تبیان، دستیار زندگی
ست حجت الاسلام والمسلمین مبلغی سه‌شنبه طی سخنانی در جمع نمازگزاران دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، روزه را هدیه الهی به انسان‌ها برشمرد و گفت: روزه برطرف كننده موانع صعود معنوی انسان و ابزار پیوند مادیت و معنویت است. در ا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روزه پیوند دهنده مادیت و معنویت است

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی سه‌شنبه طی سخنانی در جمع نمازگزاران دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، روزه را هدیه الهی به انسان‌ها برشمرد و گفت: روزه برطرف كننده موانع صعود معنوی انسان و ابزار پیوند مادیت و معنویت است.
در این مراسم طی سخنانی ماه مبارك رمضان را یك لطف الهی در حق انسان خواند و گفت: ماه رمضان به دلیل قداستی كه دارد ثمرات بزرگی برای انسان دارد. روزه آمده است تا ابزار انسان در پیوند مادیت و معنویت شود و بتواند آن راه كوتاه‌تر بین خود و خدا را ایجاد كند و یك انسان ملكوتی شود.
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی در ادامه افزود: روزه به لحاظ اینكه به معنای محرومیت از پاره‌ای از فعالیت‌های جسمانی است، می‌تواند فرصت مناسبی در ارتباط و بهره‌گیری بهتر از ماه مبارك رمضان ایجاد كند. چون اگر كسی روزه گرفت باید از خوردن و آشامیدن سرباز زند و در این صورت برای ارتباط ویژه معنوی با خدا فرصتی ایجاد می‌شود، زیرا انسان غافل و درگیر با امور مادی ممكن است ذهنش را به این ارزش عظیم ماه مبارك رمضان نسپرد و از كنار این ماه همان گونه كه از ماه‌ها و روزهای دیگر می‌گذرد، گذر كند.
استاد حوزه علمیه قم ماه رمضان را ماهی دانست كه به دلیل عبادات و نزدیكی به خدا موجب شادابی و امید می‌شود و گفت: خداوند نمی‌گذارد و شرع مقدس نمی‌خواهد این فرصت شادابی و انرژی و نشاط و آمادگی قبلی، هرز برود. با جعل روزه این فرصت را به نفع معنویت مصادره می‌كند. انسانی كه دل او از خوردنی‌ها تهی می‌شود، بهتر می‌تواند اندیشه را متوجه معنویت كند. وی اضافه كرد: نقشی كه روزه در بهره‌گیری انسان از این فرصت عظیم ماه رمضان دارد، این است كه موانع و مزاحمت‌ها و عواملی كه اندیشه را به خود متوجه می‌كند، برطرف و دل و ذهن انسان را آماده می‌كند. مقداری هم همت می‌خواهد كه انسان آماده، تنبلی نكند تا معجزه ماه مبارك رمضان كه بر عهده آن نهاده شده است، تحقق پیدا كند.