تبیان، دستیار زندگی
هر كس در زندگی مراء و جدال دارد بداند شیطان دوست او، و او دوست شیطان است؛ چرا كه مراء و جدال امری شیطانی است، نه كار رحمانی.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گلاویز شدن حرف ها

هر كس در زندگی مراء و جدال دارد بداند شیطان دوست او، و او دوست شیطان است؛ چرا كه مراء و جدال امری شیطانی است، نه كار رحمانی.

بخش خانواده ایرانی تبیان
جدال

هر كس در زندگی مراء و جدال دارد بداند شیطان دوست او، و او دوست شیطان است؛ چرا كه مراء و جدال امری شیطانی است، نه كار رحمانی. به طور كلی مراء و جدال بد است اما از آن بدتر، مراء در خانه است؛ یعنی مراء زن و شوهر با یكدیگر. خانم در مقابل شوهرش قد علم می كند تا حرفش را به كرسی بنشاند یا آقا در مقابل خانمش می خواهد بگوید حرف، حرف من است؛ جدال یعنی كشتی گرفتن در بحث. در واقع یعنی اینكه من می خواهم تو را هر طور كه شده محكوم كنم.

در روایات داریم «هیچ چیزی بعد از كفر به خدا، به اندازه مراء و جدال باعث دلمردگی شما نمی شود». همه مان هم تجربه كرده ایم. گاهی سر چیزی با كسی بحث می كنید؛ مثلا سر یك موضوع سیاسی و... بعد كه بحث تان تمام می شود، احساس خستگی و كوفتگی در روحتان احساس می كنید. همین را دلمردگی می گویند اما در مقابل، بحث علمی نشاط آور است. روح انسان در بحث علمی نشاط پیدا می كند. ما در خیلی از مباحثات علمی متوجه گذر زمان هم نمی شویم. اما چرا ما در جدل و بحثمان به دلمردگی می رسیم؟ به این خاطر كه هدف مان در درجه اول غلبه پیدا كردن در بحث است آن هم با هر وسیله و سخنی، نه رسیدن به حقیقت. به شدت باید از این رفتار در خانه و بین همسران دوری جست؛ چرا كه هیچ چیز بدتر از دلمرگی در خانه نیست.

در احادیث و روایات، تعابیر راجع به جدال آنقدر تند است كه انسان مبهوت می شود چنان كه پیامبر اكرم(ص) فرموده اند: «مراء را كنار بگذارید، زیرا نخستین چیزی كه بعد از بت پرستی، پروردگارم مرا مورد نهی قرار داد، مراء و جدل بود». و در جایی دیگر یك شاه كلید به دست ما داده اند كه در دام بحث بی حاصل نیفتیم؛ گفته اند بحث و بگو و مگو را شما زودتر تمام كنید هر چند كه طرف مقابلتان اشتباه می گوید. و گفته شده است ایمان كسی كامل نمی شود مگر آنكه مراء و جدل را ترك كند، گرچه حق با او باشد.



منبع:همشهری انلاین

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.