تبیان، دستیار زندگی
از ۲ جلد کتاب تاریخ مکه (از آغاز تا ظهور اسلام) و بیت العتیق (بعد از ظهور اسلام تا پایان دوره امویان) نوشته جلال صامت تقی زاده مدیر هسته گزینش استانداری رونمایی شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کتاب دوجلدی تاریخ مکه اثر جلال صامت تقی زاده رونمایی شد

از ۲ جلد کتاب تاریخ مکه (از آغاز تا ظهور اسلام) و بیت العتیق (بعد از ظهور اسلام تا پایان دوره امویان) نوشته جلال صامت تقی زاده مدیر هسته گزینش استانداری رونمایی شد.

بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان
ن

جلال صامت تقی زاده در تشریح این اثار بیان کرد: در این دو کتاب تلاش بر این بوده با یک نگاه جامع و فراگیر به شهر مکه وکعبه، هه ابعاد تاریخی، سیاسی، تمدنی، اجتماعی و فرهنگی آنها با بهره گیری از قرآن، تفاسیر، کتابهای تاریخی و جغرافیایی مرجع و سفرنامه ها مشخص شود.

وی افزود: بر اساس آیه «انَّ اوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذی بِبَکَّةَ مبارکاً» و متون و منابع اسلامی خانه کعبه، پیش از ابراهیم علیه السلام و از زمان آدم علیه السلام برپا شده بود و اولین خانه ای که برای پرستش خداوند ساخته شد، در سرزمین مکه بود.

مدیرهسته گزینش استانداری تصریح کرد: پرستش خداوند و ساختن مرکز عبادت از زمان ابراهیم علیه السلام آغاز نشده، بلکه پیش از ابراهیم علیه السلام از آغاز زمان نوح و آدم وجود داشته است.

تقی زاده یادآورشد:همچنین ازتعبیرآیه «اذْ یَرْفَعُ ابراهیمُ القواعدَ مِنَ الْبَیْتِ» استفاده میشود که شالوده های خانه کعبه وجود داشته و ابراهیم و اسماعیل تنها کاری که کرده اند بالا بردن پایه های آن خانه مقدس بوده است.

وی ادامه داد: با ظهور دین اسلام بر عزّت و شرافت کعبه افزوده شد و پیامبر گرامی اسلام با احیای حجّ ابراهیمی و زدودن تحریف و خرافات، عزّت، شرافت و طهارت کعبه را به او برگرداند و اسلام با قبله قرار دادن کعبه، بالاترین عظمت را به آن بخشید.
.
تقی زاده اظهارداشت: در طول تاریخ عوامل متعددی درساخت و تغییر بنای کعبه نقش داشته اند که از جمله آنها می توان به دستور خداوند متعال، تکمیل بنا، حوادث طبیعی، سلایق حاکمان و جنگهایی که در کعبه اتفاق افتاد اشاره کرد.

تقی زاده گفت: کعبه بارها تجدید بنا شده و از جمله بنای آن به وسیله فرشتگان، حضرت آدم(ع)، فرزندان آدم، ابراهیم خلیل علیه السلام، عمالقه، قوم جُرهم، خاندان قصیّ بن کلاب، قریش، عبداللَّه بن زبیر و به وسیله حجاج بن یوسف ثقفی است که تعبیر «بنا» از روی تسامح است؛ چراکه در اکثر مواقع تنها قسمتی از آن ساخته شده و در واقع مرمّت شده است.


منبع:
سخن تاریخ

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.