تبیان، دستیار زندگی
ول جمعی از متدینین شهردارالمومنین « دزفول » با اشاره به فعالیتهای صوفیگری و دراویش فرقه ذهبیه احمدیه و ترویج این فرقه در این شهر , نظر آیت الله سیدعلی شفیعی از علمای برجسته خوزستان و عضو مجلس خبرگان را در این خصوص جویا شدند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فعالیتهای فرقه ضاله صوفیه در دزفول

جمعی از متدینین شهردارالمومنین « دزفول » با اشاره به فعالیتهای صوفیگری و دراویش فرقه ذهبیه احمدیه و ترویج این فرقه در این شهر , نظر آیت الله سیدعلی شفیعی از علمای برجسته خوزستان و عضو مجلس خبرگان را در این خصوص جویا شدند كه ذیلا متن سئوالات و پاسخ ارائه شده از نظرتان می گذرد :

سلام من الرحمن نحو جنابكم
با احترام , بنا به افزایش روز افزون فعالیت های فرق مختلف صوفیه در شهرستان دارالمومنین دزفول به استحضار میرساند چند صباحی است این شهر با سابقه درخشان چندصدساله خود در پرورش علما , عرفا و فقهای نامدار مكتب اهل بیت علیهم السلام همانند خاتم الفقها والمجتهدین حاج شیخ مرتضی انصاری اعلی الله مقامه دستخوش تزویرها و عوامفریبی های دراویش فرقه ذهبیه احمدیه شده است لذا از محضر آن فقیه ارجمند استدعا داریم كه به نحو مقتضی به سوالات ذیل الذكر پاسخ فرمایند :
1 ـ آیا « تصوف » همان « عرفان اسلامی » است جایگاه آن در اسلام و نسبت آن با تشیع چیست
2 ـ باتوجه به تفاوتهای فرق مختلف صوفیه با یكدیگر , آیا اعتدال و تشرع ظاهری بعضی از ایشان مخصوصا « فرقه ذهبیه احمدیه » و شركت فعال آنها در امورات عام المنفعه و خیریه (با نظر به مشكوك بودن منابع ومحل درآمدهای سرسام آور مالی ایشان ) می تواند دلیل بر مقبولیت تطهیر و تایید ایشان از نظر اسلام گردد
3 ـ با عنایت به منابع پویای فقه شیعه نظر فقهی حضرتعالی در رابطه با « فرقه ذهبیه احمدیه » و ساخت تجدید بنا , یا توسعه خانقاه ایشان (البته بنام حسینیه یا نامهای مقدس دیگر) چیست تكلیف مردم شریعتمدار دزفول در برابر این فتنه چیست وظیفه مسئولین ذیربط دینی , اداری و قضایی در برابر آن چیست
لازلت علماللدین و حصنا للمسلمین
جمعی از متدینین دارالمومنین دزفول
باسمه تعالی
1 ـ عرفان اسلامی دارای تفاوت ها و فرق های اساسی با تصوف میباشد كه فرق عمده آنها همانا مخالفت و مباینت اصولی تصوف با مبانی اصیل اسلام و تشیع است .
2 ـ فرقه های گوناگون تصوف هرچند دارای مراتب مختلف و درجات شدت و ضعف میباشند لكن تماما جدای از اصول دینی و مذهبی بوده وتشرع ظاهری برخی از افراد كه چه بسا معلول جهل و ناآگاهی هم باشد , سودی نخواهد داشت چنانكه با وجود اشكالات اساسی و عقیدتی كه با اصول شریعت دارند انجام اعمال بظاهر عام المنفعه دال بر مشروعیت آنان نبوده هر چند بظاهر در دنیا آثاری سطحی هم داشته باشند.
3 ـ اصولا آنچه در قرآن كریم و لسان روایات اهلبیت علیهم السلام مطرح شده همانا مسجد است كه بدست مبارك خاتم الانبیا (ص ) ساخته شده است لهذا عنوان خانقاه در متن اسلام وجود ندارد.بنابر این جز بدعت چیزی نیست و حدیث شریف متواتر نبوی هم تعیین تكلیف فرموده كه : كل بدعه ضلاله و كل ضلاله سبیلها الی النار. لذا وظیفه شرعی همگان اعم از مسئولین و سایر اقشار محترم مردم مقابله و مبارزه باهر بدعت و ضلالت میباشد كه در شرایط گوناگون حسب موارد باید ابراز مخالفت و برخورد نمایند. خداوند همه مسلمین را به وظایف شرعیه عالم و عامل فرماید و از نفوذ استعمارگران و سلطه جانب حفظ نماید. انشاالله .
الاحقرـ سید علی شفیعی

پاسخ هیات امنای خانقاه به مطالب روزنامه

در پی چاپ مطلبی در روزنامه جمهوری اسلامی مورخ 83,12,9 تحت عنوان « درخواست مردم دزفول از رئیس قوه قضائیه برای جلوگیری از عملیات احداث خانقاه در این شهر » و تاكید بر بررسی فعالیتهای « فرقه ذهبیه احمدیه » توسط دستگاه قضائیه , چهارتن از هیات امنای خانقاه (حسینیه احمدیه ) با ارسال پاسخی به دفتر روزنامه ضمن رد مطالب مطروحه در خبر چاپ شده اعلام داشتند.
بر خلاف اظهارات چاپ شده خانقاه (حسینیه احمدی ) در مكان فعلی آن دارای قدمت پنجاه ساله بوده و جدیدالاحداث در آن مكان نیست و نه تنها عموم مردم با آن هیچگونه مخالفتی نداشته اند بلكه مورد احترام قاطبه مردم نیز بوده است زیرا وابستگان آن منشا خدمات اجتماعی فراوانی از قبیل احداث دو باب بیمارستان (بیمارستان 750 تختخوابی دكتر گنجویان و بیمارستان 100 تختخوابی افشار) و چندین باب مدرسه و آموزشكده و ... غیره در شهر دزفول بوده اند. در این جوابیه اضافه شده محتوای نامه مزبور كه به عنوان نظریه كلیه مردم این شهر انتشار یافته كذب محض بوده و فقط بیان اغراض گروهی خاص بوده كه با برچسبها و تهمتهای دروغین از قبیل فراماسونری سعی در بدنام كردن این افراد نكونام كرده اند.
همانطور كه خوانندگان گرامی در متن نامه جمعی از متدینین دزفول به آیت الله سیدعلی شفیعی ملاحظه نموده اند , مخالفت با وجود خانقاه , مربوط به عموم مردم متدین دزفول است و آنچه در جوابیه هیئت امنای خانقاه آمده كه مربوط به مردم بودن را تكذیب نموده و آنرا مربوط به گروه خاص دانسته اند , كذب محض می باشد.