تبیان، دستیار زندگی
برای زیارت امامزاده ای که هم صاحب کرامات زیادی است وهم رسیدن به آرامگاهش پیمودن مسیر جذابی را طلب می کند، چقدر آماده هستید؟ آرامگاه امامزاده پیرمردان در استان سمنان و در روستای طرود بر بلندای قله کوهی قرار گرفته که بالارفتن از آن هم حال و هوایتان را عوض م
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زیارت امامزاده پیرمردان بر فراز ابرها

برای زیارت امامزاده ای که هم صاحب کرامات زیادی است وهم رسیدن به آرامگاهش پیمودن مسیر جذابی را طلب می کند، چقدر آماده هستید؟ آرامگاه امامزاده پیرمردان در استان سمنان و در روستای طرود بر بلندای قله کوهی قرار گرفته که بالارفتن از آن هم حال و هوایتان را عوض می کند و هم نوید زیارت دلچسبی را به شما می دهد . ضمن اینکه در سفر به روستای طرود می توانید از همه جذابیت های منحصر به فرد این روستا دیدن کنید.

فرآوری: علیرضا عابدینی - بخش گردشگری تبیان
امامزاده پیرمردان

وجه تسمیه طرود

وجه تسمیه «طرود» از کلمه طرد به معنی دورافتاده می باشد. وجه تسمیه دیگر اینکه در قدیم طرود به  شکل ترود (ته رود) نوشته می شد واین به خاطر این بود که دو رود بزرگ و طولانی به این منطقه ختم می شدند وبه اینجا ته رود میگفتند واین بیشتر مورد قبول است ، چون در یک مکان کاملا گود قرار گرفته است.

طرود از منظر گردشگری

زیبایی های گردشگری منطق   کویری طرود شامل بزرگترین نخلستان های شمال شرق ایران ، به همراه رمل های کویری، جنگل های طاق «چاه جم» ،  بلندای زیبا و دیدنی امامزاده  پیرمردان ، مسابقات شتر سواری و جشنواره های شتر دل هر گردشگری را می رباید. شتر داری و قالیبافی از مشاغل عمد   ساکنین طرود به شمار می رود.  خرمای طرود بسیار اعلا بوده و از مزه خوب و شیرین و با شیره زیاد همراه است.

موقعیت و آب و هوای روستای طرود

روستای طرود در ابتدای كویر واقع شده و دارای آب وهوای گرم و خشك است.  اطراف روستا از طرف شرق و غرب به فاصله 20كیلومتر كوهستانی و دارای آب و هوای معتدل وخشك است كه در گذشته مردم روستا هنگام تابستان و گرمی هوا به مناطق ییلاقی كوهستانهای اطراف كه دارای كلاته های زیادی است كوچ میكردند. امروزه با گسترش شهر نشینی از كلاته مذكور تنها برای تفریح و گردش كوتاه مدت استفاده می شود.

موقعیت امامزاده پیرمردان

روستای طرود در 120 کیلومتری جنوب غربی شاهرود و در حاشیه کویر مرکزی ایران و در مسیر استان های یزد و اصفهان قرار دارد. امامزاده پیرمردان در جاده سرکویر شاهرود، در حد فاصل 35 کیلومتری سرکویر، نرسیده به طرود واقع شده و با طی مسافت شش کیلومتر فرعی ازجاده اصلی وارد منطقه کوهستانی شده وبا ورود به روستای سرتخت همه چیز برای زوار محترم اشکار و گنبد طلایی امامزاده بر فراز قلعه ای بلند با درخشش خاصی خود نمایی می کند. در واقع این امامزاده در 22 کیلومتری روستای طرود و در مسیر اصفهان قرار دارد.

امامزاده پیرمردان

نسب و تقدس امامزاده

طوری که نقل شده ، این امامزاده از نوادگان حضرت ابوالفضل قمر بنی هاشم (ع) و با نام «نورالله» می باشد که دربین زیارت کنندگانش بخصوص مردم منطقه بسیار محترم وازجایگاهی عظیم برخوردار است وهرسال در چندین نوبت به مناسبت های گوناگون ،اهالی منطقه به زیارتش رفته وادای احترام وارادت میکنند.درسالهای اخیربا معرفی این امامزاده وجایگاه وتعاریفی که از بزرگواری و معجزات فراوانش شده ، زوار از نقاط مختلف کشور به این منطقه برای پابوسی امامزاده می آیند و نذورات فراوانی هم انجام می دهند.
مرحوم حجت الاسلام محمد ابراهیم میغانی در نسخه خطی اش می گوید که از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است. در کتاب خطی او نوشته شده امامزاده نورالله بن احمد بن حسین بن موسی بن جعفر که امامزاده نورالله از احفاد و نوادگان موسی بن جعفر(ع) خواهد بود. در کتاب سیمای امامزادگان درباره این امامزاده آمده است که امامزاده پیرمردان طرود از روستای سرتخت و بخش مرکزی شاهرود که دیر زمانی به همین نام بوده و به آن پیر مردان می گفتند ، ولی نام فعلی آن را امامزاده نورالله معرفی کرده اند.
 امامزاده پیرمردان با كرامات زیادی كه داشته و جذابیت محل آرامگاه ، زائران زیادی از شهرستان های استان های سمنان و گلستان و مسافرین استان اصفهان و یزد دارد.

ویژگی های ظاهری بنای امامزاده

آستان امامزاده نورالله (علیه السلام) بر روی قله کوهی در روستای سرتخت واقع شده است كه مساحت بقعه 3 متر مربع و مساحت كل بنا 70 متر مربع است .مساحت مجموع عرصه و اعیانی امامزاده 180 متر مربع می باشد. قدمت این امامزاده از زمانهای قدیم می باشد و سبك گنبد آن به صورت هشت ترك و سقف آن گرد و با آجر پوشیده شده و دارای سنگ نما می باشد. ارتفاع از پای كوه تا محل امامزاده بیش از 300 متر از یك طرف و از طرف دیگر بیش از 2000 متر است. آب آشامیدنی امامزاده از قنات جاری تأمین می شود. امامزاده فاقد برق شهری است و برق آن توسط موتور برق تأمین می شود.


منابع : امامزادگان، سایت جامع سمنان،شاهرود گردی، دهیاری طرود