدن « المستعصم بالله » توسط مغولان , بساط خلافت عباسی در هم پیچید. مستعصم مرد بی كفایتی بود كه دربارش مركز دسیسه و اختلافات گشته بود و او توان سروسامان دادن به امور خلافت را نداشت . به همین جهت م...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ششم صفر المظفر سالروز برچیده شده ظلم و ستم عباسیان


6 صفر 656 هـ . ق
با كشته شدن « المستعصم بالله » توسط مغولان , بساط خلافت عباسی در هم پیچید.
مستعصم مرد بی كفایتی بود كه دربارش مركز دسیسه و اختلافات گشته بود و او توان سروسامان دادن به امور خلافت را نداشت . به همین جهت مغولان توانستند بر بغداد مسلط شوند و به حاكمیت ششصد ساله عباسیان پایان دهند.
27 اسفند 1177 هـ . ش (شوال 1213 هـ . ق )
با رسیدن نیروهای فرانسوی به پشت دیوارهای شهر « عكا » در فلسطین , نبرد سربازان فرانسوی و نیروی عثمانی آغاز شد.
ناپلئون پس از اشغال شهرهای متعدد فلسطین , برای تصرف شهر عكا نیروهای فرانسوی را متوجه این شهر كه برج و باروی مستحكم داشت , نمود.
نیروهای فرانسوی درجریان محاصره این شهر با نیروهای عثمانی درگیر شدند و قوای فرانسه به محاصره ارتش عثمانی درآمد. اما سرانجام نبرد به سود فرانسوی ها تمام شد و محاصره عكا تكمیل گردید. در این زمان ناپلئون اعلامیه ای منتشر كرد و از یهودیان خواست برای تحقق بخشیدن به آرزوی خویش ارتش فرانسه را یاری دهند تا مسلمانان را شكست دهد. ناپلئون با تمام كوششی كه به خرج داد نتوانست مقاومت عكا را درهم بكوبد. در این گیر و دار بیماری طاعون درمیان سربازان فرانسوی شیوع پیدا كرد و چندین هزار سرباز فرانسوی را به دیار مرگ فرستاد. شیوع طاعون و مقاومت سرسختانه عكا ناپلئون را مجبور كرد كه فرمان عقب نشینی صادر كند و مایوسانه به مصر بازگردد.
مقاومت عكا و شكست فرانسویان در تسخیر این شهر , ضربه محكمی به ناپلئون زد و مانع از رسیدن او به اهداف بلند پروازانه اش گردید. زیرا اوبعدها گفته بود : هرگاه عكا را تصرف می كردم به قسطنطنیه می رفتم و خاندان سلطنتی بناپارت را در آنجا پایه گذاری می نمودم .
منبع : روزنامه جمهوری اسلامی