تبیان، دستیار زندگی
بر هیات امنای اتحادیه جهانی علمای مسلمان به واجب بودن مقاومت در برابر ارتش های اشغالگر خارجی در عراق به عنوان یك « واجب شرعی برای تمامی افراد دارای استطاعت این كار در داخل و خارج عراق » فتوا داد. به گزارش شبكه تلویزیونی الجز...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هیات امنای اتحادیه جهانی علمای مسلمان: مقاومت در برابر

هیات امنای اتحادیه جهانی علمای مسلمان به واجب بودن مقاومت در برابر ارتش های اشغالگر خارجی در عراق به عنوان یك « واجب شرعی برای تمامی افراد دارای استطاعت این كار در داخل و خارج عراق » فتوا داد.
به گزارش شبكه تلویزیونی الجزیره , هیات امنای اتحادیه جهانی علمای مسلمین در بیانیه خود كه در پایان نشست این اتحادیه در شهر بیروت , منتشر شد , آنچه را كه « فجایع نیروهای بیگانه درعراق » خواند , محكوم كرد.
دبیر كل این اتحادیه مهمترین نكات این بیانیه را بدین شرح اعلام كرد : « مقاومت ملت عراق دربرابر ارتشهای اشغالگر خارجی باهدف آزادسازی سرزمین و بازپس گیری حاكمیت ملی خود , یك واجب شرعی برای هرفرد توانا برای اینكار در داخل و خارج عراق محسوب می شود » .
وی افزود : « فجایع بی سابقه ارتشهای اشغالگر خارجی در عراق و استفاده گسترده آنان از سلاحهای كشتار جمعی , تخریب منازل ومساجد و كلیساها و سایر مراكز عبادت و ساختارهای زیربنایی و قتل مجروحان در مساجد , داغ ننگی بر پیشانی كشورهای اشغالگر است » .
او تصریح كرد : « اتحادیه علمای مسلمان جهان به كشورهای مذكور هشدار می دهد كه فورا از عراق خارج شوند و قدرت به یك هیات بین المللی شناخته شده بطور موقت سپرده شود » .
دبیركل این اتحادیه گفت : « هیچ مسلمانی نباید به اشغالگران علیه ملت عراق ومقاومت شرافتمندانه آن كمك كند. اگر شرایط زندگی برخی عراقیها باعث شده عضوپلیس یا ارتش شوند باید از آسیب رساندن به مردم خودداری كنند ومقاومت نیز نباید این افراد را تا زمانی كه از دشمن حمایت نمی كنند , مورد آزار قرار دهند » .
بنا بر گزارش دیگری 21 نفر از علما و روحانیون برجسته عربستان سعودی با امضای بیانیه ای مقاومت مردم عراق را « مشروع » خواندند و هرگونه همكاری مردم عراق را با « نظامیان اشغالگر آمریكایی » تحریم كردند.
سفیر و نماینده دائم عراق با انتقاد از دخالت در خارج از مرزهای عراق , از دولت عربستان سعودی خواست تا از انتشار بیانیه های مشابه جلوگیری كند.
در بیانیه روحانیون عربستان سعودی كه توسط نمایندگی دائم عراق در سازمان ملل در جریان یك كنفرانس مطبوعاتی منتشر شد , از مردم عراق خواسته شده است كه از رزمندگانی كه با نیروهای به رهبری آمریكا به جنگ مشغولند , حمایت كنند.
این بیانیه كه قبل از حمله زمینی وهوایی نیروهای آمریكایی به شهر فلوجه و انهدام این شهر منتشر شده است جنگ با حضور نیروهای خارجی را یك « مسئولیت و حق » توصیف كرده است .
روحانیون عربستان سعودی در این بیانیه خطاب به مردم عراق تاكید كرده اند : هیچ مسلمانی اجازه ندارد كه به یك فرد مبارز صدمه برند و یا به « دشمن » محل آنها را بگوید.
این بیانیه همچنین از مبارزین این كشور خواسته است كه خون مسلمانان عراقی وكسانی كه در جنگ علیه این كشور شركت نكرده اند , نریزند.
روحانیون عربستان سعودی در بیانیه خود دلیل انتشار چنین بیانیه ای را « شرایط استثنایی » كنونی كه مردم عراق در آن به سر می برند , ذكر كرده است .
آنها همچنین با صدور فتوایی تاكید كردند كه كمك و یا حمایت از هرگونه عملیات نظامی دشمن توسط نیروهای اشغالگر در اسلام حرام است و هر كس كه چنین اقدامی را انجام دهد با شیطان و دشمن درحال همكاری است .
همچنین شیخ یوسف قرضاوی یكی از علمای برجسته مصری در گفتگو با شبكه تلویزیونی الجزیره گفت : مقاومت در عراق نیازی به صدور فتوای جدید ندارد زیرا برای اتباع هر كشوری كه تحت اشغال قرار می گیرد , مقاومت واجب عینی است .
قرضاوی افزود : مقاومت در برابر هر جنگ طلب و اشغالگر امری مشروع است و بر هر كشوری كه مورد حمله اشغال واقع شده مقاومت واجبی عینی است و همه مذاهب اسلامی درباره واجب بودن مقاومت در برابر اشغالگر اجماع و اتفاق نظر دارند به ویژه آنكه نیروی اشغالگر به شرع , قانون , اخلاق و منشورهای بین المللی توجه نداشته باشد.
وی خاطرنشان كرد : مقاومت در برابر اشغالگری كه حتی حرمتهای دینی را رعایت نمی كند و مساجد را گلوله باران می كند و از سربازانش می خواهد زخمیانی را كه در مساجد پناه گرفته اند به قتل برسانند و با زیر پا گذاشتن همه حرمتهای انسانی بیمارستانها را گلوله باران می كند و مانع امدادرسانی و كمك رسانی پزشكان می شود , امری كاملا مشروع است .