تبیان، دستیار زندگی
از حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی در جمع خبرنگاران رسانه‌ها گفت: دفتر تبلیغات اسلامی تنها نهاد انقلابی حوزوی است. وظایف اولیه آن تبلیغی و فرهنگی است، اما رسالت و برنامه‌های این دفتر منحصر به حوزه تبلیغات نبوده و نیست. و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سبحانی ( معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی) هیچ كدام از

حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی در جمع خبرنگاران رسانه‌ها گفت: دفتر تبلیغات اسلامی تنها نهاد انقلابی حوزوی است. وظایف اولیه آن تبلیغی و فرهنگی است، اما رسالت و برنامه‌های این دفتر منحصر به حوزه تبلیغات نبوده و نیست. وی افزود: یكی از بخش‌های مهم دفتر، حوزه پژوهش‌ها است كه با داشتن پژوهشكده‌ها و مراكز تحقیقاتی در قم، مشهد و اصفهان سطح وسیعی از مطالعات و تحقیقات اسلامی را پوشش می‌دهد. وی ادامه داد: ما امروز در بیشتر علوم اسلامی و انسانی دارای گروه‌های مطالعاتی و پژوهشی هستیم، دفتر تبلیغات دارای دو ویژگی در عرصه پژوهش است اول پیشتازی و پیشاهنگی در طرح مسایل نو و دوم نوآوری، نواندیشی و خلاقیت در مباحث علمی به عنوان مثال در زمانی كه معجم‌نگاری در حوزه دین هنوز رواج پیدا نكرده بود، كار بزرگ معجم بحار‌الانوار از سوی دفتر آغاز شد، زمانی كه پژوهش‌های كلامی جدید و مباحث فلسفی غرب در حوزه دین معمول نبود اولین پروژه‌های كلام جدید و مباحث تطبیقی فلسفه در دفتر، صورت گرفت.
معاون پژوهشی دفتر تبلیغات، یكی از عرصه‌های فعالیت این بخش را حوزه مطالعات سیاسی برشمرد و افزود: یكی از عرصه‌های مهم پژوهش‌های دفتر، عرصه مطالعات سیاسی بود كه به دلیل نداشتن پیشینه مطالعات و اقدامات دفتر در این عرصه پایه‌گذار عرصه مطالعات سیاسی در حوزه دین شد و امروز آثار دفتر تبلیغات در این عرصه به عنوان مستند و مرجع مورد استفاده قرار می‌گیرد. وی اضافه كرد: در سیره اهل بیت ـ ع ـ و تاریخ اسلام، مجموعه كارهایی كه این دفتر بنیان گذاشته، پیشگام بوده است. مباحث سیره در عرصه‌های علمی به عنوان یك حوزه مطالعات آكادمیك شناخته شده نبود و بسیاری گمان می‌بردند كه سیره همان تاریخ است. تحقیقات صورت گرفته نشان‌گر آن است كه سیره اهل بیت ـ ع ـ دارای یك روش علمی است.
حجت الاسلام والمسلمین سبحانی طرح ملی و بین‌المللی اصطلاح‌نامه علوم اسلامی دفتر را یكی از پروژه‌های به نام دفتر دانست و خاطر نشان كرد: در دنیا همه دانش‌ها دارای یك اصطلاح‌نامه هستند، یعنی هر دانشی را به لحاظ معنایی طبقه‌بندی می‌كنند تا دسترسی محققان به مطالب آسان باشد. وی افزود: امروز رشته‌های علوم انسانی متداول و غربی، رشته‌های فنی و مانند آن هر كدام یك اصطلاح‌نامه دارند و به واسطه مراكز تحقیقاتی كه دارند نمایه مطالب را به روز می‌كنند، اما علوم اسلامی چون در قبل از پیروزی انقلاب جایگاه رسمی نداشت از یك اصطلاح‌نامه بین‌المللی محروم بود. وی در ادامه گفت: نزدیك به 12 سال قبل یك گروه تحقیقاتی به همین منظور شكل گرفت و توانست برای علوم اصلی اسلامی اصطلاح‌نامه‌ای تدوین كند و این اصطلاح‌نامه ا ز نظر ساختار آن قدر قوی و محكم است كه سازمان یونسكو آن را مورد تأیید قرار داده و قرار است بعد از مقداری اصلاحات به عنوان اصطلاح‌نامه علوم اسلامی در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته و معرفی شود.
وی ادامه داد: در نمایشگاه اطلاع‌رسانی كه در تهران برگزار شد مقاله‌ای به زبان انگلیسی در خصوص همین دانش‌نامه ارائه شد كه مورد استقبال قرار گرفت و اندیشمندان جهان اسلام قبول كردند روی آن كار كنند و مورد تبلیغ قرار دهند. بخش نرم‌افزاری این اصطلاح‌نامه هم در حال آماده شدن است تا در سیستم اطلاعات و ارتباطات كشور به عنوان مبنا قرار گیرد.
حجت الاسلام والمسلمین سبحانی توجه به احیای میراث فكری شیعه را از برنامه‌های دفتر تبلیغات دانست و ادامه داد: تا قبل از انقلاب اسلامی آنچه در كتابخانه‌های بین‌المللی به عنوان منابع اسلامی تلقی می‌شد عمدتا‌ً توسط كشورهای عربی نشر پیدا می‌كرد و بیشتر منابع مورد استفاده آنها منابع اهل سنت است. طبیعی است در این صورت تحقیقات یك سویه است، بعد از انقلاب اسلامی با توجه به نیازی كه انقلاب داشت تا مبانی فكری و تئوری خود را ارائه كند، دفتر در سال‌های گذشته واحدی را به نام احیای میراث اسلامی راه‌اندازی كرد. امروز این واحد توانسته است مجموعه گرانبهایی را در منابع شیعه عرضه كند كه بهترین مجموعه‌ در احیای میراث اسلامی و شیعی در ایران و سطح بین‌الملل است.
وی یكی از نقاط ضعف در حوزه مطالعات حوزه را كم توجهی به مطالب قرآنی ارزیابی كرد و گفت: عمده مطالعات ما در گذشته حول محور فقه بود و مطالعات قرآنی در هسته كاری مطالعات ما قرار نداشت. دفتر با تأسیس مركز فرهنگ و معارف قرآنی توانست پایه‌گذار مطالعات آكادمیك و چندین پروژه كلان باشد كه یكی از آنها تدوین تفسیر راهنما است كه در بیست جلد منتشر شده است. پروژه دیگر فرهنگ‌نامه بزرگ قرآنی است كه چندین جلد آن منتشر شده است. وی اضافه كرد: مهم‌ترین پروژه مركز فرهنگ و معارف قرآن، دایره‌المعارف قرآن كریم است. دایره‌المعارف قرآنی تاكنون در جهان اسلام مورد توجه جدی نبوده است و هنوز هم یك كار عظیم كه در شأن قرآن باشد صورت نگرفته است. ولی كاری از سال‌های قبل در این مركز آغاز شده كه دایره‌المعارفی در 25 جلد منتشر خواهد شد.
معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود تأكید كرد: یكی از مزیت‌های نسبی پژوهش‌های دفتر حضور در قوانین كشور است، هیچ كدام از مراكز پژوهشی دینی در قانون برنامه توسعه سوم و چهارم حضور مستقیم ندارد. تنها مجموعه‌ای كه در متن قانون به عنوان یك بخش به آن اشاره شده است مجموعه پژوهشی دفتر است، در برنامه توسعه چهارم نیز یك وظیفه مهمی بر عهده این نهاد قرار داده شده تا عرصه‌های دین‌پژوهی را مطالعات بنیادی و نظری دین را بتواند سامان‌دهی كند و نقطه اعتلاف و هماهنگی پژوهش‌های دینی باشد.
منبع : پایگاه رسا