تبیان، دستیار زندگی
بل «رانگیز لند»، از مسئولان كمیته صلح نوبل، با اظهار این‌كه این كمیته، آیت‌الله سیستانی را به عنوان كاندیدای جایزه در نظر گرفته است، از سیل گسترده تقاضا از سراسر جهان برای اعطای جایزه صلح نوبل به ایشان، خبر داده است. خبرنگ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حضرت آیة الله سیستانی نامزد جایزه صلح نوبل

«رانگیز لند»، از مسئولان كمیته صلح نوبل، با اظهار این‌كه این كمیته، آیت‌الله سیستانی را به عنوان كاندیدای جایزه در نظر گرفته است، از سیل گسترده تقاضا از سراسر جهان برای اعطای جایزه صلح نوبل به ایشان، خبر داده است.

خبرنگار «بازتاب» گزارش داد: گروهی از فعالان حقوق بشر در آمریكا، آیت‌الله سیستانی را برای دریافت جایزه صلح نوبل، كاندیدا كرده‌اند.
بنا بر این گزارش، این اقدام كه از سوی دكتر «لبیب سلطان»، «صلاح صدیق» و خانم دكتر «هنا كلبت» آغاز شده با موجی گسترده از تقاضاهای مسلمانان حمایت شده است.
«رانگیز لند»، از مسئولان كمیته صلح نوبل، با اظهار این‌كه این كمیته، آیت‌الله سیستانی را به عنوان كاندیدای جایزه در نظر گرفته است، از سیل گسترده تقاضا از سراسر جهان برای اعطای جایزه صلح نوبل به ایشان، خبر داده است.
در این حال، یكی از فعالان سیاسی شیعه عراق، در گفت‌وگو با «بازتاب»، با اعلام این‌كه دولت‌های غربی می‌كوشند با اعطای جایزه صلح نوبل، تصویر تاریك خود را از افكار ملت عراق، به دلیل حمایت از جنایات گسترده صدام در دهه نود، به ویژه كشتار گسترده كردها و شیعیان بزدایند،‌ گفت: صدها هزار تن از شیعیان و كردهای عراق، با حمایت مستقیم دولت‌های غربی پس از جنگ اول خلیج فارس، كشته شدند كه در میان آنان بیش از یكصد نفر از علمای برجسته شیعه به چشم می‌خوردند.
وی افزود: در صورتی كه مؤسسه صلح نوبل، جایزه این مؤسسه را به آیت‌الله سیستانی اهدا كند، بسیار بعید است كه ایشان، حتی نماینده‌ای را برای دریافت جایزه صلح نوبل اعزام كنند.
وی افزود: مؤسسه نوبل برای نشان دادن حسن نیت خود، باید آیت‌الله سیستانی را رسما به صورت كاندیدای انحصاری و نه در كنار دیگر افراد، معرفی كند.
از سوی دیگر، اظهارات یك عضو پارلمان نروژ درباره كاندیداتوری یك نویسنده مرتد بنگلادشی برای جایزه صلح نوبل، با واكنش منفی گروه‌های اسلامی روبه‌رو شده‌ است.
«یان سایمونس»، نماینده پارلمان نروژ در مصاحبه‌ای، از «تسلیما نسرین»، نویسنده بنگلادشی كه به دلیل توهین به اسلام و پیامبر اكرم(ص) از كشور خود طرد شده، به عنوان كاندیدای جایزه صلح نوبل نام برده است. وی همچنین «ویكتور یوشنكو» از اوكراین، «میخائیل ساكاشویلی» از گرجستان، «ریبا كدیر» از چین را از زمره دیگر كاندیداها نام برده است.
برخی گروه‌های اسلامی معتقدند، اقدام كمیته صلح نوبل برای معرفی آیت‌الله سیستانی در كنار یك نویسنده ضداسلامی و مرتد، تلاش برای تخریب جایگاه مرجعیت شیعه در جهان اسلام است.