تبیان، دستیار زندگی
حسن جوهرچی جزو نسل بازیگرانی است که با مجموعه «در پناه تو» دیده شد و مثل خیلی از این بازیگران این مجموعه پرمخاطب و محبوب در کارش موفق شد و به عنوان یکی از بازیگران جوان و مطرح با هنرمندانی مثل مسعود کیمیایی، سعید سلطانی، حسین تبریزی، محمدحسین لطیفی، سیروس
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازیگر باید عذرخواهی کردن هم بلد باشد

حسن جوهرچی جزو نسل بازیگرانی است که با مجموعه «در پناه تو» دیده شد و مثل خیلی از این بازیگران این مجموعه پرمخاطب و محبوب در کارش موفق شد و به عنوان یکی از بازیگران جوان و مطرح با هنرمندانی مثل مسعود کیمیایی، سعید سلطانی، حسین تبریزی، محمدحسین لطیفی، سیروس مقدم و سیروس الوند همکاری کرد.

بخش سینما و تلویزیون تبیان

title

جوهرچی انواع و اقسام نقش‌ها از قبیل جوان معتقد، عموی ثروتمند، شوهر سرگردان میان خانواده و شیطان، سردفتردار، رزمنده آرمان خواه، دانشجو و... را بازی کرده است.

در حال حاضر مشغول بازی در چه کاری هستید؟

در سریالی جدید به کارگردانی روح‌الله سهرابی بازی دارم که سریال پرشخصیتی است و یک درام اجتماعی درباره شرایط خانواده‌هاست.

در تلویزیون نسبت به سینما در نقش‌های متفاوت بیشتری به بازی پرداخته‌اید، درست است؟

بسیاری از بازیگران کارشان را از تئاتر شروع می‌کنند و بعد وارد عرصه بازی‌های تلویزیونی می‌شوند و مرحله آخر در سینما هم ورود پیدا می‌کنند. این پروسه در مورد من معکوس رخ داده است من بازیگر سینما بودم که وارد تلویزیون شدم. موقعی که اولین سریالم را بازی کردم بک‌گراند هفت فیلم سینمایی را در کارنامه کاری‌ام داشتم. از روند فعالیتم در تلویزیون راضی هستم، زیرا تلویزیون رسانه فراگیری است که همه مردم مخاطبش هستند. در هر صورت من و تلویزیون رابطه دوطرفه‌ای با یکدیگر داریم و نسبت به هم خدمات متقابلی ارائه کرده‌ایم و نباید دو طرف نگاه طلبکارانه نسبت به هم داشته باشیم.

بعد از بازی در نقش یک جوان معتقد و پایبند به اصول در سریال «در پناه تو» نقش‌های زیادی با این خصوصیات بازی کردید، اما با بازی در نقش خاکستری مردی که تسلیم وسوسه می‌شود در سریال «او یک فرشته بود» مسیر جدیدی را پیگیری کردید.

من این نقش را آگاهانه انتخاب کردم. بازیگری هستم که اگر اشتباهی در کارنامه کاری‌ام هم داشته باشم به راحتی از مردم عذرخواهی می‌کنم. چند‌بار پیش آمد انتخاب‌هایم درست نبود و نقش‌ها آن چیزی که قرار بود بشود نشد و من بابت این نقش‌ها و انتخابم عذرخواهی کردم. انتخاب نقش مرد خانواده که اسیر وسوسه می‌شود در سریال او یک فرشته بود انتخاب درستی بود.

نترسیدید خدشه ای به تصویر مثبتی که مخاطبان از بازی‌های شما در ذهن داشتند وارد شود؟

اگر بخواهیم به بازیگری این گونه نگاه کنیم که هر کسی نقش آدم خوب و بسیجی را خوب بازی کرد آدم صرفا مثبت و عاری از گناه است نگاه آرمانگرایانه‌ای است. اگر رجوعی به دادگاه‌ها، کلانتری‌ها و هیات‌های حل‌اختلاف داشته باشید ممکن است یک طرف دعوا یک فرد بسیجی باشد و مثل هر آدمی خطا می‌کند و معصوم نیست. منتها من به عنوان بازیگر می‌خواهم پایم روی زمین باشد و خیلی آرمانی به قضیه فکر نمی کنم و کارنامه کاری‌ام متنوع است. بعد از «اویک فرشته بود» نقش یک بسیجی بریده از نظام را در سریال غریبانه بازی کردم. بسیجی‌ای که در دوران معاصر از رانت‌های دولتی استفاده می‌کند و مولتی‌میلیاردر شده است. بنابراین من نقش منفی هم بازی کرده‌ام. من به عنوان بازیگر دوست دارم جنبه‌های انسانی کاراکتر را در بازی‌ام ارائه کنم.

سریال «او یک فرشته بود» در زمان پخش واکنش‌های زیادی را در پی داشت، از واکنش مردم نسبت به نقش‌تان در این سریال بگویید.

برخورد مردم در جامعه همیشه با من خوب و مهربانانه بوده است و می‌گفتند نقشتان را خوب بازی می‌کنید، تو را خدا وسوسه نشوید و خانواده را ترک نکنید و این نشان می‌دهد سریال در زمان خودش چقدر تاثیرگذار بود.

در سریال «برابر اصل» هم برای بار اول به صورت مستقیم به زندگی کاری یک سردفتردار اسناد رسمی کشور پرداخته می‌شود. این ویژگی سریال چقدر برایتان دارای اهمیت بود؟

کارگردان سریال برابر اصل (سیدجلال‌الدین دری) آدمی است که شغلش سردفترداری است و حقوق خوانده و زیر و بم‌های این شغل را می‌شناسد و من بازیگر با خیال آسوده بازی کردم. زیرا می‌دانستم یک کارگردان دارای تخصص در حوزه حقوق و مسائل دفترداری در راس ساخت این سریال قرار گرفته است و مباحثی واقعی و حقیقی در سریال مطرح می‌شود.

رضا گوهری رئیس دفترخانه که شما نقش را بازی می‌کنید آیا آدم صرفا مثبتی است؟

رضا را آدم مثبت صرف ندیدم. او هم در جاهایی اشتباه می‌کند. نباید انتظار داشته باشیم که تمام سردفترها آدم‌های معصوم و منزه از هر گناه و لغزشی باشند. رضا هم بارها در کارش سهل‌انگاری یا کوتاهی کرده و این ویژگی و خصلت تمام آدم‌ها است که در زندگی‌شان اشتباه و خطا و لغزش می‌کنند و این امری طبیعی و عادی تلقی می‌شود و در سریال زن رضا به او گوشزد می‌کند «دفعه قبل هم با اعتماد بی مورد تا پای زندان رفتن هم پیش رفتی و نباید الکی به دیگران اعتماد کنی» و نشان می‌دهد رضا طی سال‌هایی که دفترخانه داشته است. جاهایی دچار اشتباه شده است و در زمان حال هم در قسمت‌های آینده می‌بینیم که چگونه درگیر دردسر تازه‌ای می‌شود و بتدریج آدم‌های جدیدی وارد قصه می‌شوند که تبعاتی را به وجود می‌آورد. رضا هم یک آدم معمولی در اجتماع است که دور و برمان نمونه‌اش را زیاد می‌بینیم و مثل همه ما در این شرایط اجتماعی زندگی می‌کند.

آیا برای نزدیک شدن به خصوصیات رفتاری سردفترداری که نقشش را بازی می‌کنید. با سردفتردار خاصی هم مشورت کردید؟

همان طور که اشاره کردم کارگردان این سریال رشته وکالت خوانده بود و مهدی فرج برکه (مشاور و بازیگر) هم شغلش سر دفترداری است. در فیلم علاوه بر ارائه مشاوره قضایی و حقوقی به بازیگران در نقش کوچکی هم در سریال بازی کرد و هر روز که سر صحنه می‌آمد با ایشان در ارتباط بودم وکمک‌های خوبی ارائه می‌کرد.

در سریال غریبانه در سی و چند سالگی نقش پدر بازی کرده‌ام. همیشه هم گفته‌ام دلم می‌خواهد نقش‌هایی را بازی کنم که مطابق سن و سال خودم است. هیچ وقت برای این که نقش آدم‌های جوان را بازی کنم موهایم را رنگ نکرده‌ام که فلان کارگردان و تهیه‌کننده تصور کند من سن و سالم کم است. الان در مرز 50 سالگی هستم و معتقدم باید نقش یک آدم 50 ساله را بازی کنم. همیشه در این سه دهه به این قاعده و قانون وفادار بوده‌ام.


منبع: جام جم آنلاین


این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .