تبیان، دستیار زندگی
چا سالانه بیش از 5 هزار عنوان كتاب در استان قم چاپ می شود. مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در گفتگو با خبرنگاران , استان قم را استانی با ماهیت فرهنگی دانست و گفت : سالانه بیش از 200 میلیون جلد كتاب با 5 هزار عنوان كتاب د...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سالانه بیش از 200 میلیون جلد كتاب با 5 هزار عنوان در قم چا

سالانه بیش از 5 هزار عنوان كتاب در استان قم چاپ می شود.
مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در گفتگو با خبرنگاران , استان قم را استانی با ماهیت فرهنگی دانست و گفت : سالانه بیش از 200 میلیون جلد كتاب با 5 هزار عنوان كتاب در این استان چاپ می شود .
وی افزود : در سال جاری با برگزاری 43 جلسه بررسی كتاب , تاكنون بیش از 3500 مجوز چاپ كتاب در استان قم صادر شده است .
وی همچنین از صدور 33 مجوز نشر در سال جاری خبر داد و اضافه كرد : در 6 ماهه اول امسال بالغ بر 5 میلیارد ریال وام نشر در اختیار ناشران قم قرار گرفته است .
احمدی در ادامه به ارائه تحلیلی از وضعیت كتاب و كتابخوانی در استان قم پرداخت و افزود : در حال حاضر 85 كتابخانه در استان قم فعالیت دارند كه از این تعداد 11 كتابخانه عمومی , 39 كتابخانه مساجد و 30 كتابخانه تخصصی است .
وی تعداد اعضای كتابخانه های عمومی استان را 7165 اعلام كرد و افزود : در سال 82 بیش از 180 هزار جلد كتاب توسط كتابخانه های عمومی قم , بصورت امانت در اختیار اعضا قرار گرفته است .
مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم متوسط تعداد مراجعه كنندگان به كتابخانه ها را سالانه 53 هزار نفر اعلام كرد و افزود : این رقم در سال 82 بالغ بر 83 هزار نفر بوده است .
وی افزود : در حالیكه شاخص كل كشور برای هر 100 هزار نفر 3 كتابخانه عمومی است در استان قم بدون در نظر گرفتن كتابخانه های تخصصی و امور مساجد , این شاخص برای هر 100 هزار نفر كمتر از یك كتابخانه عمومی است اما با لحاظ كردن كلیه كتابخانه ها برای هر 100 هزار نفر 8 كتابخانه داریم .
وی سرانه مطالعه در كشور را 35 دقیقه در روز اعلام كرد و خاطر نشان ساخت : در استان قم به دلیل ماهیت فرهنگی و وجود حوزه های علمیه سرانه مطالعه روزانه 45 دقیقه است .
احمدی افزود : استان قم از نظر نرخ دسترسی اعضای كتابخانه ها به كتاب , رتبه اول كشور را دارد ولی به دلیل پراكندگی كتابخانه ها از نظر نرخ دسترسی مردم به كتابخانه وضعیت خوبی ندارد.
مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم سپس به تشریح برنامه های ویژه هفته كتاب جمهوری اسلامی كه از 30 آبان تا 9 آذر برگزار می شود پرداخت و گفت : در این هفته كلنگ احداث 2 كتابخانه عمومی ویژه خواهران كه اعتبار آن به میزان 1,5 میلیارد ریال تامین شده است به زمین زده می شود .
وی افزود : در این هفته همچنین 4 كتابخانه جدید در مسجد روح الله (خیابان آذر) مسجد حضرت زینب (بلوار 15 خرداد) مسجد علی ابن ابیطالب و مسجد خاتم الانبیا (شهر جعفریه ) راه اندازی می شود.
وی گفت : مراسم تجلیل از ناشران نمونه , چاپخانه داران نمونه و كتابداران نمونه نیز با حضور دبیركل هیئت امنای كتابخانه های كشور و معاون فرهنگی وزیر ارشاد در روز 7 آذر برگزار می شود .