تبیان، دستیار زندگی
یة بیست و سوم آبان سالروز درگذشت آیت الله پسندیده برادر بزرگ امام خمینی رضوان الله تعالی است . آیت الله پسندیده در هفده شوال سال 1314 هجری قمری در شهرستان خمین در میان خانواده ای اهل علم و اجتهاد دیده به جهان گشود. دروس مقدما...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به مناسبت سالروز ارتحال برادر گرامی امام امت مرحوم آیة

بیست و سوم آبان سالروز درگذشت آیت الله پسندیده برادر بزرگ امام خمینی رضوان الله تعالی است .
آیت الله پسندیده در هفده شوال سال 1314 هجری قمری در شهرستان خمین در میان خانواده ای اهل علم و اجتهاد دیده به جهان گشود. دروس مقدماتی را از عالمان آن دیار فراگرفت و در سال 1327 به اصفهان عزیمت كرد و در آنجا ادبیات , منطق , كلام , فقه , اصول و هیئت و نجوم را نزد علمای اصفهان بیاموخت .
آیت الله پسندیده پس از گذراندن دوره های سطح و خارج دروس حوزوی به خمین مراجعت كرد و همزمان با اقامه نماز جماعت , حوزه و دروس فقه , اصول , كلام و منطق و نحو را در آن شهر برپا نمود كه مدتی هم امام خمینی در زمره شاگردان او بود. آیت الله پسندیده از همان زمان كه در خمین مستقر شد , با حكومت پهلوی به مبارزه برخاست و این امر موجب فشار رژیم پهلوی بر آن بزرگوار شد. این مبارزات تا آنجا ادامه یافت كه آیت الله پسندیده به حكم وزیر كشور رضاخان محكوم به تبعید شد زیرا به حضور متفقین در ایران اعتراض داشت .
آیت الله پسندیده در تمام مراحل مبارزات ملت ایران با ستم پهلوی , حضور جدی و فعال داشت و در هر یك از این مراحل گامی موثر در راه پیشبرد اهداف مبارزات برمی داشت . آیت الله پسندیده در جریان نهضت پانزده خرداد سال 42 نیز شركت فعال داشت و در ایامی كه امام خمینی رضوان الله تعالی در حبس و حصر بودند , بارها به دادگاه نظامی احضار شد و تحت محاكمه قرار گرفت . پس از آنكه امام خمینی تبعید شد , آیت الله پسندیده بخش مهمی از مسئولیتهای امام خمینی را كه تامین هزینه مبارزات بود , عهده دار شد و به مبارزان و خانواده آنها كمك می نمود. این كار در حالی صورت می گرفت كه رژیم شاه فشارهای زیادی به ایشان وارد می آورد. در این زمان مبارزه آیت الله پسندیده با رژیم شاه تا آنجا ادامه یافت كه منزلش توسط ماموران رژیم شاه محاصره شد و خود آن بزرگوار به خمین تبعید شد. تبعید آیت الله پسندیده به طور مكرر انجام می شد و پس از هر تبعید ایشان بدون اعتنا به حكم تبعید به قم بازمی گشت . جریان تبعید و بازگشت ایشان كه حكایت از شدت مخالفت وی با رژیم شاه داشت , تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی ادامه یافت .
پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در تمام مراحل , انقلاب اسلامی را همراهی كرد و سرانجام روز بیست و سوم آبان 1375 دیده از جهان فروبست و به ملا اعلی پیوست .