تبیان، دستیار زندگی
در قسمت نخست این مطلب درباره ی فواید و خواص شیربادام صحبت کردیم. در این مطلب تصمیم داریم روش تهیه ی آن را ذکر کنیم و بگوییم که چه کسانی باید در مصرف آن احتیاط کنند. لطفاً با ما همراه باشید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زیر و بم شیر بادام (2)

در قسمت نخست این مطلب درباره ی فواید و خواص شیربادام صحبت کردیم. در این مطلب تصمیم داریم روش تهیه ی آن را ذکر کنیم و بگوییم که چه کسانی باید در مصرف آن احتیاط کنند. لطفاً با ما همراه باشید.

فاطمه مهدی پور - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
شیر بادام

در قسمت نخست این مطلب در خصوص فواید فوق العاده شیر بادام صحبت کردیم. اینکه این شیر خواص شیر گاو را دارد و عاری از گلوتن، لاکتوز و کلسترول است. گفتیم که شیر بادام حاوی میزان زیادی ویتامین E و همچنین ویتامین A و D و همچنین امگا 6، زینک، کلسیم، آهن، منیزیم و پتاسیم و غیر است. خواص آنتی اکسیدانی این شیر به پیشگیری از ابتلا به سرطان و کاهش سرعت فرآیند پیری سلولی کمک می کند.

در خصوص موارد منع مصرف آن نیز صحبت کردیم. در ادامه در خصوص نقاط ضعف دیگر این شیر نیز صحبت کرده و روش تهیه آن را ذکر می کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

شیر بادام برای نوزادان ممنوع است

همان طور که جایگزین کردن شیر گاو با شیر سویا برای نوزادان توصیه نمی شود استفاده از شیر بادام در برنامه غذایی نوزادان نیز توصیه نمی شود. چون این شیر منبع مغذی مناسبی برای نوزادان نیست. اگر به جای شیر مادر یا شیر خشک به نوزادان شیر بادام بدهید دچار سوءتغذیه شده و با عوارضی مواجه می شوند که در طول زندگی با آن ها خواهد ماند. نتایج پژوهشی که در کالج تغذیه آمریکا انجام شده نشان می دهد که نوزادانی که شیر بادام نوشیده اند دچار یک بیماری خودایمنی تیروئیدی شده اند. وجود ترکیبات شیمیایی گواترزا برای کودکان آسیب رسان تر از بزرگسالان است. به همین دلیل مصرف این ماده غذایی حتی به میزان کم نیز باید در دوران شیرخواری و کودکان ممنوع باشد.

شیر بادام شیرین است

یکی دیگر از نقاط ضعف شیر بادام میزان بالای قند موجود در آن است. اگر چه این شیر به طور طبیعی قند ندارند اما اکثر کارخانجات تولید کننده برای طعم دهی به آن قند اضافه می کنند. توصیه می شود قبل از خرید هر محصولی ترکیبات آن را به دقت مطالعه کنید و از خرید محصولاتی که حاوی قند زیادی است خودداری کنید. از آن بهتر این است که خودتان در منزل شیر بادام تهیه کنید.

دستور تهیه شیر بادام خانگی

اگر چه این شیر به طور طبیعی قند ندارند اما اکثر کارخانجات تولید کننده برای طعم دهی به آن قند اضافه می کنند. توصیه می شود قبل از خرید هر محصولی ترکیبات آن را به دقت مطالعه کنید

توصیه اکید داریم که شیر بادام را در منزل تهیه و مصرف کنید. کار بسیار ساده ای است. شما به یک لیوان بادام خام، 3 لیوان آب، کمی نمک و شکر نیاز دارید.

روش تهیه
یک لیوان بادام خام را به مدت یک شب تمام یا حداقل 8 ساعت در آب خیس کنید. سپس آبکش کرده و با آب سرد به خوبی آب بکشید. پوست بادام ها را بگیرید و با 3 لیوان آب در مخلوط کن بریزید. به مدت ده دقیقه آن را میکس کنید. در حین میکس کردن نیز به شدت و ضعف سرعت دستگاه توجه کنید. یعنی اینکه 3 دقیقه با سرعت پایین میکس کنید و سپس 3 دقیقه با سرعت بالا و سپس دوباره با همان سرعت اول آن را مخلوط کنید. در نهایت زمانی که ترکیب به یک مایع سفید تبدیل شد برای خوش طعمی آن اندکی شکر یا عسل و یک نوک انگشت نیز نمک اضافه کنید. در نهایت اینکه دوباره محلول را صاف کنید تا شیرتان کاملاً صاف و دون گره باشد. به همین سادگی شیرتان آماده است. شما زمانی موفق شده اید که شیرتان کاملاً صاف و سفید با بافتی یکدست مانند شیر گاو باشد.
می توانید این شیر را به غلات یا قهوه تان اضافه کنید و یا اینکه آن را به صورت شیر استفاده کنید. می توانید از این شیر در ترکیب غذاها یا دسرها یا کیک و غیره استفاده کنید.

طرز تهیه شیر بادام

برای گیاهخواران

در این بخش دستور تهیه سس و پاته مخصوص گیاهخواری را با کمک شیر بادام عنوان می کنیم تا بتوانید یک غذای گیاهی ساده نیز داشته باشید:

مواد لازم برای تهیه سس پیاز برای 4 نفر
پیاز: 250 گرم
خامه تازه: 2 قاشق
شیر بادام: 1 لیوان
نمک
روغن زیتون
برای تهیه این سس صرفاً باید پیازها را خیلی خرد کنید و سپس آن ها را با کمی روغن زیتون بخارپز کنید. بعد از 5 دقیقه بخارپز شدن شیر بادام، نمک و خامه را اضافه کنید. مواد را با هم هم بزنید تا کاملاً مخلوط شوند.

پاته گیاهی برای 4 نفر

همان طور که جایگزین کردن شیر گاو با شیر سویا برای نوزادان توصیه نمی شود استفاده از شیر بادام در برنامه غذایی نوزادان نیز توصیه نمی شود. چون این شیر منبع مغذی مناسبی برای نوزادان نیست

مواد لازم:
نان سفت: 100 تا 150 گرم
شیر بادام: یک چهارم لیتر
زیتون سیاه: بدون هسته 30 گرم
پیاز بزرگ خرد شده: 2 عدد
سیر: 2 حبه
روغن آفتابگردان
نمک
هویج رنده شده: 2 عدد
سس گوجه فرنگی
ادویه های دلخواه
برای تهیه این غذا، نان را در شیر بادام بخیسانید. سپس پیازها و سیر را بخارپز کنید. سپس تمام ترکیبات را با هم مخلوط کرده و آن را داخل قالب از پیش چرب شده بریزید. آن را به مدت 30 دقیقه داخل فر قرار دهید. سپس اجازه دهید کمی خنک شده و سرو کنید. در زمان مصرف کمی سس گوجه فرنگی نیز به آن بزنید.



مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.