تبیان، دستیار زندگی
قش در سومین نشست هم‌اندیشی چشم‌انداز 20 ساله نظام جمهوری اسلامی، جایگاه و نقش دفتر تبلیغات و حوزه علمیه كه جمعی از محققان و پژوهش‌گران حوزه حضور داشتند، حجت الاسلام والمسلمین ربانی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم طی س...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ربانی - رییس دفتر تبلغات حوزه علمیه قم : باید درباره نقش

در سومین نشست هم‌اندیشی چشم‌انداز 20 ساله نظام جمهوری اسلامی، جایگاه و نقش دفتر تبلیغات و حوزه علمیه كه جمعی از محققان و پژوهش‌گران حوزه حضور داشتند، حجت الاسلام والمسلمین ربانی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم طی سخنانی هدف از برگزاری این نشست را تبیین مفهوم چشم‌انداز 20 ساله عنوان كرد و گفت: عده‌ای سعی می‌كنند این چشم‌انداز را متناسب با افكار خود تفسیر كرده، آن را در انحصار خود بگیرند یا به انحراف بكشانند. از این رو ابتدا باید این چشم‌انداز به درستی تبیین شود و به خوبی مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
وی بر لزوم فرهنگ‌سازی در این امر تأكید كرد و افزود: باید درباره نقش حوزه در چشم‌انداز فرهنگ‌سازی شود. علاوه بر فرهنگ‌سازی در حوزه و منعطف كردن افكار طلاب، فضلا و علما به این مسأله باید برای عموم جامعه نیز فرهنگ‌سازی شود تا یك بسیج عمومی و نهضت فراگیر به وجود آید. با توجه به نقش اعزام مبلغ دفتر تبلیغات، این نهاد می‌تواند نقش تعیین‌كننده‌ای ایفا كند.
در ادامه این مراسم دكتر علی مبینی، دبیر كل كمیسیون زیربنایی مجمع تشخیص مصلحت نظام، چشم‌اندازه 20 ساله نظام جمهوری اسلامی ایران را رویكردی مثبت به نیاز بلند مدت و خواسته‌های ملت و در راستای هم‌‌جهت كردن برنامه‌های كشور ارزیابی كرد و گفت: آینده یافتنی نیست، ساختنی است. باید یك نگاه خلاقانه به آینده داشته باشیم. با تفكرات كوتاه مدت نمی‌توان آینده‌سازی كرد. باید مبانی بلند مدت داشته باشیم. وی در ادامه سخنان خود خطاب به مسؤولین، رعایت شش مورد استراتژیك را برای تحقق چشم‌انداز 20 ساله كشور ضروری دانست.
در بخش دیگری از این نشست حجت الاسلام والمسلمین اعرافی، رییس مركز جهانی علوم اسلامی اظهار داشت: حوزه علمیه باید با نگاه راهبردی به طراحی برنامه‌ها بپردازد، زیرا حوزه با تجربه كردن تحولات مختلف در ربع قرن اخیر، دوران بلوغ را سپری می‌كند. وی افزود: ‌امروز حوزه علمیه در دوازه محور اصلی شاهد تحولات اساسی و چشمگیر بوده است.
حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با بیان اینكه اگر به تاریخ پر افتخار حوزه‌های علمیه نگریسته شود، آینده‌نگری در كارها و برنامه‌های آن مشهود است، تصریح كرد: ما شاهدیم كه اندیشمندان بزرگی داشته و داریم كه نگاه راهبردی و آینده‌نگری عمیقی داشته‌اند و از این میان می‌توان شیخ مفید و شیخ طوسی ـ ره ـ را نام برد.