تبیان، دستیار زندگی
هی خبرگزاری مهر گزارش داد: در نشست موضوع‌شناسی جرایم اینترنتی كه از سوی پژوهشكده فقه و حقوق دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شده بود، رضا پرویزی دبیر كل مبارزه با جرایم رایانه‌ای معاونت حقوقی و توسعه قضایی قوه قضاییه اظهار داشت: از...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جرایم اینترنتی از دید فقهی

خبرگزاری مهر گزارش داد: در نشست موضوع‌شناسی جرایم اینترنتی كه از سوی پژوهشكده فقه و حقوق دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شده بود، رضا پرویزی دبیر كل مبارزه با جرایم رایانه‌ای معاونت حقوقی و توسعه قضایی قوه قضاییه اظهار داشت: از اینكه حوزه علمیه در مسایل نو از دانشگاه‌ها پیشی گرفته است خوشحالیم؛ موضوع جرایم اینترنتی هم بسیار فنی و پیچیده است كه بدون شناخت فن‌آوری اطلاعات نمی‌توان در مورد جرایم فن‌آوری اطلاعات صحبت كرد.
ابراهیم شفیعی دبیر این نشست نیز هدف از برگزاری این جلسه را شناسایی جرایم اینترنتی و بررسی جایگاه فقهی و حقوقی آن عنوان كرد و افزود: بررسی نیازهای فقهی و حقوقی این گونه جرایم و نقش پژوهش‌گران حوزه در بررسی مسایل فقهی جرایم اینترنتی از عمده اهداف برگزاری نشست بوده است و با توجه به پژوهش‌های دفتر تبلیغات اسلامی و تولید علم و نیاز به هم‌اندیشی در مباحث نو این نشست در این دفتر برگزار شد.
وی ادامه داد: تجزیه فن‌آوری‌های اطلاعات در كشورهای پیشرفته نشان می‌دهد كه در آینده وابستگی به اینترنت و همچنین حجم فعالیت‌های تجاری روی این شبكه به قدری وسعت می‌یابد كه به عقیده تحلیل‌گران خراب‌كاری، جعل و مانند آن از طریق این شبكه می‌تواند امنیت و منافع ملی و بین‌المللی را به طور جدی تهدید كند.
شفیعی خاطر نشان ساخت: توسعه فن‌آوری اطلاعات در قلمرو دانش حقوق نیز مؤثر واقع شده و با رشد و گسترش روزافزون، فن‌آوری اطلاعات، این دانش نیز به سوی تغییر كاربرد اصول و عقاید مرسوم یا حداقل تردید در آنها در حركت است.