تبیان، دستیار زندگی
به رخ آسیا كشید تیم ملی فوتبال كشورمان با به ثمر رساندن چهار گل برابر اردن، بار دیگر قدرت برتر خود در آسیا را به رخ حریفان كشید. تیم های ملی فوتبال ایران و اردن در شرایطی به مصاف یكدیگر رفتند كه كسب نتیجه پیروزی در این مید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایران 4- اردن 1

ایران بار دیگر قدرت برتر خود را به رخ آسیا كشید


تیم ملی فوتبال كشورمان با به ثمر رساندن چهار گل برابر اردن، بار دیگر قدرت برتر خود در آسیا را به رخ حریفان كشید.

تیم های ملی فوتبال ایران و اردن در شرایطی به مصاف یكدیگر رفتند كه كسب نتیجه پیروزی در این میدان برای تیم ملی كشورمان نقشی حیاتی داشت.

همایون شاهرخی كه تا پیش از این بازی ، از سوی برخی از مطبوعات ورزشی به دفعات مورد انتقاد قرار گرفته بود، در این بازی تمامی تلاش خود را انجام داد تا با كسب نتیجه ای قابل قبول برابراردن، بتواند پاسخ خوبی را به منتقدین بدهد.

عدم كسب پیروزی برابر تیم های عراق  و بلاروس، عدم دعوت از مهدوی كیا و هاشمیان برای حضور در تیم ملی، اشتباهات مكرر میرزاپور درون دروازه و عملكرد پر نوسان علی دایی، همگی از عواملی بودند كه در یك ماه گذشته باعث شدند تا شاهرخی با سیل انتقادات مطبوعات روبرو شود.

در این بین ضرب العجل سازمان تربیت بدنی به فدراسیون فوتبال در خصوص ایجاد تغییرات اساسی در كادر فنی تیم ملی و نارضایتی سازمان ازعملكرد تیم ملی نیز، مزید برعلت شد تا مشكلات شاهرخی دو چندان شود. تیم ملی فوتبال كشورمان با تركیب ابراهیم میرزاپور، محمد نصرتی، یحیی گل محمدی، حسین كعبی، جواد نكونام ، سهراب بختیاری زاده، علیرضا نیكبخت واحدی، محرم نوید كیا، علی كریمی، علی دایی وفرهاد مجیدی ، برابر حریف اردنی خود قرار گرفت.

استفاده از علی دایی و فرهاد مجیدی در نوك پیكان خط حمله و قرار دادن علی كریمی به عنوان بازیكنی دریبل زن و بازی ساز در پشت سر این دو مهاجم، نشان از میل شاهرخی به بازی تهاجمی و تمام كردن كار در همین بازی رفت بود.

گل دقایق ابتدایی اردن كه از ضربه شوت 30 متری و اشتباه محرز میرزاپورحاصل شد، در واقع باعث برهم خوردن معادلات مربیان تیم ملی شد، زیرا به نظر می رسید تیم ملی كشورمان با برنامه ریزی انجام شده قصد دارد تا در20 دقیقه اول بازی، با به ثمر رساندن یك گل ، نبض بازی را به دست بگیرد كه در عمل چنین نشد و از دست رفتن روحیه تیم ایران عملاً باعث شد تا پایان نیمه اول این مسابقه، به استثنای یكی دو موقعیت صد درصد كه به هدر رفت، تیم ما كار خاصی را به روی دروازه اردن انجام ندهد. در آخرین ثانیه های وقت اضافی این نیمه بود كه سرانجام، علی دایی بر خلاف سیستم بازی ایران كه به سانتر از جناحین بنا شده بود، از روی زمین گل تساوی ایران را وارد دروازه اردن كرد و با این گل، ملی پوشان كشورمان با آرامش بیشتری به رختكن رفتند.

در نیمه دوم، تیم ملی كشورمان با همان تركیب نیمه اول وارد میدان شد. به هر شكل به نظر می رسید كه در این نیمه، هر دو تیم بر خلاف نیمه اول كه به نوعی در كار خود دچار دستپاچگی و استرس بودند، تا حدود زیادی به آرامش دست یافتند. تیم ایران در این نیمه قصد ارایه بازی منطقی ، به دست گرفتن میانه میدان و محكم كردن كمربند دفاعی و سپس به ثمر رساندن گل در فرصت های ایجاد شده را داشت.

شاهرخی با تعویض فرهاد مجیدی با جواد كاظمیان در دقیقه 65 بازی، نشان داد كه علاقه مند به جایگزینی یك بازیكن قدرتی و تكنیكی در مقابل بازیكنی سرعتی- تكنیكی است، فرهاد مجیدی علیرغم خصوصیات بارز خود در امر گلزنی ولی در دقایق حضور خود در زمین هرگز نتوانست از توانمندیهای خود استفاده كند و درعمل به بازیكنی غیرموثر تبدیل شده  بود. در ادامه كار و در دقیقه 70 ایمان مبعلی به جای جواد نكونام در تركیب تیم كشورمان قرار گرفت كه در همان بدو ورود ضربه آزادی را از فاصله 25 متری به سوی دروازه اردن شلیك كرد كه با مهار زیبای " صباح عامر" دروازه بان اردن دفع شد. ارسال ضربه كرنر مبعلی از سمت راست دروازه اردن و ضربه سر نیكبخت واحدی نتیجه را 2-1 به سود ایران جلو انداخت. دو تعویض انجام شده و به ویژه حضور مبعلی به جای نكونام كه از خصوصیات دفاعی در خط هافبك سود می برد، كفه ترازو را به سود ایران سنگین كرد.

در ادامه، علی كریمی كه علیرغم خصوصیات بارز تكنیكی و بازی سازی، به دلیل یارگیری فشرده و دفاع پر تعداد حریف موفق به استفاده از خصوصیات منحصر به فرد خود نشده بود، جای خود را به ادموند بزیك( دقیقه 82) داد. هنوز یك دقیقه از این تعویض نگذشته بود كه ایمان مبعلی مجددا در موقعیتی مشابه  با گل تیم اردن و از فاصله 25 متری، با شوتی زیبا دروازه اردن را برای بار سوم باز كرد و اولین گل ملی خود را به ثمر رساند . به ثمر رسیدن این گل مهر تاییدی بر تعویض درست و به جای شاهرخی داشت كه با ورود مبعلی ضریب حمله ای تیم خود را به مراتب افزایش داده بود.

حملات مكرر ایران كه در این دقایق با فوتبالی سراسر هجومی همراه بود، بار دیگر باعث شد تا علی دایی در لحظات پایانی این نیمه، از روی توپ برگشتی ادموند بزیك، با یك ضربه سر تماشایی گل دوم خود و چهارم تیم ملی كشورمان را به ثمر برساند.

با كسب این پیروزی تیم ملی فوتبال كشورمان در صدر تیم های گروهD قرار گرفت و پس از آن تیم های لبنان- كره شمالی و اردن در انتظار بازی های آینده قرار دارند. لازم به ذكر است كه مهرعلیزاده رئیس سازمان تربیت بدنی ، رمضان زاده سخنگوی دولت و تاجرنیا نماینده مجلس شورای اسلامی از میهمانان ویژه این دیدار بودند .

تیم ملی فوتبال كشورمان در دیدار بعدی خود روز پنجشنبه 27 شهریور ماه به مصاف تیم كره شمالی می رود.