تبیان، دستیار زندگی
پالس جت موتورهای انفجاری هستند که با ورود سوخت، انفجار درمحفظه احتراق ایجاد و محفظه بسته می شود تا دود از لوله اگزوز خارج شود؛ دودی که از لوله اگزوز خارج می شود ایجاد خلأ کرده و سوخت را دوباره به داخل می کشد و این چرخه ادامه دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت نمونه اولیه موتورپالس جت به دست متخصصان ایرانی

پالس جت موتورهای انفجاری هستند که با ورود سوخت، انفجار درمحفظه احتراق ایجاد و محفظه بسته می شود تا دود از لوله اگزوز خارج شود؛ دودی که از لوله اگزوز خارج می شود ایجاد خلأ کرده و سوخت را دوباره به داخل می کشد و این چرخه ادامه دارد.

بخش دانش و زندگی تبیان
موتورپالس جت

محمد امین محسنی عضو تیم طراحی و ساخت موتور پالس جت اظهار کرد: پالس جت موتورهای انفجاری هستند که با ورود سوخت، انفجار درمحفظه احتراق ایجاد و محفظه بسته می شود تا دود از لوله اگزوز خارج شود؛ دودی که از لوله اگزوز خارج می شود ایجاد خلأ کرده و سوخت را دوباره به داخل می کشد و این چرخه ادامه دارد.
وی در باره مشخصات فنی این موتور با بیان اینکه موتور پالس جت حدود 13 تا 15 کیلوگرم وزن دارد، افزود: تراست این موتور حدود400 تا450 نیوتن، طول آن 1750 میلیمترو قطرش 124 میلی متر است.
محسنی اظهارکرد: تفاوت موتور پالس جت با دیگر موتورها در کنترل سوخت و خاموشی موتوراست؛ به طور مثال در موتورهای میکرو جت زمانی که سوختشان قطع می شود موتور خاموش می شود اما موتور پالس جت اینطور نیست .
وی ادامه داد: درموتور پالس جت یک سری انفجار آن را به جلو می برد اما در موتورهای دیگر سوختن سوخت در محفظه احتراق، ایجاد تراست می کند ، در این موتورها با نازلی که وجود دارد سرعت ورود سوخت را زیاد و فشار را کم می کند و سوخت که خارج می شود یک نیرو ایجاد می کند، اما در موتورهای پالس جت با انفجارهای متوالی سرعت ایجاد می شود.
وی با اشاره به اینکه سرعت خیلی زیاد از مزیت های موتورپالس جت نسبت به دیگر موتورها است افزود: با موتور پالس جت سرعت خیلی بالایی می توان در پهپادها و هواپیماهای فوق سبک ایجاد کرد.
وی با بیان اینکه طراحی و آنالیز این موتور کاملا بومی انجام شده است، ادامه داد:موتور پالس جت و موتورمیکروجت ، موتورهایی هستند که درخارج از کشور ساخته شده و کشورهایی مثل آمریکا و روسیه بر روی آن کار کرده اند ما نیز در طراحی این موتور بومی از نمونه های موجود در دنیا ایده گرفته ایم.
محسنی یادآور شد: برای طراحی تا ساخت نمونه اولیه این موتور 4ماه زمان صرف شده است.
نمونه اولیه موتور پالس جت درهفتمین نمایشگاه بین المللی هوایی و فضایی ایران در معرض دید عموم قرار گرفت.



منبع:www.irna.ir

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .