تبیان، دستیار زندگی
مسلمانان دوران نخستین اسلامی چگونه گذشته خود را می فهمیدند؟ چه ارزشی برای تاریخ قائل بودند؟ چگونه تاریخ می نوشتند؟ تاریخ نگاری در میان دیگر گونه های نوشته های عربی چه جایگاهی داشت؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک کتاب مرجع در تاریخ نگاری اسلامی

مسلمانان دوران نخستین اسلامی چگونه گذشته خود را می فهمیدند؟ چه ارزشی برای تاریخ قائل بودند؟ چگونه تاریخ می نوشتند؟ تاریخ نگاری در میان دیگر گونه های نوشته های عربی چه جایگاهی داشت؟

بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان
ن

این کتاب مقدمه ای است بر شناخت گونه های اصلی، مباحث و مسائل متون تاریخی مسلمانان به زبان عربی و در نوع خود نخستین پژوهشی است که کارکردهای اجتماعی و سیاسی نوشته های تاریخی در جهان اسلام را مورد تأکید قرار داده است. این کتاب نقطه آغاز تاریخ نگاری مسلمانان در قرن هشتم و نهم میلادی و سیر تحول آن تا آغاز قرن شانزدهم میلادی را کاویده است و از همین روی به اثری معتبر و راهنمایی قابل فهم در حوزه ای پیچیده و دشوار برای خوانندگانی با آگاهی اندک و یا فاقد آگاهی در زمینه تاریخ نگاری اسلامی و عربی تبدیل شده است.

از رابینسون تاکنون آثاری چون تاریخ نگاری اسلامی، عبدالملک، امپراتوری و نخبگان بعد از فتوحات مسلمانان: دگرگونی بین النهرین شمالی، میراث پیامبر: خاورمیانه و اسلام منتشر شده است. وی همچنین افزون بر 14 مقاله کوتاه یا مدخل در جاهای مختلف از جمله در ویرایش دوم و سوم دایره المعارف اسلام و دایره المعارف قرآن نوشته است.

فهرست مطالب کتاب به این قرار است:

علائم اختصاری
سال شمار 1: مورخان دوره شکل گیری
سال شمار 2: مورخان دوره کلاسیک
مقدمه مترجم
به رسم سپاس
مقدمه

بخش اول: ریشه ها و گونه ها

فصل اول: ریشه ها
    فصل دوم: پیدایش گونه ها
    فصل سوم: پیامدها و الگوها
    فصل چهارم: سه گونه تاریخ نگاری: سیره نگاری، تراجم نگاری، گاه نگاری

بخش دوم: بافتها و زمینه ها

فصل پنجم: تاریخ نگاری و سنت گرایی
    فصل ششم: تاریخ نگاری و جامعه
    فصل هفتم: خدا و الگوهای تاریخ
    فصل هشتم: مورخان و حقیقت

بخش سوم: شیوه کار مورخان

فصل نهم: شغلها و حرفه ها
    فصل دهم: نگارش تاریخ
نتیجه گیری
پیشنهادهایی برای مطالعه بیشتر
کتاب شناسی
اصطلاح نامه (فارسی- انگلیسی)
اصطلاح نامه (انگلیسی- فارسی)
نمایه اعلام

«تاریخ نگاری اسلامی» نوشته چیس اف. رابینسون با ترجمه دکتر محسن الویری در سال 93از سوی سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت)، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی در پانزده، 372 صفحه منتشر شده است.

منبع: کتابخانه مجلس شورای اسلامی

مقاله: یک کتاب مرجع در تاریخ نگاری اسلامی/ نقد و بررسی کتاب تاریخنگاری اسلامی

بر این کتاب نقدی توسط دوین استوارت نوشته شده و در مجله علوم اجتماعی اسلامی آمریکا منتشر شده است. محدثه ملکی این مقاله را ترجمه کرده و در فصلنامه نقد کتاب تاریخ شماره ۱ و ۲؛ بهار و تابستان ۱۳۹۳ منتشر گشته است.

برای دریافت مقاله اینجا کلیک کنید.


منبع:
سخن تاریخ
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.