تبیان، دستیار زندگی
آن نخستین نكوداشت مفاخر قرآنی با بزرگ‌داشت قرآن‌پژوه معاصر، آیت الله محمدهادی معرفت پنج‌شنبه 20 اسفند‌ماه در دانشكده علوم قرآنی قم برگزار شد. به گزارش خبرنگار رسا، نخستین نكوداشت مفاخر قرآنی با بزرگ‌داشت نیم قرن خدمات قرآنی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نخستین نكوداشت مفاخر قرآنی: تجلیل از نیم قرن خدمات قرآن

نخستین نكوداشت مفاخر قرآنی با بزرگ‌داشت قرآن‌پژوه معاصر، آیت الله محمدهادی معرفت پنج‌شنبه 20 اسفند‌ماه در دانشكده علوم قرآنی قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رسا، نخستین نكوداشت مفاخر قرآنی با بزرگ‌داشت نیم قرن خدمات قرآنی آیت الله محمد‌هادی معرفت به همت انجمن قرآن‌پژوهی حوزه علمیه و دانشكده علوم قرآنی قم، پنج‌شنبه 20 اسفند‌ماه در قم برگزار شد.
آیت الله سبحانی طی سخنانی در این مراسم، ضمن ابراز خرسندی از برپایی نكوداشت شخصیت‌های معاصر، اظهار داشت: سال 1353 شمسی كه كار تألیف المیزان به پایان رسید، تعدادی از دوستان پیشنهاد كردند مراسم تقدیری از علامه طباطبایی برگزار شود؛ فضای آن روز حوزه آمادگی نداشت و مراسمی برگزار نشد ولی امروز برگزاری این نكوداشت، نشانه تكامل حوزه است.
وی با اشاره به دو وظیفه قرائت و تبیین قرآن كه بر عهده پیامبر ـ ص ـ است، گفت: منظور از تبیین، كلی است نه آنكه جزء جزء آیات نیاز به تبیین داشته باشد و حتماً پیامبر ـ ص ـ این وظیفه را انجام داده است، اما به دلایل مختلف بخش كمی از این احادیث به دست ما رسیده است.
آیت الله سبحانی با قرائت آیه 32 سوره فاطر اظهار داشت: منظور از كتاب در این آیه با توجه به سیاق آن، قرآن است و خداوند آن را به بندگان برگزیده‌اش ارث داده و علت گزینش را وجود دسته‌های مختلف بندگان از ظالم، میانه‌رو و سابقان بالخیر معرفی كرده است.
وی با تمجید از تألیفات آیت الله معرفت اظهار داشت: ایشان برای كتاب، كتاب نمی‌نویسد بلكه برای پر كردن خلأ‌ها دست به قلم شده است؛ مثل كتاب «التمهید» و «التفسیر و المفسرون» و نیز «شبهات وردود» كه می‌تواند در مجامع بین‌المللی مطرح شود.
استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: من تاریخ شصت ساله حوزه را می‌دانم و باید بگویم عنایت به قرآن در حوزه كم بود و به یك معنا همه مسلمانان تا قرن 13 به قرآن كم عنایت بودند و مفاهیم قرآنی تا حد تكرار بیش‌تر نمی‌رفت، اما از قرن 14 نهضت قرآنی آرام آرام شروع شد و در مصر، تفسیر «المنار»، در تونس تفسیر «التنویر»، در نجف تفسیر «آلاء الرحمن» و «البیان» و در قم تفسیر «المیزان» نوشته شد. این نهضت قرآنی را كه از زمان علامه طباطبایی ـ ره ـ شروع شد، قدر بدانید.
در ادامه این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین حسینی بوشهری، مدیر حوزه علمیه قم با قرائت روایاتی از ائمه معصومین ـ ع ـ برگزاری نكوداشت علما را مستند به این روایات دانست و تجلیل از مقام علم و عالم معرفی كرد. وی با اشاره به تعدد مراكز قرآنی در حوزه علمیه قم، این رویكرد را آغاز نهضت قرآن‌پژوهی در حوزه علمیه قم دانست.
مدیر حوزه علمیه قم همچنین با اشاره به جنبه‌های مختلف علمی آیت الله معرفت اظهار داشت: به غیر از تجلیلی كه در این دنیا از ایشان صورت گرفت، ایشان در آخرت مداد علما را همراه با خون فرزند شهید خود به درگاه خداوند تقدیم خواهند كرد.
وی در پایان با تقدیر از برگزاری نكوداشت مفاخر علمی حوزه و نقش الگودهی آن و تشویق جوانان تأكید كرد: معنای نكوداشت این نیست كه تمام مطالب این اندیشمند بلا استثناء مورد قبول باشد، بلكه اقدامی است برای تجلیل از تلاش‌های علمی او. لذا باید فرصت نقد موشكافانه و علمی آرا و نظریات چنین شخصیت‌هایی وجود داشته باشد.
همچنین حجت الاسلام والمسلمین نظام‌زاده، نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه طی سخنانی، برگزاری این نكوداشت را تجلیل از شخصیت قرآنی آیت الله معرفت و ره‌روان راه ایشان دانست و گفت: قرآن برای آنكه در هر عصر پاسخ‌گوی مشكلات باشد باید به زبان آن عصر سخن بگوید و آیت الله معرفت در عصر حاضر این كار را كرد.
در ادامه این نكوداشت، هدایایی از طرف ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف قرآنی و علمی، به پاس نیم قرن خدمات آیت الله معرفت به ایشان اهدا شد.
آیت الله معرفت نیز ضمن تشكر از برگزار‌كنندگان این مراسم، آن را اقدامی در جهت تجلیل از مقام علم ارزیابی كرد.
وی با بیان خاطره‌ای گفت: پس از آنكه به مدت بیش از یك هفته از حل شبهه فخر رازی درباره (واو) الراسخون، بازماندم و مشورت با دیگر اساتید به جایی نرسید، به حرم امیرالمؤمنین ـ ع ـ مشرف شدم و عرض كردم تلاش من برای ذكر و یاد شما در قرآن است، آیا سزاوار است مرا در حل این شبهه تنها بگذارید؟ وقتی بازگشتم تا روی مسأله فكر كنم، دیدم چه شبهه سستی بوده كه مرا یك هفته مشغول كرده و فوراً جواب را نوشتم. از این گونه خلوت‌ها بسیار بود. مسأله ما مسأله ولایت بود و انگیزه علمی ما ریشه‌ای ولایی داشت.
وی همچنین خاطر نشان ساخت: هر نوآوری و ابتكاری كه نوشته و به چاپ رسانده‌ام پس از مدت‌ها فكر و بررسی و نیز بیش از پنج بار تدریس بوده كه پیش از انتشار به خوبی نقد شود. كتاب اخیر كه «التفسیر الجامع الأثری» است را هم در شمارگان پایین چاپ كردیم و در اختیار صاحب‌نظران گذاشتیم تا پیش از انتشار وسیع مورد نقد و بررسی قرار گیرد.
گفتنی است در این مراسم، نمایندگانی از دفاتر آیات عظام خامنه‌ای و نوری همدانی، مهندس طهایی استاندار قم، حجت‌الاسلام والمسلمین بنایی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین اعرافی رییس مركز جهانی علوم اسلامی و اساتید و صاحب‌نظران علوم قرآنی حضور داشتند.