تبیان، دستیار زندگی
از اصلی ترین هدف های ما بررسی اثر مهار کنندگی جوشانده های گیاهی و عسل بر روی باکتری استافیلوکوکوس اورئوس می باشد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاثیر عسل بر روی استافیلو دستاورد تقدیری دوره اول مجتهده بانوامین

تاثیر عسل بر روی استافیلو دستاورد برتر دوره اول مجتهده بانوامین


یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 185 گروه به عنوان گروه های تقدیری در بخش های سمینارهای علمی، مسابقات و غرفه های نمایشگاهی به عنوان گروه های تقدیری برگزیده و معرفی شدند.
بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های تقدیری علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
  
مقطع: دوره اول
موضوع: بررسی تاثیر آزمایشگاهی عسل بر روی استافیلو
نام مدرسه: مجتمع مجتهده بانوامین
نام استاد: خانم لیلا دستوری
دانش آموزان: سما جورابچی، زینب کیهانی، نیلوفر براتی


چکیده:
از اصلی ترین هدف های ما بررسی اثر مهار کنندگی جوشانده های گیاهی و عسل بر روی باکتری استافیلوکوکوس اورئوس می باشد. 

در طی این بررسی نمونه هایی از جوشانده های گیاهی تهیه شد که از آن ها برای بررسی اثر مهار کنندگی بر روی باکتری استفاده شد. پس از کشت و خالص سازی این باکتری ها به روش دیسک اثر این جوشانده ها یک بار به صورت تنها و یک بار به صورت ترکیب با عسل بر روی استافیلوکوکوس اورئوس بررسی گردید. 

یافته ها: هاله عدم رشد که در اطراف دیسک آغشته به جوشانده اسپند و عناب به وجود آمده و این هاله در کنار دیسک شاهد منفی مشاهده نمی شد و به منظور کاهش خطا این آزمون دو بار تکرار گردید. 

نتیجه گیری:
از بین جوشانده ها، عناب و اسپند خاصتی ضد میکروبی داشتند. منتهی انتظار داشتیم عسل این باکتری را مهار نماید ولی هاله عدم رشد مشاهده نگردید و این نتیجه با دو احتمال قابل توجیه است:
1- عسل خالص نبوده است. 
2- این تنیحه را می توان انتظار داشت که درجات مختلف مهار کنندگی در این عسل ها به احتمال زیاد به علت تفاوت فاکتورهایی است که در گیاهان مختلفی که عسل از آن ها به دست می آید وجود دارد. این توجیه منطقی به نظر می رسد چرا که با توجه به این که حتی یک نوع گیاه در مناطق مختلف گونه های متفاوتی دارد این گونه ها ترکیبات مختلفی داشته و لذا عسل حاصل از گیاهان در مناطق متفاوت، یکسان نخواهد بود و لذا اثرات بیولوژیکی آن ها نیز با هم تفاوت خواهد داشت. و این نوع عسل بر روی این باکتری اثر ندارد. 
3- جوشانده های گیاهی اسپند و عناب خاصیت آنتی باکتریال دارند. 

ضرورت تحقیق:
استافیلوکوکوس اورئوس کوکسی گرم مثبت و بی هوازی و اختیاری است که مهم ترین گونه در جنس استافیلوک از نظر پزشکی محسوب می شود. با توجه به این که یک باکتری مضر و بیماری زا از جمله عامل بیماری هایی مانند (نومونیا، ورم پستان، عفونت های مجرای ادرار و التهاب جدار عروق، مننژیت همچنین بیماری های عمیق و ریشه داری مانند التهاب مغز استخوان، و عفونت دهان می باشد) ما را بر آن داشت به فکر ایده ای برای از بین بردن این باکتری باشیم. 

روش کار:
ما ابتدا گیاهان را براساس خاصیت ضد میکروبی انتخاب کردیم سپس اقدام به تهیه جوشانده های آن ها (عناب، دارچین، سماق، اسفند، زردچوبه، یونجه) نمودیم سپس باکتری استافیلوکوکوس اورئوس را بر روی محیط کشت مولر هینتون آگار که محیط کشت مخصوص رشد استافیلو است به صورت خطی کشت دادیم، سپس دیسک هایی را که یک بار آغشته به ترکیب جوشانده ها و عسل بود بر روی محیط کشت قرار دادیم تا توانایی مهار کنندگی آن را براساس قطر هاله عدم رشد اندازه گیری کنیم. در مرحله بعد دیسک ها فقط آغشته به جوشانده های گیاهی بر روی محیط کشت قرار داده شدند. 
برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.
  
بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه و تنظیم: نسرین صادقی