تبیان، دستیار زندگی
ه در گزارش «بی.بی.سی»، مخالفت آیت‌الله سیستانی با همجنس‌بازی، نوشیدن مشروبات الكلی، روابط جنسی نامشروع و احكام حقوقی راجع به زن، نظریاتی مخالف اصول اولیه حقوق بشر دانسته شده و از عدم نقض این نظرات در قانون اساسی و مصوبات مجم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گستاخی انگلیس علیه مرجعیت شیعه

در گزارش «بی.بی.سی»، مخالفت آیت‌الله سیستانی با همجنس‌بازی، نوشیدن مشروبات الكلی، روابط جنسی نامشروع و احكام حقوقی راجع به زن، نظریاتی مخالف اصول اولیه حقوق بشر دانسته شده و از عدم نقض این نظرات در قانون اساسی و مصوبات مجمع ملی عراق، ابراز نگرانی شده است.

خبرنگار «بازتاب» گزارش داد: مطالب توهین‌آمیز بنگاه خبری دولت انگلیس علیه آیت‌الله سیستانی، مرجع اصلی شیعیان عراق، واكنش فعالان سیاسی شیعه را برانگیخته است.
«بی.بی.سی» در گزارشی، نظریات فقهی آیت‌الله سیستانی را مخالف اصول اولیه حقوق بشر دانسته و از نفوذ مرجعیت شیعه در مجمع ملی عراق، به شدت ابراز نگرانی كرده است.
در این گزارش، مخالفت آیت‌الله سیستانی با همجنس‌بازی، نوشیدن مشروبات الكلی، روابط جنسی نامشروع و احكام حقوقی راجع به زن، نظریاتی مخالف اصول اولیه حقوق بشر دانسته شده و از عدم نقض این نظرات در قانون اساسی و مصوبات مجمع ملی عراق، ابراز نگرانی شده است.
رسانه رسمی انگلیس در ادامه با انتقاد از عدم برخورد آمریكا با آیت‌الله سیستانی، نظریات مرجعیت شیعه را تفسیری محافظه‌كارانه و خشك از اسلام دانسته است.
در این حال، یكی از فعالان سیاسی شیعیان عراق، با هشدار نسبت به خط نفاق‌افكنی انگلیس در میان شیعیان، نسبت به ادامه توهین به مرجعیت، هشدار داد.
وی خاطرنشان كرد: اشغالگران انگلیسی‌ كه در طول دو سال گذشته و در پناه مرجعیت شیعه، از حملات مبارزان شیعه در امان بوده‌اند، پس از برگزاری انتخابات عراق و پیروزی قاطع شیعیان، درصدد تفرقه‌افكنی میان شیعیان و تحریك آمریكا به مقابله با مرجعیت شیعه هستند.
این فعال سیاسی شیعه افزود: دولت انگلستان باید توضیح دهد كه طی دو سال گذشته، در شرایطی كه وزیر خارجه و نخست‌وزیر این كشور، بارها به چاپلوسی و تملق از مرجعیت شیعه پرداخته‌اند، چگونه یك‌شبه، نظرات آیت‌الله سیستانی را خشك، محافظه‌كارانه و مخالف اصول اولیه حقوق بشر می‌دانند.
وی در پایان گفت: دولت انگلیس از مرجعیت شیعه كه با توجیه مبارزان شیعه به خویشتن‌داری و پرهیز از اقدامات مسلحانه، باعث شد تا سربازان انگلیسی ـ كه عمدتا در مناطق شیعه‌نشین جنوب عراق مستقر بودند ـ از كشتار مصون بمانند، باید تا ابد سپاسگزار باشند و اگر گستاخی‌های انگلیس علیه مرجعیت شیعه و سیاست اختلاف‌افكنی میان شیعیان ادامه یابد، ممكن است خشم مبارزان شیعه و عشایر برانگیخته شده و به میزان تلفات نیروهای اشغالگر انگلیس ـ كه در دو سال گذشته حدود پنجاه نفر بوده است ـ یك رقم افزوده شود.