تبیان، دستیار زندگی
نور خورشید برای سنتز ویتامینD در بدن انسان ضروری است؛ اما كودكان به لحاظ نیاز بیشتر به این ویتامین برای رشد استخوان ها و دندان ها در اثر كمبود آفتاب ، بیشتر مشكل پیدا می كنند. پس ضرورت دارد طی هفته به طور متناوب در معرض نور...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پوست لطیف كودكان ، پژمرده از برق نگاه آفتاب

نور خورشید برای سنتز ویتامینD در بدن انسان ضروری است؛ اما كودكان به لحاظ نیاز بیشتر به این ویتامین برای رشد استخوان ها و دندان ها در اثر كمبود آفتاب ، بیشتر مشكل پیدا می كنند. پس ضرورت دارد طی هفته به طور متناوب در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرند؛ البته باید توجه داشت كه به دلیل لطافت زیاد پوست بچه ها، ممكن است آفتاب در آنها حساسیت شدید به وجود آورد. از طرفی كودكان در مقایسه با بزرگسالان مدت طولانی تری را در هوای آزاد می گذرانند و به طور معمول ، طی یك سال ، سه برابر آنان اشعه ماورای بنفش خورشید را دریافت می كنند. بنابراین ، بچه ها در برابر پرتوهای مضر خورشید نیاز به مراقبت بیشتری دارند.

نكته دیگر این كه پرتوهای خورشید اثرات تجمعی دارند و در صورت تابش زیاد ممكن است در سنین بسیار پایین ، خصوصیات ژنتیكی فرد آسیب پذیر شود و زمینه بروز سرطان پوست فراهم آید. از سوی دیگر، در بعضی كودكان به طور ارثی ، رنگدانه پوست كم است یا اصلاً وجود ندارد. این گروه از كودكان حساسیت بسیار شدیدی به اشعه ماورای بنفش خورشید دارند و باید از همان دوران كودكی نكات لازم برای جلوگیری از ایجاد سرطان پوست در آنان رعایت شود.

كلاه و پوشش مناسب

بهترین و كم هزینه ترین محافظ

كلاه و پوشش مناسب ، پوست آسیب پذیر كودك را در برابر آفتاب سوزان محافظت می كند. لباس كودك به خصوص در روزهای طولانی تابستان باید متناسب باشد. اگر دست ها ، پاها، گردن و سینه كودك به طور كامل پوشانده شود، ضمناً رنگ لباس روشن باشد، مقدار جذب اشعه خورشید و نیز عوارض آن بسیار كاهش می یابد. به علاوه ، توصیه می شود در ساعاتی از روز ( 10 صبح تا 5 بعدازظهر ) كه هوا گرم تر است و پرتوهای خورشید عمودی تر می تابند، كودكان در منزل بازی و فعالیت داشته باشند.

عینك آفتابی برای كودك

استفاده از عینك آفتابی طبی- با نظر چشم پزشك – برای محافظت چشم ها و همچنین گونه ها در برابر آفتاب توصیه می شود. عینك های غیر استاندارد با شیشه های تیره كه اغلب كودكان به عنوان اسباب بازی از آنها استفاده می كنند، به هیچ وجه مناسب نیستند. چنان كه ممكن است در نتیجه بزرگ شدن مردمك ( به علت تیرگی شیشه عینك ) و نبود لایه شیمیایی مخصوص روی شیشه ، اشعه مضر خورشید به شبكیه چشم ضرر جدی وارد كند.

كودكانی كه رنگدانه ی پوست آنها كم است یا عیب انكساری چشم دارند، حتماً باید با نظر پزشك از عینك مناسب استفاده كنند. عینك هایی كه قاب فلزی دارند برای كودكان توصیه نمی شود.

شرایط محیطی و استفاده از كرم ضدآفتاب

پوست حساس كودكان در ارتفاعات ، بیشتر در معرض آسیب است ؛ و بایستی از كرم های ضدآفتاب مخصوص كودكان – كه فاقد مواد حساسیت زا و عطری اند – استفاده كرد و به طور مرتب قسمت های در معرض آفتاب را با آنها پوشاند.

حتی در هوای ابری بایستی اقدامات محافظتی چشم و پوست انجام شود؛ زیرا زمین خود منعكس كننده پرتوهای مضر خورشید است. به علاوه ، وزش باد نفوذ اشعه خورشید به پوست را افزایش می دهد؛ بنابراین باید در این شرایط دقت بیشتری شود.

یك تذكر ! بسیاری از داروهای خوراكی یا تزریقی حساسیت پوست كودك به نور خورشید را بیشتر می كنند؛ برای مثال ، بعضی داروهای اعصاب و نیز آنتی هیستامین ها ؛ بنابراین مطالعه بروشور هر دارو و توجه به توصیه های پزشك در این زمینه برای حفاظت پوست كودك بسیار مؤثر است.

به طور كلی بایستی از مصرف عطر و ادوكلن برای كودكان پرهیز كرد؛ به خصوص زمان هایی كه در معرض نور خورشید قرار می گیرند.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.