تبیان، دستیار زندگی
و وفاداری سیدحسن نصرالله به ایران در بوسیدن دست رهبر انقلاب در برابر چشمان بهت‌زده سران عرب در سال 2001 و پس از انتخاب شدن به عنوان مرد سال جهان عرب در سال 2000، متجلی شد. كارشناس بین‌الملل «بازتاب» در گفت‌وگویی، با اعلام ا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تکمیل هلال شیعی، علی رغم .......و

وفاداری سیدحسن نصرالله به ایران در بوسیدن دست رهبر انقلاب در برابر چشمان بهت‌زده سران عرب در سال 2001 و پس از انتخاب شدن به عنوان مرد سال جهان عرب در سال 2000، متجلی شد.

كارشناس بین‌الملل «بازتاب» در گفت‌وگویی، با اعلام این مطلب افزود: وقایع لبنان و عراق، نشان داد كه اتّكا به مردم و استفاده از پتانسیل اجتماعی، تأثیری فراتر از قدرت‌های نظامی، اقتصادی و سیاسی جهانی دارد.
وی افزود: در اجتماع روز گذشته بیروت، نه تنها شیعیان هوادار حزب‌الله، فراخوان سیدحسن نصرالله را پاسخ دادند، بلكه مسلمانان سنی و حتی مسیحیان و مارونی‌ها نیز، دعوت رهبر حزب‌الله را پذیرفتند و از مواضع وی حمایت كردند.
این كارشناس ادامه داد: حادثه عظیم بیروت، نشان داد كه هرگاه روحانیت شیعه، با استفاده از محتوی غنی فرهنگی و اسلامی و به صورتی شفاف و صادقانه از مردم یاری بخواهد، هیچ قدرت و اراده‌ای، توان مقابله با آن را ندارد.
این استاد دانشگاه توضیح داد: تأثیرپذیری رفتار سیاسی آیت‌الله سیستانی و سیدحسن نصرالله از مشی بی‌نظیر امام خمینی(ره) ـ كه مبتنی بر دو ركن «توكل به خدا» و «تكیه بر مردم» بود ـ كاملا بارز است و تأثیرات غیرمستقیم و درازمدت انقلاب اسلامی را نشان می‌دهد.
وی خاطرنشان كرد: حماسه بیروت، هم برای مسئولان داخلی و هم برای دولت‌های غربی، هشدارهای مهمی داشت كه باید به آن توجه شود.
این كارشناس، پیام این حادثه برای مسئولان جمهوری اسلامی را به محور «فردی»، «داخلی» و «بین‌المللی» تقسیم كرد و توضیح داد: علت تأثیر شگرف سیدحسن نصرالله بر مردم لبنان، سلامت مالی و اخلاقی او و پیشقدمی وی در فداكاری برای كشور است.
زمانی كه مردم لبنان مشاهده كردند، نصرالله، فرزند نوزده ساله خود را تقدیم مقاومت در برابر اسرائیل و دفاع از لبنان كرده و هیچ‌گاه در پی استفاده از موقعیت ممتاز خود برای منافع شخصی و گروهی نیست، این‌چنین وی حمایت جانانه خود را از دبیركل حزب به نمایش گذاشت.
رفتار كشوری حزب‌الله لبنان در تلاش برای خدمت به كشور، سازندگی و حل مشكلات مردم و پرهیز از شعارگرایی و عملكرد تبلیغاتی نیز طی بیست سال گذشته، باعث شده است تا مردم لبنان، فارغ از هرگونه مذهب و گرایش سیاسی، به حزب‌الله به عنوان یك جریان صادق اجتماعی عشق بورزند و رویكرد بین‌المللی سیدحسن نصرالله، نیز نشان داد، رفتاری كه متكی بر اعتقاد به اهداف مقدس و خارج از انگیزه‌های شخصی است، می‌تواند با اتكا به مردم، در برابر جهان بایستد. بنابراین زمانی كه نصرالله به عنوان رهبر یك حزب اقلیت ـ كه همجوار با اسرائیل و تحت فشار شدید آمریكا و اروپاست ـ این‌گونه با شجاعت و تنها با اتكا به حمایت مردم عمل می‌كند، مسئولان جمهوری اسلامی، به ویژه اشخاصی كه در رابطه مستقیم با كشورهای غربی هستند، باید در رفتار خود تجدیدنظر كنند.
این استاد دانشگاه، مهم‌ترین پیام حماسه بیروت برای دولت‌های غربی، به ویژه آمریكا را تشكیل هلال اسلامی مبتنی بر اندیشه‌های سیاسی شیعه دانسته افزود: در شرایطی كه طی 25 سال گذشته، عملكرد غرب در جهان اسلامی، بر حمایت شدید از جریانات سكولار و وهابی سنی ـ از دولت‌های دست‌نشانده مصر و صدام گرفته تا رژیم‌های افراطی چون طالبان ـ برنامه‌ریزی شده و جریانات شیعی، تحت فشار شدید و سركوب غرب بوده‌اند، وقایع عراق، لبنان و سوریه، نشان می‌دهد كه نوع رویكرد انقلاب اسلامی، در حال تسری به شیعیان و حتی مسلمانان اهل سنت است و در صورتی كه غرب، نگاه خود را به این واقعه اصلاح نكند، با بحران بزرگی در جهان اسلام روبه‌رو خواهد شد.
این كارشناس در پایان گفت: عملكرد سیدحسن نصرالله، نمونه‌ای كامل از رویكرد فرهنگی و تربیتی انقلاب اسلامی است كه وفاداری وی به ایران و ام‌القرای تشیع كه در بوسیدن دست رهبر انقلاب در برابر چشمان بهت‌زده سران عرب در سال 2001 و پس از انتخاب شدن به عنوان مرد سال جهان عرب در سال 2000، متجلی شد، نشان می‌دهد كه ظرفیت انقلاب اسلامی برای تأثیرگذاری بر تحولات جهان تا چه اندازه است.

منبع : بازتاب