تبیان، دستیار زندگی
قر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام پنج‌شنبه در همایش تجلیل از به وجود‌آورندگان تفسیر راهنما در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، تهیه و ارائه فرهنگ‌نامه قرآنی و زندگی‌نامه كامل ائمه اطهار ـ ع ـ در حوزه‌های علمیه را خواستار شد. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیة الله هاشمی رفسنجانی خواستار تهیه فرهنگنامه کامل قر

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام پنج‌شنبه در همایش تجلیل از به وجود‌آورندگان تفسیر راهنما در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، تهیه و ارائه فرهنگ‌نامه قرآنی و زندگی‌نامه كامل ائمه اطهار ـ ع ـ در حوزه‌های علمیه را خواستار شد.

به گزارش خبرنگار رسا، آیة الله هاشمی رفسنجانی در همایش تجلیل از پدید‌آورندگان تفسیر راهنما فكر نوشتن تفسیر موضوعی قرآن را مربوط به سال‌های قبل از زندان‌های ستم‌شاهی عنوان كرد و گفت: تفكر این كار مربوط به قبل از زندان است ولی كار را از زندان شروع كردم. در چهل سال قبل نیاز داشتیم برای بسیاری از مباحث روز آن موقع از قرآن استفاده كنیم. امكان مراجعه به قرآن در این حد بود كه قرآن را باید یك دور كامل می‌خواندیم تا نظر آن را در خصوص موضوعی درك كنیم.
وی ادامه داد: جای یك گله تاریخی است از مسلمانان وجود دارد كه درباره این هدیه الهی با وجود تلاش‌هایی در جهت تفسیر و نگهداری آن برای درك پیام آن كار خوبی صورت نگرفته است و ما باید كاری می‌كردیم كه اجزای پیام‌های قرآن خیلی راحت در دسترس همه قرار بگیرد. دیگران اقداماتی انجام داده بودند ولی بسیار مختصر بود.
آیة الله هاشمی رفسنجانی افزود: این یك عیب بزرگ برای ما طلبه‌ها بود و همیشه آرزو داشتیم یك روزی كسی این كار را انجام دهد ولی فكر نمی‌كردم این مسؤولیت بر عهده من قرار گیرد. آن چیزی كه مهم است زمانی كار تفسیر آغاز شد كه در بدترین شرایط زندان بودم، قرآن، قلم و كاغذ در اختیار ما نبود و آن آرزویی كه داشتم و نتوانسته بودم انجام دهم روی قلبم سنگینی می‌كرد. بازجوها به ما گفته بودند كه احتمال زنده بیرون رفتن دیگر برای ما نیست، در ابتدا آیات قرآن را در ذهنم مرور می‌كردم و هر مضمونی كه به دست می‌آوردم در حافظه می‌سپردم. این شرایط تا یك ماه طول كشید وقتی به زندان اوین آمدیم آنها را مكتوب كردم.
وی هدف از این اقدام را ارائه تفسیری موضوعی از مطالب قرآن دانست و خاطر نشان كرد: آنچه كه هنوز جای آن در كتابخانه‌های جهان اسلام خالی است، تهیه و ارائه یك فرهنگ‌نامه قرآنی است كه باید تلاش‌های انجام گرفته در زمینه فرهنگ و معارف اسلامی به این سمت حركت كند.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام تفسیر راهنما را حاصل تلاش دوران‌های سخت زندان و مبارزه با رژیم ستم‌شاهی و از عنایات الهی برشمرد و گفت: یكی از مشكلات جهان تشیع نبود زندگی‌نامه مطلوب در خصوص زندگی گهربار ائمه ـ ع ـ است كه حاصل نوعی كاهلی در میان حوزه‌های علمیه است. ‌وی افزود: یكی از وظایف انقلاب اسلامی و حوزه‌های علمیه ارائه زندگی‌نامه مطلوب از 250 سال دوران زندگی ائمه معصومین ـ ع ـ است.
هاشمی رفسنجانی با بیان اینكه در قبل از انقلاب معیشت روحانیت و محققین در وضع نامطلوبی بود و از راه تهیه و تفسیر مفاهیم قرآنی و مقالات علمی و دینی زندگی می‌كردند، تأكید كرد: تفكر نمونه‌سازی مفاهیم قرآن در قالب تفسیر راهنما، حاصل تلاش‌های همان دوره است. البته بنده تنها بخشی از تفسیر راهنما را انجام دادم و در ادامه با حضور بیش از صد پژوهش‌گر و قرآن‌پژوه به اتمام رسید.
وی خواستار توجه بیشتر شیعه به قرآن با روش‌های مطلوب‌تر شد و تصریح كرد: این سند جاویدان و آسمانی از این طریق باید مورد قدردانی قرار گیرد تا بشریت امكان درك مفاهیم قرآنی را از دیدگاه اهل بیت ـ ع ـ داشته باشد.