تبیان، دستیار زندگی
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که اربعین حسینی به عنوان یک حرکت اجتماعی توفنده واستثنایی در آستانه تبدیل شدن به یک گفتمان بزرگ با مفاهیم، معانی و مرز بندی های خاص است، گفت: این گفتمان می رود تا در آینده، جلوه ای پررنگ تر، ابعادی گسترده تر، و حضوری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اربعین حسینی در حال تبدیل شدن به یک گفتمان بزرگ است

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که اربعین حسینی به عنوان یک حرکت اجتماعی توفنده واستثنایی در آستانه تبدیل شدن به یک گفتمان بزرگ با مفاهیم، معانی و مرز بندی‌های خاص است، گفت: این گفتمان می‌رود تا در آینده، جلوه‌ای پررنگ‌تر، ابعادی گسترده‌تر، و حضوری نیرومندتر پیدا کند.

حجت الاسلام احمد مبلغی

حجت الاسلام و المسلمین  احمد مبلغی امروز در سخنانی در جمع کارکنان مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در قم، حرکت اربعین حسینی را در جهان بی نظیر دانست و گفت: محال است در هیچ جای جهان چنین اجتماع باشکوهی آن هم با یک بار مفهومی بالا و محتوای دینی - اجتماعی پرمعنا و در قامت یک گفتمان نیرومند همگرایی خواه شکل بگیرد.

وی گفت: هر اندازه حرکت عظیم راهپیمایی اربعین بتواند در ابعاد فکری، اخلاقی، انسانی و فراطائفه گرایی  به عاشورا پیوند بیشتری بخورد، به منبع قوی تری برای تولید "ارزش های  خشونت ستیز اجتماعی" بدل می شود.

حجت الاسلام و المسلمین  مبلغی گفت: راهپیمایی اربعین به شریعت اسلامی  تقید صد در صد دارد و شعار آن تقویت هر یک از  نماز، زکات، حج بیت الله الحرام و ... در جای خود و با شرائط خود می باشد. این راهپیمایی تنها با هدف زیارت حسینی با ابعاد انسجام خواهی عظیم است و بدیلی برای هیچ فرعی از فروع دین نمی باشد بلکه دعوت کننده به آن ها است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم تاکید کرد: اگر خدای ناخواسته آدابی غیرعقلانی و اختلاف برانگیز در این حرکت اربعین حسینی ایجاد شود، در روند تکامل یابی گفتمان اربعین اختلال ایجاد می شود، و رفته رفته انسجام در آن به محاق می رود یا ضعیف می گردد.

حجت الاسلام و المسلمین  مبلغی بیان داشت: راهپیمایی اربعین سرشتی از انسجام،  اخلاق،  عزت خواهی و خشونت ستیزی دارد و چشمه ارزش ساز  آن، در حال جوشیدن است.

استاد حوزه گفت: در حقیقت اربعین با چهره اخلاقی به میدان آمده و میزبانان عراقی نیز چهره اخلاقی و با عطوفتی را از خود به نمایش گذاشته اند.

حجت الاسلام و المسلمین  مبلغی افزود: اربعین در جهت نفی ظلم و ستم است و باید مراقب بود این حماسه عظیم را بیشتر به عاشورا پیوند دهیم، تا مفاهیم بلند و عالی عاشورایی در اربعین خود را بیشتر نشان دهد.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی اظهارداشت:  از سوی دیگر باید مراقب باشیم شبیه همان مشکلی که در عاشورا مانند قمه زنی رخ داده، در اربعین پیدا نشود، چه آن که در صورت ورود  این اقدامات ضد عقلانی در اربعین، این حرکت عظیم مردمی را با آن قدرت مانور در صحنه بین المللی، با مشکل مواجه می کند.

*توصیه ها در مورد اربعین

وی ادامه داد: امروز جامعه شناسان با شگفتی و اعجاب به پدیده اربعین نگاه می کنند و مبادا در این فضای مهم، خدای ناکرده انحراف ها، عدم انسجام ها وحرکت های نامتعارف .. صورت گیرد.

آیت الله مبلغی همچنین گفت: اربعین باید به شدت قانونگرا باشد و عزاداران حسینی نیز به قوانین کشور عراق احترام بگذارند و به گونه ای نباشد که اربعین در نطفه شکل گیری و حرکت خود، با مشکلاتی مواجه می شود.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: متاسفانه امروز وقتی در مورد عاشورا صحبت می شود برخی قبل از اندیشیدن به ابعاد آن، و قبل از گوش دادن به پیام عاشورا، تمام توجه آنها به زدن بر سر و خون آوردن از سر، جلب می شود ودر نهایت نتیجه های خوبی نمی گیرند.

وی ادامه داد: عاشورا به عنوان نصی که می تواند یک گفتمان عظیم را خلق و در اعماق ولایه های جامعه نفوذ پیدا کند ،گرفتار یک آفت بزرگی شده است، اگر کسانی که قمه می زنند بدانند چه بلایی بر سر گفتمان عاشورا می آورند گناه بزرگی مرتکب می شوند و اگر هم نادانسته چنین کنند باز گناه جهل خود را دارند.

رابطه اربعین و همگرایی اسلامی

وی با بیان این که اربعین و همگرایی اسلامی دو مقوله  مهم اجتماعی دینی هستند، گفت:  لازم است نسبت این دو به صورت جدی در دستور مطالعه و بررسی اندیشمندان، پژوهشگران حوزه و دانشگاه و نیز محل اهتمام رسانه ها قرار گیرد و مسیری از بحث که منتهی به نظریه‌پردازی شود در این زمینه، باز گردد.

حجت الاسلام و المسلمین مبلغی مبلغی با اشاره به این که همگرایی از اساسی‌ترین پروژه‌های قرآنی محسوب می گردد، گفت: رابطه بین اربعین و همگرایی اسلامی در سه محور "رابطه گفتمانی"، "رابطه اخلاقی" و "رابطه تاریخی" قابل تحلیل است.


خبرگزاری رسمی حوزه

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .