تبیان، دستیار زندگی
سه آیت الله سبحانی در سلسله سخنرانی‌های خود در مدرسه حجتیه قم با اشاره به ترفندهای بنی‌امیه در تخریب چهره معنوی و مقدس امام حسن مجتبی ـ ع ـ گفتند: بنی‌امیه ابتدا ایشان را ترور كردند و پس از آن به ترور شخصیت ایشان پرداختند. و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیت الله سبحانی شنبه در سلسله سخنرانی‌های خود در مدرسه

آیت الله سبحانی در سلسله سخنرانی‌های خود در مدرسه حجتیه قم با اشاره به ترفندهای بنی‌امیه در تخریب چهره معنوی و مقدس امام حسن مجتبی ـ ع ـ گفتند: بنی‌امیه ابتدا ایشان را ترور كردند و پس از آن به ترور شخصیت ایشان پرداختند.
وی در این مراسم با اشاره به شخصیت والای امام حسن ـ ع ـ و سیره آن حضرت اظهار داشت: جهان امروز می‌گوید با احیای شخصیت، تربیت امكان‌پذیر می‌شود. اگر بخواهید كسی را با تحقیر كردن تربیت كنید در درونش لجاجت می‌كند، اما اگر همان كودك را از طریق احیای شخصیت نصیحت كنید اثرش به مراتب بالاتر است.
آیت الله سبحانی با قرائت روایتی از امام حسن ـ ع ـ تصریح كردند: امام حسن ـ ع ـ فرزندان خانه علی ـ ع ـ را جمع كرد و به آنها گفت «شما بچه‌های امروز هستید و رجال آینده هم شما هستید به كودكی امروز نگاه نكنید فردا رجال خواهید شد و حال كه چنین آینده‌ای در انتظار شماست درس بخوانید و با‌سواد شوید» بالا رفتن كشور در سایه علم و دانش است. سرگرمی هم باید به نحوی باشد كه قدرت برای درس خواند ایجاد كند. بنابراین شیوه حضرت امام حسن ـ ع ـ در تربیت كودكان با آخرین شیوه‌های روان‌شناسی امروز هماهنگ می‌نماید.
اگر امروز جهان ‌دانش برای همه را ادعا می‌كند، این شعار اسلام است كه دانش‌ و آگاهی برای همه است.
وی با استناد به آیه مباهله، امام حسن ـ ع ـ را فرزند پیامبر ـ ص ـ برشمرد و مباهله را دومین معجزه جاویدان پس از قرآن خواند و یادآور شد: معجزه جاودانه رسالت، قرآن است و بعد از قرآن معجزه جاودانه دوم مباهله است. در هر زمان مسلمانان حاضرند با اقوام و مذاهب دیگر اول احتجاج كنند اگر به واقع آنها قانع شدند چه بهتر و اگر قانع نشدند و نخواستند بپذیر برای مباهله آمادگی داریم. در مباهله هم مشخص می‌شود كه حق با كیست و هم اكنون نیز این معجزه در میان مسلمانان باقی است. مرحوم علامه طباطبایی می‌گوید این چراغ هم اكنون نیز روشن است و هر كس می‌خواهد بیاید وسط؛ اما روح طباطبایی‌ها می‌خواهد كه دعا كند و دعایش بالا رود.
استاد حوزه علمیه قم مظلومیت امام حسن ـ ع ـ در زمان حیات ایشان و حتی زمان حال را متذكر شد و افزود:‌ دو جنایت را در حق ایشان روا داشته‌اند كه هنوز هم آنها وجود دارد، اول تطهیر جنایت شهادت ایشان است؛ تاریخ و تاریخ‌نویسان متعدد می‌نویسند كه معاویه با فریب دادن همسر امام موفق شد حسن بن علی ـ ع ـ را مسموم كند و پس از آن هم به وعده خود وفا نكرد. تاریخ می‌گوید كه قاتل معاویه است ولی ابن خلدون در تاریخ خود كه مشهور هم نیست این حرف بی‌اساس را مطرح می‌كند كه امام حسن ـ ع ـ به مرگ و اجل طبیعی خود درگذشته است و هیچ ارتباطی به فرستادن سم از طریق معاویه ندارد.
دومین سند مظلومیت امام نیز نسبت دادن زن‌های متعدد 200 تا صدها زن برای حضرت است، حال آن كه طبق تحقیق حضرت 15 بچه داشته‌اند و اگر این ازدواج‌ها صحیح باشد، همه مدینه می‌بایست فرزندان حضرت باشند.
وی وجود چنین شایعاتی را دسیسه‌های بنی امیه ارزیابی و افزود: اینها همه دسیسه‌های بنی امیه است تا امام را در انظار كنند تا بتوانند حكومت كنند. یكی از ویژگی‌های حضرت 25 بار پیاده به حج رفتن است. این در حالی است كه وسیله در اختیارشان بوده است. آیا چنین تهمت‌هایی به این فرد می‌چسبد؟ این تهمت مال كسانی است كه از خداوند غافل هستند. دشمنان گاهی ترور شخصی می‌كنند و گاهی ترور شخصیت. آن حضرت را در حیات ترور شخص كردند و پس از آن كه به شهادت رسیدند ‌‌ترور شخصیت می‌كنند تا قداست را پایین بیاورند و مقام خود را بالا ببرند.
آیت الله سبحانی هوشیاری مردم در برابر توطئه دشمنان بر ضد علماء و شخصیت‌های برجسته را بسیار مهم عنوان كرد و توضیح داد: تاریخ برای ما درس است، علما، دانشمندان و بزرگان همیشه هدف دشمنان اسلام هستند گاهی به یك روحانی و یك فرد و شخصیت تهمت می‌زنند اگر بتوانند او را ترور می‌كنند و اگر نتوانستند سراغ شخصیت می‌روند و او را از مقام در جامعه به پایین می‌كشند.
منبع : رسا