تبیان، دستیار زندگی
شاید یكی از سخت ترین سؤالات جامعه شناختی این باشد كه نقش بازی در زندگی آدم ها چیست؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هفت سنگ مجازی

شاید یكی از سخت ترین سؤالات جامعه شناختی این باشد كه نقش بازی در زندگی آدم ها چیست؟

بخش خانواده ایرنی تبیان
بازی

شاید یكی از سخت ترین سؤالات جامعه شناختی این باشد كه نقش بازی در زندگی آدم ها چیست؟ بعید است سندی از دوران پارینه سنگی موجود باشد كه بتواند اثبات كند آن نسل از انسان ها هم بازی می كرده اند، اما هیچ كس هم نمی تواند قسم بخورد كه آنها، بعد از شكار روزانه، داخل غارها بازی و تفریح نمی كرده اند.

احتمالا بازی كردن در منظومه نیازهای آدمی جایگاهی جدی دارد. بخشی از یادگیری های او در بازی ها نهفته است، چنانچه نشاط و تحرك او نیز می تواند محصول بازی باشد. اما مصرف هر چیزی كه از اعتدال عبور كند، به آفت مبتلا شده و تبدیل به نوعی عادت و نیاز كاذب می شود كه به آن «اعتیاد» می گویند. مشهورترین نوع اعتیاد، «مصرف مواد مخدر» است، اما محصور به آن نیست. البته دیگر نیازی هم نیست با هزار مقدمه چینی به مردم ثابت كنیم چیز جدیدی با عنوان اعتیاد به فضای مجازی و بازی های دیجیتال به وجود آمده است!

در این كشور 80میلیونی، چیزی نزدیك به 23میلیون نفر گیمر (بازیگر بازی های دیجیتال) وجود دارد كه به طور متوسط روزی 79دقیقه صرف بازی می كنند.

هشدار! هشدار! هم دخترها به هوش باشند و هم پسرها (یك سوم بازیگرها دختر هستند)؛ هم جوان ها و هم نوجوان ها (معدل سنی بازیگرهای ایرانی 21سال است)؛ هم خانواده ها بجنبند (به طور متوسط در هر خانواده یك كنسول بازی وجود دارد) خیلی مهم نیست در سال، 460میلیارد تومان خرج خرید و نصب بازی ها می كنیم. بازی ها همیشه جزئی از زندگی آدمیزاد بوده و حالا این جزء لاینفك، به گونه دیجیتال خود ارتقای مقام داده است.

امروز خانواده ایرانی محتاج مدیریت مصرف است تا بتواند با گزینش و زمانبندی صحیح بازی ها، منفعت آموزشی و نشاط آور بازی ها را برای خود تضمین كند، وگرنه عن قریب است كه در خیابان های شهر، دوش به دوش مغازه های معاملات ملكی، با كلینیك های تخصصی ترك اعتیاد اینترنتی مواجه شویم.



منبع:همشهری انلاین

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .