تبیان، دستیار زندگی
ست آیت الله مصباح یزدی در سلسله سخنرانی‌های خود در بیت رهبری قم، عصبیت و تعصب را یكی از شاخه‌های درخت تكبر و خود بزرگ‌بینی دانست و یكی از ویژگی‌های مؤمن و مسلمان را حق‌خواهی ارزیابی كرد. وی در این سخنرانی اظهار داشت: شیطان د...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عصبیت یكى از شاخه هاى تكبر است

آیت الله مصباح یزدی در سلسله سخنرانی‌های خود در بیت رهبری قم، عصبیت و تعصب را یكی از شاخه‌های درخت تكبر و خود بزرگ‌بینی دانست و یكی از ویژگی‌های مؤمن و مسلمان را حق‌خواهی ارزیابی كرد.
وی در این سخنرانی اظهار داشت: شیطان دشمن قسم خورده انسان است و در برابر چنین دشمنی مدارا كردن و سبك شمردن، جهل و نادانی است. زخم‌هایی كه شیطان بر انسان وارد می‌كند از هر زخمی كاری‌تر است و شما باید در برابر چنین دشمنی هرچه تندی و تیزی دارید به كار ببرید و نرمش جایز نیست.
آیت الله مصباح یزدی اضافه كرد: ابلیس با سپاه خود كه متشكل از جنیان و حتی انسان‌هاست به دنبال فریب شما است. بزرگترین راهی كه شما را فریب می‌دهد همان ویژگی است كه در وجود خودش بود و مایه سقوطش شد، بهترین راه فریب كه ریشه سعادت شما را به خطر بیاندازد، تكبر و خود‌بزرگی است.
وی تكبر را همانند درختی دانست كه شاخه‌های فراوانی دارد كه یكی از آنها عصبیت است و افزود: ریشه‌های قوم‌گرایی، نژادپرستی و ملی‌گرایی همه یك نوع خود بزرگ‌بینی است. مسلم، موحد و مؤمن ملاكش باید تنها حق باشد. اگر از كسی حمایت می‌كند چون حق است، نه اینكه قوم و خویش است، در غیر این صورت همه برمی‌گردد به خود بزرگ‌بینی كه صفت اصلی شیطان است.
استاد حوزه علمیه قم حسد را یكی دیگر از شاخه‌های درخت تكبر عنوان كرد و گفت: كسی كه بزرگی برای خودش قائل است، دچار یك عظمت دروغین است كه از ناحیه حسد بوجود آمده است و این برتری موهوم است نه الهی. حضرت علی ـ ع ـ خطاب به امت خود می‌فرمایند شیطان تلاش كرده است تا شما را به این دردها مبتلا كند و الآن در معرض خطر عظیمی قرار گرفته‌اید كه اگر زود خود را از این خطر نجات ندهید و بگذارید آتش تكبر شعله‌ور شود و درخت شوم خود بزرگ‌بینی و عصبیت در دل‌های شما رشد كند، سرنوشت شما را با سرنوشت شیطان پیوند خواهد زد.
منبع : رسا