تبیان، دستیار زندگی
ست آیت الله جوادی آملی، امام جمعه قم در خطبه‌های این هفته با اشاره به اهمیت تبلیغ، اصلاح جامعه را در گرو ترویج معارف دین از سوی روحانیون دانست. رسا ، آیت الله جوادی آملی با اشاره به مراسم عزاداری سید‌الشهدا ـ ع ـ اظهار داشت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شرف ما در منبر رفتن است

آیت الله جوادی آملی، امام جمعه قم در خطبه‌های این هفته با اشاره به اهمیت تبلیغ، اصلاح جامعه را در گرو ترویج معارف دین از سوی روحانیون دانست.
رسا، آیت الله جوادی آملی با اشاره به مراسم عزاداری سید‌الشهدا ـ ع ـ اظهار داشت: اهل بیت ـ ع ـ همتای قرآن كریم هستند. قرآن كریم دشمنان زیادی دارد و خداوند هم خود حفاظت از كتاب آسمانی را بر عهده گرفتند. اما خداوند چنین وعده‌ای را در مورد تورات، انجیل و اهل بیت ـ ع ـ نداد. اگر خدای ناكرده اینها هم نظیر تورات و انجیل تحریف بشوند ما چه كار كنیم؟ این عزاداری‌ها، سینه‌زدن‌ها و مراسم‌‌ها بهترین ذخیره‌های دنیا و آخرت ماست و نه تنها انقلاب ما را حفظ كرده است بلكه برزخ و قیامت ما را حفظ خواهد كرد.
وی ادامه داد: ما یقین داریم كه دشمنان نمی‌توانند دست به قرآن بزنند چون خدا وعده حفظ داده، اما چنین وعده‌ای را در مورد كربلا نداده است، نگفته كه حادثه كربلا را از دروغ و خواب و خیال و جعل و تحریف حفظ می‌كنم. باید بدانیم كه شرف ما در منبر رفتن است. دلمان می‌خواهد مردم اصلاح شوند و منبر نرویم، ولی این شدنی نیست. شما كه فضل و تقوایی ‌دارید و حرفتان مقبول است، مردم مقبولات می‌خواهند معقولات مال حوزه و دانشگاه است، مردم هم دین خود را از ماه رمضان و محرم دارند.
استاد حوزه علمیه قم تأكید كرد: باید برای مردم حرف صحیح گفت. اگر شما طلاب نرفتید خدای نكرده دیگری این جای خالی را پر می‌كند. در پاكستان حرف اول را ذاكرین می‌زنند و علما معزولند. اگر خدای نكرده حرف به دست دیگران بیافتد یكی خواب می‌بیند دیگر خیال می‌كند و ... به این سمت حركت می‌كنند. اگر عاطفه باشد و عقل نباشد، اشك با سند و برهان و استدلال نباشد، مشكل جدی به دنبال دارد. حسین بن علی ـ ع ـ بسیاری از كشورها را اداره می‌كند. حادثه كربلا نیازمند یك بحث عمیق خارج می‌خواهد تا دلایل قیام و حركت و مأموریت‌ها و سخنرانی‌ها تبیین شود.
وی فرهنگ عاشورا را سرمایه، شرف، شریعت، دنیا و آخرت و آبروی شیعیان برشمرد و متذكر شد: نگذارید این فرهنگ به دست هر كسی بیافتد. از صاحبان مجالس می‌خواهم شما علما را دعوت كنید. اشك هم كنار آن باشد اما بعد از یك ساعت سخنرانی عالمانه یك محقق حوزوی باشد. خواهشم از واقفان و عزاداران این است كه اول علم، علم، علم و بعد اشك و‌گرنه اینجا هم مثل كشورهای دیگر خواهد شد.
امام جمعه قم در بخش دیگری از سخنان خود در ادامه بحث تفسیر نهج‌البلاغه با اشاره به خطبه 176 گفت: حضرت علی ـ ع ـ فرمودند من دو حرف دارم یكی وعده الهی و دوم برهان قرآنی، وعده الهی این است كه اگر كسی موحد و معتقد بود و روی آن استقامت ورزید پایان خوبی در انتظار اوست و برهان خدا این است كه اگر شما گفتید «ربنا الله» باید برابر كتاب و سنت رسول او عمل كنید، هرگز خارج نشوید و بدعت نگذارید و در این راه استقامت داشته باشید.
وی ادامه داد: برای اینكه استقامت حاصل شود بهترین راه این است كه مواظب زبان خود باشید منظور از زبان آن چیزی است كه از شما به دیگران می‌رسد؛ یا زبان قلم و یا زبان دهان. گویندگان و نویسندگان باید مواظب خود باشند. این اخلاق را نشكنید، دگرگون و جابه‌جا نكنید با هر گروهی هم‌رنگ با اخلاق آنها نشوید و زبان خود را یكی انتخاب كنید نه اینكه با هر كس برخورد كردید متناسب با میل او صحبت كنید.
آیت الله جوادی افزود: اگر ایمان بخواهد مستقیم و استوار باشد اول باید قلب استوار و مستقیم باشد. قلب هم زمانی مستقیم است كه گفتار و نوشتار انسان مستقیم باشد. ولی قلب علت استقامت زبان و قلم است و استقامت زبان و قلم علامت استقامت قلب است. امام علی ـ ع ـ می‌فرماید مؤمن اول قلب اوست كه تصمیم می‌گیرد، عزم عملی دارد، اول در قلب خود تصمیم‌گیری می‌كند و بعد انجام می‌دهد و زبان ساكت است. اما منافقین دستگاه خلقت را دست‌كاری كرده‌‌اند. قلب را پایین كشیده زبان را در بالا قرار داده است، هرچه می‌خواهد می‌گوید، خوب یابد! این كار شیطان است كه دستگاه خلقت افراد را جابه‌جا می‌كند. اما خط قرمزی است كه شیطان توان آن را ندارد و آن اینكه اصل فطرت را خاموش كند.
وی اضافه كرد: مشكل دولت و ملت ما امروز این مسایل عمیق علمی نیست، همین دزدی‌ها و رانت‌خواری‌هاست هر جا مشكل داریم به خاطر اینهاست. مسایل عمیق علمی مال حوزه و دانشگاه است.