تبیان، دستیار زندگی
ات آیت الله مكارم شیرازی جمعه در دیدار جمعی از اعضای ستاد مبارزه با دخانیات، فرهنگ‌سازی در سنین نوجوانی و جوانی را برای مبارزه با مصرف دخانیات با اهمیت دانستند. ایشان در این دیدار طی سخنانی گفتند: احساس می‌كنیم مسئله مبارزه ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دیدار آیت الله مكارم شیرازی با ستاد مبارزه با دخانیات

آیت الله مكارم شیرازی جمعه در دیدار جمعی از اعضای ستاد مبارزه با دخانیات، فرهنگ‌سازی در سنین نوجوانی و جوانی را برای مبارزه با مصرف دخانیات با اهمیت دانستند.
ایشان در این دیدار طی سخنانی گفتند: احساس می‌كنیم مسئله مبارزه با سیگار وارد مرحله جدیدی می‌شود و یك عزم ملی آرام آرام در این كار بوجود می‌آید. تا یك توجه و اراده عمومی نباشد این امر میسر نمی‌شود. به تازگی می‌بینیم سیگار به یك ضد ارزش تبدیل می‌شود كه بسیار خوب است. ما تا نتوانیم این دیدگاه را در جامعه بصورت فرهنگ درآوریم نمی‌توانیم با آن مبارزه كنیم، مصرف دخانیات غیر از اینكه مضر است زشت و پلید هم است و اگر قرار است كاری اساسی شكل بگیرد می‌بایست از مدارس آغاز شود، تا به دانشگاه‌ها، جراید و صدا و سیما كشیده شود. ورود صدا و سیما در این قضیه بسیار مفید است. از نظر شرعی تردیدی در این معنا ندارم كه قاعده لاضرر به تمام معنی جلوی مصرف دخانیات را می‌گیرد.
آیت الله مكارم شیرازی در ادامه با قرائت حدیثی از امام صادق ـ ع ـ گفتند: هر چیز برای انسان ضرر داشته باشد، حرام است و یكی از اصول حاكم بر اقتصاد اسلامی همین است كه هرچه مضر است حرام است. حال در مورد سیگار كه این همه ضرر دارد و مقدمه اعتیاد است، فكر می‌كنم كسانی كه هنوز در این مورد فتوایی نداده‌اند علتش این است كه اطلاعات كافی از مضرات آن ندارند. در این رابطه اقدام عمومی همه دستگاه‌ها لازم است تا مراجع هم فتوای خود را بدهند، دیگران هم باید وظایف خود را انجام دهند آن موقع می‌شود عزم ملی. اگر این اقدام صورت گیرد ما نجات پیدا می‌كنیم وگرنه هم سرمایه و هم جوانان و سلامت جامعه از بین می‌رود.
منبع : رسا