تبیان، دستیار زندگی
با گذشت تنها چند روز از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و روی کار آمدن دونالد ترامپ ، زلزله ای سراسر ایالات متحده آمریکا را در بر گرفته است. زلزله ای که حکایت از اعتراضات مردمی به نتیجه انتخابات دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مثلث شوم کابینه ترامپ

با گذشت تنها چند روز از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و روی کار آمدن "دونالد ترامپ" ، زلزله ای سراسر ایالات متحده آمریکا را در بر گرفته است. زلزله ای که حکایت از اعتراضات مردمی به نتیجه انتخابات دارد.

فرآوری: ع. امانی -بخش سیاست تبیان

کابینه، دونالد ترامپ، انتخابات، انتخابات آمریکا، نتیجه آمریکا، سوریه، هیلاری کلینتون، داعش، جنایات

با گذشت تنها چند روز از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و روی کار آمدن "دونالد ترامپ" ، زلزله ای سراسر ایالات متحده آمریکا را در بر گرفته است. زلزله ای که حکایت از اعتراضات مردمی به نتیجه انتخابات دارد. اما بی تردید و بنا بر تجربه، این اعتراضات هم زمانی دارد که پس از طی شدن رو به افول می گذارد و تمام خواهد شد؛ مشروط به این که رییس جمهور منتخب با معرفی افراد خاص در کابینه و همچنین سیاتست های اتخاذی خود نمک دوباره بر زخم این معترضان نریزد.
اینک زمان آن فرا رسیده است، تا معلوم شود که آیا سخنان تند و غیر دیپلماتیک ترامپ، صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و یا اینکه میلیاردر 70 ساله آمریکایی، بعد از تصدی عنوان ریاست جمهوری، در مقام عملگرایی نیز می تواند با شتاب به پیش بتازد. در این میان یکی از مهمترین نشانه های تغییر یا عدم تغییر درباره افکار و اعمالِ ترامپ، قبل و بعد از ریاست جمهوری، انتخاب وزیران و مشاوران در دولت وی است. هر انتخابی در کابینه ترامپ، یا به معنای عملی کردن شعارهای انتخاباتی و یا به معنی محافظه کاری و مصلحت جویی است.

بولتون، بارها اعلام کرده است که برای مهار ایران و جلوگیری از دستیابی این کشور به سلاح اتمی، از توافق یا حتی تحریم کاری ساخته نیست و باید این کشور را بمباران کنیم.

هرچند تا به اینجا گزینه های احتمالی وزارت خانه هایی که در کابینه ترامپ مطرح شده اند، همگی از بین معدود حامیان جمهوری خواه وی در کمپین انتخاباتی او بوده اند، اما این اسم ها خبر از پیگیری روند افراطی تر ترامپ، درباره مسائل داخلی و بین الملل می دهد. روندی که او را بیشتر از اینکه به ترامپ زمان انتخابات شبیه کند به جرج بوش شبیه خواهد کرد.

گزینه های احتمالی ترامپ

"سارا لوئیز هیث پیلین" (Sarah Louise Heath Palin) ، یکی از گزینه های تصدی وزارت کشور، در تعصب مذهبی، شبیه مایک پنس و در عین حال از طرفداران سرسخت رژیم صهیونیستی است. کریس کریستی، متحد وفادار ترامپ و رودی جولیانی (شهردار نیویورک در زمان حملات یازده سپتامبر)، که سابقه دیدار با مریم رجوی، رئیس گروهک منافقین را در کارنامه سیاسی خود دارد، گزینه های تصدی اداره امور دادستانی هستند.
اما بحث برانگیزترین گزینه های ترامپ، برای تکمیل کابینه، احتمال حضور یکی از سه سیاستمدار آمریکایی، یعنی "نیوت کینگریچ"، "باب کورکر" و "جان بولتون"، به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا است. هر سه نفر از عناصر افراطی جمهوری خواهان، حامیان سفت و سخت اسرائیل و از منتقدین توافق هسته ای هستند.
"نیوت گینگریچ" (Newt Gingrich) که ظاهرا برای تصدی امور ارشد بازرسی در آمریکا علاقه بیشتری دارد تا وزارت خارجه، چندی قبل، با حضور در همایش گروهک منافقین (مجاهدین خلق)، از ایران ستیزترین شخصیت های سیاسی نئومحاظه کار آمریکا و از مخالفین سابق تشکیلات خودگردان در فلسطین است. کینگریچ درباره برجام گفته بود: "این یک هشدار جدی است؛ جان کری و دولت باراک اوباما نمی توانند این حقیقت را درک کنند که دولت ایران به طور واضح به دنبال تولید سلاح هسته ای است و فریاد مرگ بر اسراییل و مرگ بر آمریکا در تلویزیون ملی این کشور نواخته می شود."

کابینه، دونالد ترامپ، انتخابات، انتخابات آمریکا، نتیجه آمریکا، سوریه، هیلاری کلینتون، داعش، جنایات
"جان بولتون" ایران ستیز معروف

"باب کورکر" (Bob Corker)، در حال حاضر رئیس کمیته روابط خارجی سنا است و از جدی ترین منتقدین سیاست خارجه حزب دموکرات در زمان ریاست جمهوری اوباما محسوب می شد. کورکر، تصمیمات "هیلاری کلینتون" در زمان تصدی وزارت خارجه آمریکا را فاجعه خوانده بود. وی از طرح تعقیب قضایی مقامات عربستانی که در حادثه 11 سپتامبر دخیل بودند، حمایت کرد و در عین حال موافق افزایش کمک نظامی به اسرائیل و فروش سلاح به قطر و دولت آل خلیفه در بحرین است. کورکر، پس از نقض عملی آتش بس توافقی آمریکا و روسیه در حلب، در اظهارنظری عجیب، به صراحت، از طرح تحویل سلاح به معارضان سوری بعد از نقض آتش بس سخن گفت. درباره توافق هسته ای آمریکا با ایران، باب کورکر یکی از ناخرسندترین سناتورهای آمریکایی بود که همواره از افزایش و تشدید تحریم ها علیه ایران، به عنوان تنها راه حل جلوگیری از برنامه هسته ای ایران دفاع می کرد.

حضور "ایران ستیز" معروف در کابینه ترامپ

نفر سوم گزینه های وزارت خارجه در دولت دونالد ترامپ، ایران ستیز معروف، "جان بولتون" (John Bolton)، نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل است. بولتون، بارها اعلام کرده است که برای مهار ایران و جلوگیری از دستیابی این کشور به سلاح اتمی، از توافق یا حتی تحریم کاری ساخته نیست و باید این کشور را بمباران کنیم.

بولتون به اندازه ترامپ در فکر نابودی داعش نیست و همچون اوباما و هیلاری کلینتون، برای ساقط کردن دولت بشار اسد در سوریه و تشدید فتنه های مذهبی طرفدار سرکوب مستقیم داعش نیست.

وی در یک سخنرانی به صراحت گفت : "به نظر من رئیس جمهور اوباما هر توافقی را که روی میزش بگذارند، امضا می کند و می گوید که دستاورد بزرگی به دست آمده است ولی به نظر من ایران راهی روشن برای ساخت بمب بدست می آورد."
بولتون، توافق هسته ای با ایران را بدترین مورد دیپلماسی در آمریکا می داند و در مقالات و سخنرانی های مختلف، به ملت ایران توهین کرده است. بولتون از طرح تجزیه عراق و سوریه دفاع می کند و برای ایجاد یک دولت سنی مذهب در خاک عراق و سوریه، پیشنهاداتی را به دولت آمریکا ارائه داده بود. بولتون، نماد افراطی گری و تفکر تهاجمی در سیاست خارجی دولت آمریکاست.
البته مورد خاص بولتون، که هنوز در فضای جنگ طلبی های زمان بوش فکر می کند، با سیاست های ادعایی ترامپ تناقض اساسی دارد. بولتون به اندازه ترامپ در فکر نابودی داعش نیست و همچون اوباما و هیلاری کلینتون، برای ساقط کردن دولت بشار اسد در سوریه و تشدید فتنه های مذهبی طرفدار سرکوب مستقیم داعش نیست. این در حالی است که ترامپ، بارها و در سخنرانی های گوناگون به اولویت از بین بردن داعش، به جای تلاش برای سقوط دولت بشار اسد، اشاره کرده بود. علاوه بر معضل داعش مساله روسیه و اظهارنظرهای تند جان بولتون علیه ولادیمیر پوتین نیز مطرح است. ترامپ بارها از سوی دموکرات ها به علاقه و پیروی از شخص پوتین متهم شده بود که البته هیچ گاه این ادعاها، مورد انکار وی واقع نشد.
به هر حال و با توجه به آنچه اشاره کردیم، منتظر بود و دید که ترامپ تا چه اندازه به وعده های انتخاباتی خود عمل خواهد کرد و آیا به راستی وی آمریکا را از بحران مالی نجات می دهد و یا باز هم دلارهای آمریکایی را خرج جنگ و خونریزی در نقاط مختلف جهان می کند؟


منابع : پایگاه اطلاع رسانی الف / فردانیوز / ویکیپدیا