تبیان، دستیار زندگی
بروجرد - ایرنا - معاون استاندار و فرماندار ویژه بروجرد گفت: دبیرستان امام خمینی (ره) یکی از ظرفیت های بسیار مهم میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان است که براین اساس باید همکاری های لازم برای مرمت این اثر ملی در الویت دستگاه متولی قرار بگیرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مرمت بنای تاریخی دبیرستان امام (ه) بروجرد باید دراولویت قرار بگیرد

معاون استاندار و فرماندار ویژه بروجرد گفت: دبیرستان امام خمینی (ره) یکی از ظرفیت های بسیار مهم میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان است که براین اساس باید همکاری های لازم برای مرمت این اثر ملی در الویت دستگاه متولی قرار بگیرد.

بخش گردشگری تیبان
بنای تاریخی

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی فرمانداری ویژه شهرستان بروجرد علی کورانی فر در بازدید ازبنای تاریخی دبیرستان امام خمینی (ره) شهرستان افزود: برای جلوگیری از تخریب این آثار ملی و ارزشمند شهرستان باید از همه ظرفیت ها و حمایت های خیرین، بخش خصوصی و دولتی استفاده نمود.
وی با اشاره به معماری و فضای دبیرستان تاریخی امام (ره) بروجرد اظهارکرد: زیبایی وسبک معماری این بنا تاریخی منحصر به فرد بوده و باید موضوع مرمت این اثر ملی و ارزشمند همکاری لازم با بخش خصوصی انجام شده زیرا دولت به تنهایی توان انجام این مهم را ندارد.
کورانی فر تاکید کرد: هماهنگی های لازم برای پیگیری وضعیت مرمت این بنای تاریخی به صورت ویژه با مدیریت ارشد استان انجام خواهد شد.
رئیس اداره میراث فرهنگی وگردشگری بروجرد بیان کرد: ترمیم بنای تاریخی دبیرستان امام خمینی (ره) نیازمند 25میلیارد ریال اعتباربوده که تا کنون 6 میلیارد ریال برای مرمت این اثر تاریخی هزینه شده و به منظور انجام اقدامات اورژانسی و جلوگیری از خطر تخریب این بنای تاریخی درحال حاضر پنج میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
حجت اله یارمحمدی اضافه کرد: این بنای تاریخی در سال 1316 توسط ماکسیم سیرو فرانسوی طراحی و توسط معماران ایرانی اجرا شده که پس از ثبت ملی این اثر در سال 77 وقوع آتش سوزی در این بنای تاریخی کار مرمت آن با همکاری اداره میراث فرهنگی و آموزش و پرورش انجام شده و در سال 85 نیز پس از وقوع زلزله ترمیم پشت بام و شیروانی این بنا صورت پذیرفته است.
وی ادامه داد: تزیینات سقف سالن آمفی تئاتر واجرای آجر فرش در فضای پیرامونی به جهت دفع رطوبت بوده آخرین کار مرمتی در این اثر تاریخی بوده است.
دبیرستان امام خمینی(ره) شهر بروجرد به عنوان قدیمی ترین دبیرستان غرب کشور با قدمت 80 سال و با وسعت حدود 14 هزار متر مربع یکی از بناهای ارزشمند و خاطره انگیز و تلفیقی از معماری سنتی ایران و سبک و سیاق اروپایی بوده که به عنوان نمونه شاخصی از معماری این دوره در شهر محسوب می‌شود.


منبع : ایرنا
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .