تبیان، دستیار زندگی
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه گاهی مداخله های ما مسیر آسیب را فراهم می کند، گفت: هر مقداری اصالت دینی و بکر بودن پدیده اربعین حفظ شود آسیب ناپذیرترخواهد بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باید اصالت و بکر بودن اربعین حفظ شود

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه گاهی مداخله های ما مسیر آسیب را فراهم می کند، گفت: هر مقداری اصالت دینی و بکر بودن پدیده اربعین حفظ شود آسیب ناپذیرترخواهد بود.

بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان
م


حجت الاسلام ذوعلم، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دربازدید از بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات مهمان غرفه خبرگزاری مهر شد.
 
وی درخصوص پدیده اربعین گفت: پدیده اربعین یک پدیده دینی و نشان دهنده قدرت معنوی اسلام ناب است؛ این پدیده در دوره ای که شعارهای عقلانیت ابزاری خیلی مطرح است از یک نگاه عقلانیت الهی و عقلانیت فطری قضایا را می بیند ولذا ما شاهد تجلی یک ظرفیت کشف نشده و بروز و ظهور پیدا نکرده از اربعین هستیم.
 
حجت الاسلام ذوعلم ادامه داد: ما گاهی فکر می کنیم که همه ظرفیت های دین به بروز وظهور درآمده است ولی پدیده اربعین نشان می دهد که توانمندی های زیادی در نهادهای دینی ما وجود دارد که در رشد طیعی ما می تواند متبلور شود. اربعین یکی از این مصداق هاست که فراتر از مرزهای قومی و جغرافیایی و از این قبیل است.
 
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه پدیده اربعین یک پدیده غیرقابل تحلیل است افزود: من فکر می کنیم هر مقدار درباره این پدیده صحبت بشود بازهم کم است و واقعیت را نشان نمی دهد، ضمن اینکه به نظرمن اربعین جزو پدیده هایی است که لازم است هرکسی تجربه عینی آن را داشته باشد.
 
نویسنده «نگاهی به مبانی قرآنی ولایت فقیه» گفت: پدیده اربعین لایه های مختلفی دارد؛ یک لایه اش لایه اجتماعی و جامعه شناسی سیاسی است که بیشتر هم روی این لایه اش تاکید می شود ، یک لایه اش اعتقادی است و یک لایه عرفانی و شهودی هم دارد. کربلا و عاشورا یک معجزه الهی و پدیده اربعین جزو همین معجزات است.
 
وی در پاسخ به این سوال  که چه تهدیدات و آسیب هایی ممکن است بر اربعین متحمل شود گفت: برخلاف برخی افراد که برای پدیده اربعین و راهپیمایی آسیب هایی هم می شمرند من فکر می کنم اقتضای این پدیده به گونه ای است که در درون خودش نوعی آسیب زدایی ذاتی هم می کند. یعنی هیچ گاه آسیب خظرناکی که بتواند به آن ضربه بزند به آن عارض نمی شود. تلقی من این است که ما ممکن است فکر کنیم یکسری خطرها و آسیب ها این پدیده را تهدید می کند ولی هیچ کدام این ها ماندگار نیست. به عنوان مثال است ما ممکن است که فکر کنیم در طول این سال ها آسیب هایی برای عاشورا از جمله نوع مداحی ها عارض شده ولی واقعیتش این است که این آسیب ها نتوانسته موثر باشد.
 
این پژوهشگر اضافه کرد: وضع اربعین و حجم حضور به اندازه ای است که نمی تواند آسیبی به آن متحمل شود علاوه براین برخی پدیده ها مثل اربعین یک پدیده طبیعی هستند که نباید خیلی آن را دستکاری کرد. برای برخی پدیده ها نباید از راهبردسازی و برنامه ریزی حرف زد. گاه این دستکاری ها خودش یک آسیب می شود. ما باید اجازه دهیم برخی از پدیده های طبیعی به شکل خودش باقی بماند. البته این حرف من به معنای اینکه مثلا به فکر رفاه و آسایش مردم نباشیم نیست ولی این پدیده هرمقدار طبیعی تر بماند آسیب ناپذیرتر خواهد بود به بیان دیگر هرمقداری اصالت دینی و بکر بودن پدیده اربعین حفظ شود آسیب ناپذیرترخواهد بود گاهی مداخله های ما مسیر آسیب را فراهم می کند.


منبع:
فرهنگ نیوز
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.