تبیان، دستیار زندگی
ست آیت الله مكارم شیرازی در سلسله درس‌های قسم‌های پرمعنای قرآنی خود در مدرسه‌ امیرالمؤمنین ـ ع ـ حذف اخلاق را از تمدن مادی بشر عامل سلب آرامش جامعه برشمردند. ایشان در این مراسم اظهار داشتند: سعادتمند كسانی هستند كه به اصلاح ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخلاق تنها راه رهایی بشر از جنگ و خونریزی است

آیت الله مكارم شیرازی در سلسله درس‌های قسم‌های پرمعنای قرآنی خود در مدرسه‌ امیرالمؤمنین ـ ع ـ حذف اخلاق را از تمدن مادی بشر عامل سلب آرامش جامعه برشمردند.
ایشان در این مراسم اظهار داشتند: سعادتمند كسانی هستند كه به اصلاح درون و نفس خویش بپردازند و بدبخت و محروم كسانی هستند كه خود را اصلاح نكنند. این مسئله چقدر مهم است كه خداوند این همه قسم برای آن خورده است. تهذیب نفس به عظمت خورشید و ماه است، تهذیب نفس هم از نظر مادی و هم از نظر معنوی مهم است، اگر مردم دنیا بخواهند آرامش داشته باشند و جنگ و خونریزی نباشد؛ مواد مخدر، آلودگی‌ها و فسادها نباشد باید مسئله اخلاق را جزء برنامه‌های خود قرار دهند.
آیت الله مكارم شیرازی مسئله اخلاق را حذف شده از مسائل اجتماعی جامعه امروز ارزیابی كردند و یادآور شدند: امروز در تمدن مادی بشر مسئله‌ اخلاق حذف شده است اگر هم در بعضی جاها از اخلاق صحبت می‌شود به عنوان یك سلسله خصوصی و شخصی است كه ارتباط با اجتماع ندارد، در حالی كه اجتماع بدون اخلاق زندگی آرام نخواهد داشت، ما یك دستور اخلاقی در اسلام داریم كه اگر عمل شود برای آرامش دنیا كافی است. پیامبر ـ ص ـ فرمودند هرچه دوست داری مردم با تو رفتار كنند با آنها رفتار كن و هرچه را دوست نداری در مورد تو رفتار كنند درباره دیگران رفتار نكن.
ایشان خاطر نشان ساختند: دولت امریكا دنیا را به آتش كشیده است چون خود را از همه برتر می‌بیند و منافع خود را اصل قرار می‌دهد و منافع دیگران فرع هم نیست؛ ای كاش منابع دیگران فرع بود. اگر همان رفاهی كه مردم امریكا دارند مردم خاورمیانه هم داشته باشند چه دنیای پر محبت و دوستی خواهد شد. تهذیب نفس فقط برای آخرت و جنبه‌های معنوی نیست، دنیا را هم بدون آن نمی‌توان اداره كرد.
استاد دروس خارج حوزه علمیه قم اضافه كردند: در احادیث داریم كه مسلمان بر مسلمان حقوقی دارد كه كمترین آن این است كه هرچه برای خود دوست داری برای دیگران هم دوست داشته باش. تهذیب اخلاق موجب می‌شود حجاب‌ها از مقابل چشم انسان برداشته شود.
منبع : رسا