تبیان، دستیار زندگی
دن مشاور برجسته آیت الله سیستانی نسبت به هرگونه تلاش برای به تاخیر انداختن انتخابات ماه ژانویه به بهانه نبود امنیت در برخی مناطق عراق هشدار داد. به گزارش خبرگزاری مهر، حسین شهرستانی ازمطرح ترین سیاستمداران ومشاوران نزد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هشدار مشاور حضرت آیة الله سیستانی نسبت به تعویق افتادن

مشاور برجسته آیت الله سیستانی نسبت به هرگونه تلاش برای به تاخیر انداختن انتخابات ماه ژانویه به بهانه نبود امنیت در برخی مناطق عراق هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین شهرستانی ازمطرح ترین سیاستمداران ومشاوران نزدیک به آیت الله سیستانی هشدار داد تاخیردربرگزاری انتخابات عراق اکثریت عراقیها (شیعیان ) را به سمت درپیش گرفتن شیوه های دیگر خواهد کشاند.

وی که از برجسته ترین سیاستمداران نزدیک به آیت الله سیستانی است نسبت به پیامدهای هرگونه تاخیر در برگزاری انتخابات سال آینده به بهانه فراهم نبودن شرایط امنیتی مناسب برای برگزاری آن هشدار داد.

شهرستانی در گفتگو با برنامه " ماقل ودل " رادیو آمریکایی " سوا" تاکید کرد : هرگونه تاخیر دربرگزاری انتخابات منجر به افزایش وخامت ونابسامانی اوضاع امنیتی خواهد شد.

این مقام عراقی درواکنش به سرمقاله روزنامه نیویورک تایمز که نسبت به خطر سلطه شیعیان بر مجلس ملی انتقالی درصورت مشارکت عراقیهای خارج کشور در انتخابات هشدار داده بود، گفت : آیا چون یک طایفه ای در اکثریت هستند باید آنها را از حق مسلم خود محروم کرد همین اکثریت درزمان رژیم صدام در معرض ظلم و استبداد و سرکوب قرار داشتند اما با تمام این مسائل آیت الله سیستانی بر ضرورت مشارکت همه طیف ها و قومیت های عراقی در انتخابات و عدم تضییع حقوق هیچ یک از قومیت ها وطوایف تاکید دارد و با یکجانبه گرایی و انحصار طلبی هر طایفه یا قومیتی در تعیین آینده عراق مخالف است.

شهرستانی در پاسخ به این سوال که ادامه وخامت اوضاع امنیتی که این نگرانی را در برخی از جمله برهم صالح معاون نخست وزیر بوجود آورده است که این اوضاع به مانع تراشی دربرابر انتخابات ماه ژانویه خواهد شد، گفت : قطعا اوضاع امنیتی باعث نگرانی همه عراقی ها شده است و هزینه های سنگینی نیز بردوش آنها گذشته است اما حل پرونده امنیتی از اولویت های ملی برای ایجاد یک زندگی آرام و مسالمت آمیز در عراق است.

وی افزود : اما درباره انتخابات هر چند کانونهای نابسامان امنیتی وجود دارد که شاید اجازه ندهد برخی شهروندان عراقی نتوانند حق ملی خود را اعمال و در انتخابات مشارکت کنند اما این نواقص باید برطرف شود اماحتی اگر شرایط امنیتی اجازه انتخابات را در برخی مناطق ندهد این امرنباید باعث تعطیلی روند انتخابات و محروم کردن دیگر عراقی ها از این حق شود زیرا وخامت اوضاع امنیتی به اعتقاد من به خاطر تاخیر درعملیات انتخابات است اگر به عراقی ها پیش از این زمان اجازه داده می شد مجمع ملی را خود انتخاب کنند و این مجلس با بررسی مشکلات آنها و وضع قانون اساسی برای کشور به اوضاع سرو سامان می داد امروز شاهد این اوضاع نابسامان امنیتی نمی بودیم.

به گزارش مهر، شهرستانی گفت :  به هرحال اعتقادی به این ندارم که به تاخیرافتادن انتخابات به آرام شدن اوضاع امنیتی کمک کند بلکه برعکس هرگونه تاخیر در این روند به وخامت ونابسامانی بیشتر اوضاع امنیتی منجر خواهد شد لذا باید در ایجاد آمادگی های لازم و مناسب و فراهم کردن امنیت تا حد توان در تمام مناطق عراق برای برگزاری انتخابات در موعد مشخص شده آن عجله کرد تا مردم عراق بتوانند مجلس ملی را خود انتخاب کنند.

وی درباره اینکه با توجه به ناآرامی در شهرهای سنی نشین بویژه فلوجه والرمادی و موصل اسباب نگرانی برخی را درباره انتخابات و عدم شرکت مردم این مناطق برانگیخته است، گفت : اگر وخامت اوضاع امنیتی درمنطقه ای اجازه شرکت مردم آن منطقه را ندهد این امر یک نقص و خلل در عملیات انتخاباتی به حساب می آید زیرا نبود نمایندگان واقعی هر طیف از جامعه عراق و هر طایفه از طوایف این کشور بویژه برادران اهل سنت یک خلل و نقص در پروسه انتخابات به شمار می رود لذا همه طوایف باید نمایندگان واقعی خود را انتخاب کنند برای تحقق این امر من نمی دانم به تاخیر انداختن انتخابات چه کمکی خواهد کرد؟

این دانشمند عراقی در ادامه تصریح کرد اوضاع امنیتی باید حل و فصل شود اما حل اوضاع وخیم امنیتی با به تاخیر انداختن انتخابات امکان ندارد بلکه باید با شیوه های دیگر حل شود ما از کسانی هستیم که با راه های نظامی و شیوه های خشونت آمیز برای حل اختلافات سیاسی مخالف هستیم بله کسانی به حقوق شهروندان عراقی تعدی می کنند و خون مردم را می ریزند باندهای تجاوزگر در منطقه لطیفیه به مسافران بیگناه حمله ور می شوند که باید با این باندها به عنوان جنایتکار برخورد کرد و آنها را محاکمه کرد.

وی افزود : اما اگر منطقه ای در عراق به خاطر مواضع سیاسی مشخص با وضعیتی نارام و متشنجی روبرو است این مساله باید با راه های سیاسی حل شود نه راههای نظامی من اعتماد کاملی به شهروندان عراقی بویژه برادران اهل سنت دارم و باید آنها حق ملی مقدس خود را در انتخاب نمایندگان واقعی خود برای نوشتن قانون اساسی عراق ایفا کنند.

به گزارش مهر، شهرستانی درباره این سوال که مردم مناطقی مانند لطیفیه و دیگر مناطق دارای اکثریت سنی به خاطر وخامت اوضاع امنیتی این مناطق نمی توانند در انتخابات شرکت کنند آیا این امر نمی تواند سببی برای شکست نتایج انتخابات باشد، گفت : پیش بینی اینکه از اکنون تا سه ماه آینده یعنی اواخر ماه سال آینده میلادی چه پیش آمد واقعا دشوار است همه امیدوار هستیم که خداوند به برادران ما در این مناطق کمک کند که مشکلات با راه های مسالمت آمیز کمک کند دولت و همه شهروندان عراقی باید برای ایجاد شرایط امنیتی مناسب برای برگزاری انتخابات تلاش کنند.