تبیان، دستیار زندگی
و حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانسای : فلسفه وجودی حوزه و هدف از تحصیل فقه و اصول و معارف دین و صرف بیت‌المال آن است كه معارف و حقایق قرآن و اهل بیت ـ ع ـ به مردم ابلاغ شود. مراجع عظام تقلید به واسطه موقعیت علمی و وظیفه‌ای ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فلسفه وجودی حوزه و هدف از تحصیل فقه و اصول و معارف دین و

حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانسای : فلسفه وجودی حوزه و هدف از تحصیل فقه و اصول و معارف دین و صرف بیت‌المال آن است كه معارف و حقایق قرآن و اهل بیت ـ ع ـ به مردم ابلاغ شود. مراجع عظام تقلید به واسطه موقعیت علمی و وظیفه‌ای كه دارند، مسؤولیت صیانت از حوزه‌های علمیه و سیاست‌گذاری‌های كلان علمی و معنوی را بر عهده دارند. اساتید سطوح علمی نیز به تدریس و تربیت طلاب مشغول هستند و محققین و مؤلفین نیز درپی تحقیق و تدوین كتب هستند. در این بین زبان گویا و راه ارتباطی دین با توده جامعه، خطبا و منبری‌ها هستند.
وی افزود: زحمات علما و مراجع عظام را از صدر اسلام تاكنون منبر و مجلس وعظ به مردم منتقل می‌كند. با این وجود باید گفت همه حوزویان با هر مرتبه علمی و مسؤولیتی، ضروری است فن خطابه را فرا گرفته، بتوانند از این ابزار بسیار مهم استفاده كنند. البته مؤلفین و محققین زمینه‌های علمی وعظ و خطابه را فراهم می‌كنند، اما این به تنهایی كافی نیست. اگر بازگو‌كنندگان حادثه عاشورا از حضرت زینب ـ س ـ و حضرت سجاد ـ ع ـ تا منبری‌های امروز وجود نداشتند، حقیقت قیام اباعبدالله الحسین ـ ع ـ و واقعه كربلا چگونه معرفی می‌شد؟
حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری خطاب به مسؤولان حوزه گفت: لازم است حقیقت و ضرورت منبر و وعظ و خطابه بیش از پیش تبیین شود. چرا كه اسلام با این منبر به حیات خود ادامه می‌دهد و دین گروه عظیمی از مردم در سایه این مجالس وعظ و خطابه حفظ شده است، از این رو است كه دشمن ابزار قوی تبلیغ دین را مورد هجوم قرار داده است. یكی از نظریه‌پردازان سیاسی امریكا در اعترافی گفته بود كه علت اصلی قوت شیعه و عدم غلبه ما به آنها دو چیز است، اول مقام مرجعیت و دوم عنصر عاشورا كه به واسطه عنصر اخیر منبرها و ذكر مصیبت‌ها در همه ایام سال وجود دارد و مردم را پر نشاط و آگاه به بار آورده است.
وی با اشاره به طرح دشمنان برای غلبه به عنصر اساسی عاشورا گفت: دشمنان طرح‌های مختلفی برای از بین بردن پتانسیل بسیار قوی عزاداری در مجالس ذكر مصیبت برنامه‌ریزی كرده‌اند كه از جمله آن تربیت و تبلیغ عده‌ای از نوحه‌خوانان و مداحان پول‌پرست است كه این افراد از طریق مطالب خرافی و انحرافی فكر جوانان را منحرف كنند. آنها قصد دارند نقش محوری منبر و ذكر مصیبت را از بین ببرند، باید در برابر این كارها بایستیم.
حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری خطاب به روحانیون گفت: انجام رسالت وعظ و خطابه و منبر وظیفه اصلی روحانیون است. روحانیون در هر پست و مقامی كه هستند باید توجه كنند كه به وظیفه اصلی خود یعنی منبر آسیبی نرسد. كار اصلی هر طلبه منبر است و وظایف دیگر در مرحله بعدی قرار دارد. وی افزود: در ایام محرم بهترین مطالبی كه می‌توان در منبر از آن بهره‌ گرفت، سیر و سفر و سلوك حضرت اباعبدالله ـ ع ـ از مدینه تا كربلاست. حركت و وقوف آن حضرت در منازل مختلف و خطابه‌های ایشان در این ایام سودمند‌ترین و بهترین موعظه‌ است. در ضمن این گفتار‌ها می‌توان به موضوعات مختلف اخلاقی، عقیدتی، فلسفی و سایر مسایل اشاره كرد. وی خاطر نشان كرد: تأثیرگذاری كلام وعاظ به این بستگی دارد كه خود متكلم با جان و دل به آن اعتقاد و یقین داشته باشد. بر اساس تجربه‌ای كه دارم، دریافته‌ام كه اعتقاد قلبی و عامل بودن گوینده نسبت به گفتارش باعث می‌شود شنونده با جان و دل بپذیرد و قبول كند. اگر كسی در منبر از معارف اهل بیت ـ ع ـ و قرآن گفت و نتوانست موفقیت كسب كند، بداند كه مقصر خود اوست. امام صادق ـ ع ـ فرمودند كه اگر معارف ما اهل بیت را آن گونه كه هست به مردم برسانید، آنها به ما روی می‌‌‌آورند.