تبیان، دستیار زندگی
مدیر انجمن نجوم اهواز گفت: 24 آبان ماه ( 14 نوامبر 2016) ماه کامل به نزدیکترین فاصله از زمین در طی 18 سال آینده خواهد رسید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بزرگترین و درخشانترین ماه را 24آبان ببینید

مدیر انجمن نجوم اهواز گفت: 24 آبان ماه ( 14 نوامبر 2016) ماه کامل به نزدیکترین فاصله از زمین در طی 18 سال آینده خواهد رسید.

بخش دانش و زندگی تبیان

ماه

خسرو جعفری زاده در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: روز 24 آبانماه 1395 ماه کامل در ساعت 17 و 14 دقیقه از افق شرقی طلوع می کند که اندازه ظاهری آن از همیشه بیشتر است.

وی افزود: در این تاریخ به علت اینکه فاصله ماه تا زمین به کمترین فاصله در طی 18 سال آینده خواهد رسید، می توان ماه را کمی بزرگتر از همیشه در آسمان مشاهده کرد.

به گفته مدیر انجمن نجوم اهواز، شایعاتی که در این مورد با عنوان مشاهده بزرگترین ماه قرن یا طلوع ماه به اندازه نصف آسمان می شنویم که کاملاً اشتباه است؛ ولی افراد با تجربه با عکاسی و رصد دقیق می توانند شاهد بزرگتر دیده شدن ماه باشند.

جعفری زاده با بیان اینکه ماه در این روز در حضیض مداری یا همان نزدیکترین فاصله در مدار خودش به زمین است، خاطر نشان کرد: ماه در این زمان به شکل عادی خودش طلوع می کند، اما اندازه ظاهری ماه 14 درصد بزرگتر از حالت همیشگی است.

به گفته وی، همچنین نور ماه در این زمان 30 درصد بیشتر است که تاثیر آن بیشتر در مناطق خیلی تاریک است و افرادی که در گذشته بر روی ماه کامل رصد دقیق داشته اند متوجه خواهند شد.

ماه

این کارشناس نجوم اظهار داشت: در این تاریخ، ماه به فاصله 356509 کیلومتری زمین می رسد که این مقدار به نسبت زمانهای دیگر کمتر است.
جعفری زاده افزود: بر اساس محاسبات انجام شده نزدیکترین فاصله ماه با زمین در سال 2034 میلادی ( شنبه چهارم آذرماه 1413) روی می دهد که در این سال ماه به فاصله 356446 km از زمین می رسد.

وی تاکید کرد: تمامی شایعات در این مورد که ماه بزرگترین است و به اندازه ای نا متعارف از افق طلوع می کند بی پایه واساس بوده و بهتر است با دیدن طلوع این ماه زیبا از افق شرقی، از دیدن آن لذت برد.


منبع: مهر