تبیان، دستیار زندگی
عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: بر اساس استفتایی كه از مقام معظم رهبری در مورد سقط درمانی داشتیم، ایشان سقط جنین را در صورت عسر و حرج برای والدین، بلامانع دانستند. رفعت بیات در گفت‌وگو با فارس افزود: این استفتاء در پی ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فتوای رهبر معظم انقلاب درباره سقط جنین

عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: بر اساس استفتایی كه از مقام معظم رهبری در مورد سقط درمانی داشتیم، ایشان سقط جنین را در صورت عسر و حرج برای والدین، بلامانع دانستند.
رفعت بیات در گفت‌وگو با فارس افزود: این استفتاء در پی مطرح شدن طرح سقط‌درمانی در مجلس انجام شده و متن استفتاء به این شرح است: آیا می‌توان با تشخیص قطعی بیماری در جنین كه دچار عیوب ژنتیكی بوده باشد یا مادر طی دوره بارداری، به بعضی بیماریهای عفونی بیمار شده باشد قبل از دمیده شدن روح (چهار ماه و 10روزگی) جنین را سقط نمود؟ لازم به ذكر است این كودكان از بدو تولد تا پایان عمر دائما در وضع مشقت بار به سر می‌برند و خانواده و جامعه از نظر مادی و روانی باری بر دوش می‌كشند.
بیات پاسخ رهبری را چنین بیان كرد: اگر نگهداری و بزرگ كردن طفل معلول و عقب مانده و ناقص‌الخلقه برای والدین دارای زحمت و مشقت بیش از متعارف باشد به مقداری كه عسر و حرج وارد شود، سقط جنین پیش از دمیدن روح در او مانع ندارد.
بیات افزود: بر اساس طرح سقط‌درمانی كه شور اول آن به تصویب مجلس رسیده است، در صورت تشخیص سه پزشك كه حتما یكی از آنان باید متخصص پزشكی قانونی باشد، در صورتی كه نارسایی جنین به حدی باشد كه تولد وی موجب عسر و حرج برای وی و والدینش بشود می‌توان قبل از حلول روح در بدن وی حكم به سقط جنین داد.
نماینده زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی گفت: البته مواد عسر و حرج در این طرح ذكر نشده است ولی بیشتر، معلولیتهای عمده ذهنی، فلج بودن نوزاد و نیز جراحات و نارسایی بزرگ جنین را شامل میـشود كه همگی آنها قبل از چهار ماه و 10 روزگی جنین و قبل از حلول روح در بدن وی قابل تشخیص است.
بیات ادامه داد: با توجه به نظر مساعد مقام معظم رهبری مبنی بر نبود مشكل شرعی در اجرای این قانون و با توجه به تصویب آن در شور اول، به زودی این طرح در شور دوم نیز به تصویب مجلس می رسد.
وی در باره زمان طرح در شور دوم نیز گفت: قرار بود شور دوم طرح سقط‌درمانی در هفته‌های گذشته در مجلس مطرح شود، اما بررسی لایحه بودجه این فرصت را از مجلس گرفت و با توجه به بررسی‌های طولانی لایحه بودجه در مجلس، احتمالا این طرح در هفته‌های آینده نیز در صحن علنی مجلس مطرح نمی‌شود.