تبیان، دستیار زندگی
یخ 17 رمضان سال دوم هجری قمری جنگ بدر كه در نتیجه ایمان مسلمین به پیروزی قطعی مسلمانان انجامید , بوقوع پیوست . پیشینه این نبرد پیروزمند از این قرار است كه به پیامبر گرامی اسلام گزارش رسید كه ابوسفیان با كاروانی بزرگ و با مال...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تقویم تاریخ

17 رمضان سال دوم هجری قمری
جنگ بدر كه در نتیجه ایمان مسلمین به پیروزی قطعی مسلمانان انجامید , بوقوع پیوست .
پیشینه این نبرد پیروزمند از این قرار است كه به پیامبر گرامی اسلام گزارش رسید كه ابوسفیان با كاروانی بزرگ و با مال بسیار از شام به مكه باز می گردد و كاروان شامل هزار شتر و پنجاه هزار مال التجاره است . حضرت رسول سیصد و سیزده نفر فراهم آورد و آنها را بر سر چاههای بدر در كمین كاروان قریش نهاد. ابوسفیان از كمین كردن مسلمانان آگاه شد و ضمن آنكه مسیر حركت خویش را تغییر داد , به اهل مكه نیز خبر داد تا به یاری كاروان بشتابند. كفار قریش از اینكه مسلمانان جسارت چنین تهدیدی را پیدا كرده اند , خشمگین شدند و بانهصد و پنجاه مرد جنگی به سوی بدر حركت كردند. در بین راه خبر آمد كه ابوسفیان با تغییر مسیر كاروان توانسته است رهایی یابد و مال التجاره را حفظ كند. ولی این خبر در تصمیم كفار قریش تاثیر نكرد و آنها همچنان به سوی بدر می شتافتند تا مسلمانان را باصطلاح تنبیه نمایند و درسی به آنها بدهند كه دیگر جرات چنین تهدیدی را در سر نپرورانند. پیش از رسیدن كفار قریش , مسلمانان چاههای بدر را تصرف كردند و در موقعیت مناسبی قرار گرفتند. سرانجام رودررویی دو سپاه جنگ را ناگزیر ساخت و طبق عرف , ابتدا جنگ تن به تن و سپس نبرد عمومی آغاز شد. با آنكه سپاه كفار سه برابر مسلمانان بود و تجهیزات بهتری نیز در اختیار داشتند ولی ایمان قوی مسلمین پیروزی قاطع را ارمغان آورد و تنها با دادن چهارده شهید توانستند سپاه مجهز قریش را از هم بپاشند و حدود هفتاد نفر از اشراف و بزرگان مكه را به هلاكت برسانند و تعداد زیادی را نیز اسیر سازند. جنگ بدر نخستین پیروزی بزرگ مسلمانان در مقابله با كفار قریش بود و گذشته از پیروزی نظامی از جهت دینی هم در روحیه مسلمانان تاثیر فوق العاده داشت . جنگ بدر در تاریخ اسلام از اهمیت ویژه ای برخوردار است و مسلمانان برای شركت كنندگان و شهدای این جنگ امتیاز و مقام ویژه در تاریخ اسلام قائلند.
شكست كفار قریش در بدر بقدری برای آنها ناباورانه بود كه وقتی خبر شكست قریش را حسیسمان بن عبدالله خزاعی به مكه آورد و از كشته شدن اشراف قریش خبر داد. صفوان بن امیه كه از بزرگان قریش بود و در جنگ شركت نكرده بود به مردم گفت این شخص (آورنده خبر) عقل خود را از دست داده و دیوانه شده است لذا برای اینكه درستی گفتار او را امتحان كنید از او بپرسید صفوان بن امیه چطور شد. وقتی این سئوال را از حسیسمان كردند , جواب داد : صفوان همین است كه در حجره خودش نشسته ولی پدر و برادرش را دیدم كه كشته شدند.
17 رمضان 710 هـ . ق
قطب الدین شیرازی , ریاضی دان , منجم و دانشمند مشهور قرن هفتم درگذشت .
قطب الدین شیرازی در ماه صفر 633 هـ . ق تولد یافت و از كودكی تحت تعلیم پدر فاضل و دانشمند خویش قرار گرفت . قطب الدین بیش از 14 سال نداشت كه پدرش را از دست داد ولی میزان دانش و تبحر قطب الدین به اندازه ای بود كه توانست جای پدر را در بیمارستان مظفری شیراز بگیرد و به معالجه بیماران بپردازد.
قطب الدین كه یكی از همكاران خواجه نصیرالدین طوسی در رصدخانه مراغه بود , در علم هیئت , ریاضیات , منطق و حكمت مقام والایی را كسب كرد و آثار باارزشی از خویش به یادگار نهاد.
برخی از آثار او عبارتند از :
نهایه الادراك فی درایه الافلاك , شرح حكمت الاشراق , مفتاح المفتاح , التحفه الشاهیه , دره التاج لقره الدباج , التحفه السعدیه , حاشیه بر كتاب حكمت العین كاتبی , فتح المنان فی تفسیر القرآن و...
11 آبان 1324 هـ . ش
محاكمه سران حزب نازی آلمان و متهمان جنگ جهانی دوم در شهر نورنبرگ آغاز شد. نورنبرگ در زمان هیتلر از مراكز مهم صنعتی آلمان بود و هواپیما , زیردریائی و تانك در این شهر تولید شد. همچنین مقر كنگره حزب نازی در آنجا قرار داشت . پس از پایان جنگ جهانی دوم , متقفین (دولتهای پیروز جنگ ) در نورنبرگ دادگاه مشهوری تشكیل دادند و 21 نفر از سران آلمان نازی را در این دادگاه محاكمه كردند.
11 آبان 1342 هـ . ش
طیب حاج رضایی كه در اثر یك تحول روحی در مسیر تلاش برای صیانت از اسلام و روحانیت و همگامی با قیام امام خمینی (ره ) قرار گرفته بود , به همراه حاج اسماعیل رضائی در برپایی قیام 15 خرداد نقشی را برعهده داشتند , به جهت آنكه حاضر نشدند وسیله ای برای زدن تهمت و نسبت های خلاف به روحانیت و در راس آنها امام خمینی (ره ) باشند پس از تحمل سخت ترین شكنجه ها توسط رژیم شاه اعدام گردیدند.
ساواك با تلاش زیاد سعی كرد آنها را مجبور به اعتراف به این موضوع نماید كه پول گرفته اند تا در قیام 15 خرداد شركت نموده و به قول ساواك آشوب به پا كنند. اما این دو تن , جوانمردانه رفتار كرده و حاضر نشدند این ادعای كذب ساواك را تایید كنند. لذا محكوم به اعدام گردیدند و راه شهادت را انتخاب كردند.