تبیان، دستیار زندگی
حت بخش جوان نمایشگاه قرآن ، یکی از بخش های بسیار جذابی است که علاقمندان بسیاری را به خود حذب و با امکاناتی که در اختیار جوانان قرار می دهد ، اوقات خوشی را برای آنان ایجاد می کند ، اما با وجود تمام تلاش های صورت گرفته ، این...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بخش جوان نماشگاه بن الملل قرآن کرم بسار فعال اما کم محت

بخش جوان نمایشگاه قرآن ، یکی از بخش های بسیار جذابی است که علاقمندان بسیاری را به خود حذب و با امکاناتی که در اختیار جوانان قرار می دهد ، اوقات خوشی را برای آنان ایجاد می کند ، اما با وجود تمام تلاش های صورت گرفته ، این بخش در راستای ارتقاء فرهنگ دینی و مذهبی و ایجاد انس و علاقه به مبانی و مباحث دینی چندان موفق نیست .

به گزارش خبرنگار گروه دین و اندیشه خبرگزاری "مهر"، بخش جوان نمایشگاه قران امسال با برنامه هایی چون کارگاه های آموزشی هنرهای معرق ، مشبک ، نقوش اسلامی ، حجاری ، خطوط قرآنی ، نگاره های قرآنی مسابقه کتبی معارف قرآنی و مهدویت ، مسابقه وبلاگ نویسی با موضوع قرآن و مهدویت ، مسابقه اینترنتی مفاهیم قرآنی و آموزش تفسیر قرآن کریم ، پذیرای علاقمندان جوان نمایشگاه امسال است .

در هر ساعت از روز که به نمایشگاه مراجعه کنید ، بخش جوان شلوغ ترین بخش نمایشگاه است که علاقمندان بسیاری را به سوی خود جذب کرده است . اما نکته حائز اهمیت در این میان ، اهداف برنامه های مختلف بخش است . بی تردید جلب و  جذب جوانان به مفاهیم و مبانی دینی و قرآنی و مهم تر از آن ، ارتقاء آگاهی و ایجاد انس و علاقه به این مباحث  از جمله اهدافی است که برای بخش جوان نمایشگاه قرآن پیش بینی شده است .

جوانان حاضر در بخش جوان که با شور و علاقه و با استفاده از امکاناتی که در اختیار آنان قرار گرفته مشغول به کار ، آموزش و خلق آثاری در ارتباط با هنر مورد علاقه خود هستند ، طی گفت و گوهایی ، انگیزه خود از حضور در این بخش را فراگیری یک هنر ، دور هم بودن ، گذران اوقات فراغت و ایجاد اوقاتی خوش اعلام کردند و در این میان تعداد بسیار معدودی ، فضای معنوی نمایشگاه را درک کرده و در صدد فراگیری" هنرهای دینی و اسلامی "بودند .

علی اروجی ، دانش آموز مقطع دبیرستان است که در بخش حجاری با علاقه بسیار مشغول به کار است . وی در مورد علت حضورش در بخش جوان نمایشگاه قرآن و فعالیت در زمینه حجاری نقوش اسلامی گفت : این کار خیلی جالب است و من تاکنون این فرصت را نداشتم که در این زمینه فعالیت کنم ، در واقع امکاناتش را نداشتم و حالا نمایشگاه قرآن موقعیت خوبی است تا با این هنر به خوبی آشنا شوم .

اروجی نمی داند که چرا نقوش اسلامی را حک می کند ، تصور وی این است که  غیر از این نقوش و خطوط ، از تصاویر و عبارت های دیگری از جمله شعر شاعران نیز می توان استفاده کرد .

رامتین حق بین نیز انگیزه ای بالاتر از اروجی ندارد ، او که در بخش خوشنویسی مشغول به کار است ، این هنر را جذاب می داند و انگیزه خود از حضور در بخش جوان نمایشگاه قرآن را استفاده از موقعیت مناسبی که ایجاد شده عنوان کرد وافزود : اینجا جوانان زیادی دور هم جمع شده اند و حضور در این جمع اوقات خوبی را ایجاد می کند .

با جوانان دیگری نیز صحبت شد که آنها نیز نظرهایی مشابه حق بین واروجی داشتند و در این میان تنها دختری  جوان که در زمینه رشته خوشنویسی کار می کرد ، انگیزه ای جدی برای حضور در فضای معنوی نمایشگاه داشت و به طور دقیق می دانست که در کجا قرار دارد و چرا عبارت " یاعلی" را برای نگارش انتخاب کرده است .

نمایشگاه قرآن کریم یکی از اجتماعات بزرگ معنوی و عظیمی است که هر سال ایجاد می شود و فرصت بسیار مغتنمی ، برای فرهنگ سازی و ارتقاء بینش معنوی اقشار مختلف جامعه است و به همین دلیل در این نمایشگاه بخش های متعددی برای تمامی اقشار جامعه از جمله بانوان ، کودک و نوجوان و جوان ایجاد می شود و برنامه های متنوعی را نیز برای آن ها پیش بینی می کنند . اما با توجه به شواهد به نظر می رسد برای این که  فضاهای ایجاد شده ، به ویژه بخش جوان نمایشگاه ، نتایج بهتر و بیشتری  برای مخاطبان و مراجعان داشته باشند ، می بایست برنامه هایی جذاب ، متنوع و تأثیر گذار برای روشن کردن اذهان و آگاهی بخشی به مراجعان در نظر گرفته شود . البته مسابقاتی برای این بخش طراحی شده است که طی آن علاقمند می بایست ، کتاب مرتبط با ائمه ، قرآن و اسلام را مطالعه و سپس پاسخگوی سؤالات باشد ، این امر به خودی خود ، ارتقاء دانش و همچنین بینش علاقمندان را به دنبال دارد که بسیار سازنده خواهد بود .

علی رغم تمام زحماتی که برگزار کنندگان نمایشگاه قرآن برای راه اندازی بخش جوان نمایشگاه متحمل شده اند ، اما برای پربارتر شدن برنامه هایی چون خوشنویسی ، حجاری ، منبت و دیگر هنرها ، آگاهی بخشی به جوانان علاقمند و حاضر در بخش جوان نمایشگاه قرآن  ضروری به نظر می رسد .