تبیان، دستیار زندگی
ابعاد جدیدی از پشت پرده «شهرزاد». محمد هادی رضوی سرمایه گذار فصل اول سریال مدعی است رایت آن به قیمت 15 میلیارد تومان به فروش رسیده و اگر حقش پرداخت نشود ناگریز از ادامه شكایت و تعطیلی سریال است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شاید قاتل شهرزاد باشم!

ابعاد جدیدی از پشت پرده «شهرزاد». محمد هادی رضوی سرمایه گذار فصل اول سریال مدعی است رایت آن به قیمت 15 میلیارد تومان به فروش رسیده و اگر حقش پرداخت نشود ناگریز از ادامه شكایت و تعطیلی سریال است.

بخش سینما و تلویزیون تبیان
شهرزاد

جای این گله گذاری هست كه یك ماه پیش با ما گفت و گو كردید ولی اجازه انتشار آن را نداید. چند روز بعد همه حرف ها را به رسانه های دیگر گفتید!
آخر قرار بود زنگ بزنید با هم صحبت كنیم ولی نزدید. حالا من گله كنم؛ شما روز شنبه توی هفت صبح نوشتید حرف های رضوی تناقض دارد. من شصت درصد سهام سریال را خریدم ولی اجازه بهره برداری پنجاه درصدی دارم. 10 در صد اضافه تر پرداخت كردم بخاطر سابقه و حق بِرند عوامل. 
تناقضی كه به آن اشاره كردیم این بود كه در تاریخ 24 مهر به صبا گفته بودید: «محمد امامی به‌این دلیل که من فرد سیاسی محور هم هستم، در مسیر ساختن پروژه مقداری اذیت هم شد برای همین احساس کردم که در فصل دوم «شهرزاد» حضور نداشته باشم، بهتر است.»
نه این تناقض نیست. من گفتم بعد از اتفاقی كه با توزیع قسمت هفدهم «شهرزاد» (حمایت رضوی از حسین شریعت مداری) پیش آمد، دعوا بالا گرفت. من از طریق آقای امامی و آقای ملكان به آقای فتحی پیام می دادم كه یا رضایت من را جلب كنید یا نمی توان با چنین وضعیتی ادامه همكاری داشت. آقای امای گفت:« اجازه بدهید من ماجرا را مدیریت كنم. حق و حقوق شما محفوظ است و دوستان هم شهرزاد 2 را كلید می زنند.» از اردیبهشت تا حالا نه تنها هیچ خبری از حق و حقوق من نشده كه سند مالكیت من در وزارت ارشاد هم ثبت نشده.
مگر خودتان پی گیر ثبت سند مالكیت تان نبودید؟

چیز دیگری كه باعث ناراحتی ام شد این بود؛ متوجه شدم كه حق سریال «شهرزاد»را با قیمت 15 میلیارد به جای دیگری فروخته اند و 5 میلیارد پیش پرداخت گرفته اند. با همین پول سریال در حال ساخت است

نه ،آن موقع كه پول را به دوستان می دادیم ،‌آقای امامی گفت كارهای اداری را من پی گیری می كنم. راستش خیلی وارد به این كارها نبودم و اطمینان كردم.
یعنی آقای امامی را مقصر می دانید؟
واقعا نمی دانم چه اتفاقی رخ داده. شاید آقای امامی از پرسنلش می خواسته كارهای ثبت سند مالكیت را انجام دهند و آن ها برای «خودشیرینی» همه سند را به نام ایشان زده اند! 
معنای حرف این است كه از اعتمادتان سوء استفاده شده.
دقیقا همین است.
خب چرا الان اقدام كرده اید؟
واقعا تا دو هفته پیش مطلع نبودم. آقای ملكان برای كاری به سازمان سینمایی می روند و متوجه می شوند. 
این قدر مدرك دارید كه شكایت تان به سرانجام برسد؟
بله ؛ قرادادهایی داریم كه آقای ملكان ، امامی، شاهدان و مدیران پروژه امضا كرده اند. اتفاقا دو تا قرارداد داریم هم شركتی هم به اسم شخص. در قرارداد قید شده كه پنجاه در صد از عایدی«شهرزاد» تحت هر عنوان و برند (كتاب ، سریال ،‌فیلمنامه و...) متعلق به سرمایه گذار است. 
گفته بودید ادامه ساخت سریال منوط به كسب اجازه از شما است. این هم ثبت شده؟
بله. و چیز دیگری كه باعث ناراحتی ام شد این بود؛ متوجه شدم كه حق سریال «شهرزاد»را با قیمت 15 میلیارد به جای دیگری فروخته اند و 5 میلیارد پیش پرداخت گرفته اند.
به كجا؟
اجازه دهید نگویم. یك موسسه است.

هادی رضوی

چه كسیی فروخته؟ حسن فتحی یا آقای امامی؟
آقای امامی. آقای فتحی و اقای اسدزاده (رییس هیات مدیره شرکت تصویرگستر پاسارگاد) در جریان هستند چه اتفاقی افتاده. دوستان مدام انكار می كردند تا این كه اسناد را به چشم خودم دیدم.
لحن تان علیه حسن فتحی خیلی تند بود. شما كه همیشه به او استاد می گفتید چرا تغییر لحن دادید؟
موقعی كه دوستان پیشنهاد ساخت «شهرزاد» را دادند خیلی با ملایمت برخورد كردم. حتی در نامه نگاری ها كلمه استاد از دهانم نمی افتاد. واقعا بعد از این اتفاقات هم قصد رسانه ای كردن ماجرا را نداشتم اما نقل قول هایی به گوشم می رسد كه زینده نیست. بعد از قسمت هفدهم كلی ناسزا شنیدم كه مقصر آن حسن فتحی بوده و من با درایت سكوت كردم. اما دیدم از ادب من سوء‌استفاده می شود. انگار در سینما باب شده كسی كه از بیرون می آید ، لجن مال شود تا جرات ادامه كار نداشته باشد.

و مدعی شده اید كه «شهرزاد» با حضور شما به سرانجام رسید.
بله این ها از سال 88 دائم در صدا و سیما بودند ولی سرمایه شان جور نشد. من در شرایطی كه می گفتند شبكه خانگی ورشكسته است ریسك كردم و 60 درصد سرمایه را آوردم.
چند ماه پیش كه شایعه تعطیلی «شهرزاد» رسانه ای شد با شما تماس گرفتم گفتید سریال بدون مشكل پیش می رود اما نگفتید قطع رابطه كرده اید!
من به آقای امامی تعهد اخلاقی داده بودم كه هیچ اعتراض را رسانه ای نكنم. منتهی حق و حقوقم را می خواستم. ایشان گفت اجازه بده ماجرا را مدیریت كنم.
چه بسا اگر تهیه كننده بازداشت نمی شد،‌به حق تان می رسیدید.

گفتم به دوستان پیغام بدهید كه دوست ندارم «شهرزاد» تعطیل شود ولی اگر به تعهدات تان عمل نكنید و شكایت به سرانجام برسد گیر می كنید! اگر روز اول صادقانه رفتار می كردند من راحت كنار می آمدم

تا قبل از بازداشت، پنج – شش ماه گذشته بود ولی اتفاقی نیفتاد. من هفته پیش متوجه شدم امتیاز «شهرزاد» را فروخته اند آن هم زمانی كه ایشان دستگیر نشده بود. اوایل می گفتم خلاف ادب است درباره آقای امامی نكته منفی بگویم و اگر مصاحبه ها را ببینید هیچ حرف علیه ایشان از زبان من پیدا نمی كنید. ایشان رفیق بنده بوده و خودش باید پاسخگوی مشكلی كه در سیستم اقتصادی شان پیش آمده، باشد. من جلوه هایی از ایشان دیدم كه آدم امین و خانواده داری است. یك سری اختلاف سلیقه داشتیم ؛ می توانست اتفاقات را مدیریت كند تا این مشكلات پیش نیاید.
تهیه كننده واقعی سعید ملكان بود؟

بله. آقای امامی تهیه كنندگی نمی كرد و این را حرفه ای ها می فهمند. سعید ملكان عملا تهیه كننده بود. 
رفتن ملكان اختیاری بود؟
واقعا آقای ملكان زحمت كشید اما حذف شد! ملكان كه هادی رضوی نبود كه بگویند از نظر سیاسی اختلاف داریم. 
الان برداشت این است كه هادی رضوی قصد تعطیلی «شهرزاد» را دارد. اگر شكایت شما به سرانجام برسد پروژه می رود روی هوا!
من حقم را اثبات می كنم و بعد از آن اجازه می دهم كار ادامه پیدا كند. من آقای عبدالله اسكندری (تهیه كننده و طراح گریم سریال) را حَكم قرار داده ام. به ایشان گفتم به دوستان پیغام بدهید كه دوست ندارم «شهرزاد» تعطیل شود ولی اگر به تعهدات تان عمل نكنید و شكایت به سرانجام برسد گیر می كنید! انگار نه انگار كه هادی رضوی حقی داشته؛ اگر روز اول صادقانه رفتار می كردند من راحت كنار می آمدم.
با این حساب از سینما زده نشده اید؟
نه چون آدم های صادق همدیگر را پیدا می كنند. الان آقای اسكندری در «شهرزاد» كار می كند و من با ایشان در ارتباطم و احترام زیادی برای شان قائلم و ایشان را حكم قرار داده ام. حتی یك فیلم در حال ساخت دارم ولی چراغ خاموش در آن حضور دارم ؛ اگر نتیجه خوب شد می گویم اسمم را توی تیتراژ قرار دهند.



منبع: هفت صبح /احمد رنجبر