تبیان، دستیار زندگی
به منظور بررسی اثر عصاره بره موم در درمان سینوزیت آزمایشی آزمایشگاهی در دبیرستان شایستگان منطقه 4 آموزش و پرورش شهر تهران انجام شد. برای انجام آزمایش ابتدا عصاره الکلی بره موم استخراج شد. بره موم ماده ای است که از فراورده های فرعی عسل می باشد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درمان سینوزیت از بره موم دستاورد تقدیری دوره اول شایستگان

درمان سینوزیت از بره موم دستاورد برتر دوره اول شایستگان


یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 185 گروه به عنوان گروه های تقدیری در بخش های سمینارهای علمی، مسابقات و غرفه های نمایشگاهی به عنوان گروه های تقدیری برگزیده و معرفی شدند.
 بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های تقدیری علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
  
مقطع: دوره اول
موضوع: تولید داروی درمان کننده سینوزیت از بره موم
نام مدرسه: شایستگان
نام استاد: خانم مریم سنگ پور
دانش آموزان: دیبا آقایی پور، مبینا رحمتی

چکیده:
به منظور بررسی اثر عصاره بره موم در درمان سینوزیت آزمایشی آزمایشگاهی در دبیرستان شایستگان منطقه 4 آموزش و پرورش شهر تهران انجام شد. برای انجام آزمایش ابتدا عصاره الکلی بره موم استخراج شد. بره موم ماده ای است که از فراورده های فرعی عسل می باشد و زنبور به منظور ایجاد دیواره دفاعی برای جلوگیری از ورود حشرات به درون کندو تولید می کند. این ماده دارای اثر آنتی بیوتیک قوی است و از قویترین آنتی بوتیک های طبیعی می باشد.

برای تولید عصاره بره موم، ماده جامد بره موم را را در الکل حل نموده و در یک ظرف سر بسته جوشانده شد تا تبدیل به به یک ماده مایع گردید. برای کاهش  لزوجت آن مقداری آب و روغن زیتون نیز با آن  ترکیب شد و مایع حاصل دارای عصاره الکلی بره موم می باشد. این مایع به طور داوطلبانه توسط 100 نفر مورد استفاده قرار گرفت که 70 درصد آن ها احساس رضایت نمودند. بیمارانی که از عصاره بره موم استفاده نمودند بهبود وضعیت خود را به دلیل خروج مایع ژله مانند از سینوس های بینی بعد از استفاده از عصاره بره موم بیان کردند.
برای استفاده از عصاره بره موم بیمار 2 قطره از آن را در هر مجرای بینی استفاده نمود و بعد از 10 دقیقه مقداری از عفونت کهنه درون سینوس خارج گردید و بیماران مورد آزمایش بعد از استفاده درد کمتری را در ناحیه سینوس ها احساس نمودند.

درمان سینوزیت از بره موم دستاورد برتر دوره اول شایستگان

تاریخچه عسل
زنبور داری و تولید عسل سابقه دیرینه ای در ایران و جهان دارد. کشف دشنه های مفرغی در غار یافته در لرستان با سابقه 800 سال قبل از میلاد مسیح که امروزه در موزه شهر بروکسل نگهداری می شود معرف قدمت آشنایی ایرانیان با این حشره مفید است.

موم عسل ( بره موم)
بره موم حاوی حدود 50 درصد صمغ یا رزین گیاهان، 30 درصد موم 10 درصد اسیدهای چرب ضروری، 5 درصد گرد گل و 5 درصد دیگر آن از ترکیبات آلی، ویتامین ها و عناص معدنی مانند: نقره، سدیم، جیوه، مس، منگنز، آهن، کلسیم، وانادیم و سیلیس است. مقدار و نوع ترکیبات بره موم بسته به مکان، زمان جمع آوری و روش تولید آن متفاوت است.
نتایج آزمایش در سه گروه به شرح زیر است.

گروه اول: عصاره الکلی 
در 30 نفر ی که عصاره الکلی مورد استفاده قرار گرفت 21 نفر از آنها احساس رضایت نمودند و بعد از استفاده از آن و قرار گرفتن در معرض سرما احساس رضایت نمودند. در 9 نفری که احساس رضایت نداشتند سینوزیت آن ها مزمن بود و منجر به خروج عفونت نگردید.

گروه دوم: عصاره آبی بره موم
 از 30 نفری که عصاره آبی بره موم استفاده شد 12 نفر احساس رضایت نمودند و 40 درصد انها احساس رضایت کردند.

گروه سوم: عصاره پروپیلن گلیکولی
افرادی که از این عصاره استفاده کردند 12 درصد احساس رضایت نمودند.
نتیجه گیری آن است که عصاره الکلی موثرتر از دو عصاره دیگر بود و به نظر می رسد که دلیل آن حل شدن بره موم در الکل و حل شدن مواد موثر بره موم بود.

برای مشاهده مجموعهفایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.
  
بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه و تنظیم: نسرین صادقی