تبیان، دستیار زندگی
رن آیت الله صافی گلپایگانی یكشنبه در دیدار مدیر كل صدا و سیمای مركز قم با اشاره به جایگاه ویژه شیعیان ایران در زنده نگه داشتن عزاداری سید‌الشهدا ـ ع ـ از شعرا خواستند توانایی خود را در خدمت اهل بیت ـ ع ـ قرار دهند. به گزارش ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حضرت آیة الله صافی گلپایگانی : صدا و سیما باید قداست برن

آیت الله صافی گلپایگانی یكشنبه در دیدار مدیر كل صدا و سیمای مركز قم با اشاره به جایگاه ویژه شیعیان ایران در زنده نگه داشتن عزاداری سید‌الشهدا ـ ع ـ از شعرا خواستند توانایی خود را در خدمت اهل بیت ـ ع ـ قرار دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی رسا، ایشان در این دیدار با تقدیر از صدا و سیمای مركز قم اظهار داشتند: برنامه‌هایی كه در راستای احیا و تعظیم گسترش فرهنگ اهل بیت ـ ع ـ به ویژه امام حسین ـ ع ـ است‌، كار بسیار خوبی است. باید این كارها بیشتر انجام شود تا مردم با مفاهیم و معانی و پیام عاشورا و قیام امام حسین ـ ع ـ آشنا شوند. باید متوجه باشیم هرچه قدر در این زمینه كار كنیم و خدمتی انجام دهیم باز هم كم است.
آیت الله صافی گلپایگانی با بیان اینكه در خصوص فرهنگ عاشورا كتب، مقاله و مقتل‌های بسیاری به زبان‌های عربی و فارسی نگاشته شده است، افزودند: فضایل امام حسین ـ ع ـ بیش از آن چیزی است كه بتوان حساب كرد و یا به مردم معرفی كنیم. این سری از اسرار الهی است كه نمی‌توان در برابر این فداكاری لغتی مثل قیام و نهضت قرار دهیم كه همه ابعاد آن را فرا بگیرد. البته هر كس متناسب با درك و فهم و توان خود قلمی زده و شعری گفته است اما نمی‌توان سخنان حضرت را در آن موقعیت با آن قدرت نفس، اراده، تصمیم و ایمان تبیین كرد. این افراد عزیزترین مردم نزد خدا بودند. نتیجه عملكرد اینها تا روز قیامت هم از بین نمی‌رود و باقی است. وجود ارزش‌هایی چون ایثار، فداكاری، استقامت همگی به بركت امام حسین ـ ع ـ است.
ایشان نقش شیعیان ایران در زنده نگه داشتن عزاداری سید‌الشهدا ـ ع ـ را بسیار مهم و مؤثر دانستند و گفتند: شیعیان ایران هر كدام در احیا و پیاده كردن ارزش‌های عاشورا نقش مهم و ارزنده‌ای داشته‌اند. شعرا هم نقش مهمی داشته‌اند، شعرای شیعه چه عرب و چه عجم در این زمینه شعرهای فراوان دارند. در قدیم اگر كسی را می‌خواستند تحسین كنند می‌گفتند او مثل شعرای شیعه شعر گفته است. لذا امروز شعرای شیعه چه عرب و چه عجم باید خود را در خدمت اهل بیت ـ ع ـ قرار دهند.
این مرجع تقلید عزاداری امام حسین ـ ع ـ‌ در جهان را یكی از اسباب و وسایل شیعه شدن غیر مسلمانان ارزیابی كردند و گفتند: در هیچ جای عالم نمی‌توان مردم را در یك جا جمع كرد ولی وقتی محرم بیاید همه مردم حول چراغ امام حسین ـ ع ـ جمع می‌شوند. حتی در روستا‌‌هایی كه هیچ كس نمی‌رود همین فرهنگ عاشورا و امام حسین ـ ع ـ ایمانشان را نگه داشته است.
ایشان با تأكید بر حفظ قداست اهل بیت ـ ع ـ در برنامه‌های برگزار شده، افزودند: آنچه مهم است و باید در مجالس مورد توجه قرار گیرد حفظ قداست آن است، در این برنامه‌ها مواظب باشید كه لهو وارد نشود، موسیقی نباشد، اینها با برنامه امام حسین ـ ع ـ منافات دارد. ما وقتی یزید را نفی می‌كنیم با استناد به همین‌هاست. وقتی سر مبارك امام حسین ـ ع ـ را در مجلس قرار داده بودند، بساط شطرنج‌‌بازی را به راه انداخته بوده است. شعرهایی كه در این مراسم خوانده می‌شود باید متضمن معانی و ارزش‌های اسلامی باشد مردم را شجاع و با استقامت كند و به نحوی عمل شود كه موجبات خشنودی حضرت ولی عصر ـ عج ـ را به وجود آورید.