تبیان، دستیار زندگی
بخشی از دیدنی های ایران هم نتیجه تاثیر انسان در طبیعت و استفاده از طبیعت به نحوی است که آن را به خدمت خود در آورد. غالبا اگرچه طبیعت در مقابل تغییر از خود سرسختی نشان می دهد آ اما نهایتا نیروی اراده انسان است که سرسختی طبیعت را مهار می کند. خالو حسین از د
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

میهمانی خانه خالو حسین و شگفتی های باینگان

بخشی از دیدنی های ایران هم نتیجه تاثیر انسان در طبیعت و استفاده از طبیعت به نحوی است که آن را به خدمت خود در آورد. غالبا اگرچه طبیعت در مقابل تغییر از خود سرسختی نشان می دهد، اما نهایتا نیروی اراده انسان است که سرسختی طبیعت را مهار می کند. خالو حسین از دسته آدمهایی بود که با پای معلول صخره ها راشکافت و در دل سنگ ها برای خود خانه ساخت تا نشان دهد اراده آدمی بر هر چیزی فائق است. با ما مهمان خانه خالو حسین و زیبایی های باینگان در شهرستان پاوه استان کرمانشاه شوید.

فرآوری: علیرضا عابدینی- بخش گردشگری تبیان
مهمانی خانه خالو حسین

غار خالو حسین(فرهاد دوم)

غار «خالو حسین» معروف به فرهاد دوم هم برای خودش داستان ویژه ای دارد. خالو حسین معلول که به علت اصابت گلوله به پای چپش در حین شکار و عفونت پای چپش آن را از دست داده بود و پس از تحمل مصیبت از دست دادن پسران و دامادها و همسرش به همراه دخترش به یکی از مناطق ییلاقی به نام «میگوره» در چند کیلومتری شهر کوچک «بانه وره» کوچ می کنند. میگوره منطقه ای سرسبز و زیبا و دارای چندین چشمه است که از اوایل بهار تا اواخر تابستان میزبان مسافران زیادی است. این منطقه ییلاق تابستانی اهالی شهر «بانه وره» هم هست و وقتی عشایر از گرمسیر باز می گردند ، عده ای از آنها به خانه های خود در میگوره می آیند و تا آخر تابستان آنجا می مانند. خالو حسین پس از آمدن به میگوره با کلنگ شروع به کندن صخره ای به نام «قاوه گیره» می کند تا بتواند محل اقامتی برای خود درست کند و در کنار کندن صخره ها شروع به درست کردن باغی برای خود در پایین همان صخره ها می نماید. سرانجام او پس از پشت سر گذاشتن 19 سال جنگ با صخره های سرسخت و بدون بهره بردن از پای چپ موفق شد خانه ای سنگی با 7 قسمت مجزا که تمام بخش های مورد نیاز یک خانه را داراست در دل صخره هایی که کنده بود بسازد. خالو حسین در ابتدا می خواست جایی برای نماز خواندن بسازد ، ولی عزمش بیشتر شد تا جایی بسازد که در طول ادوار باقی بماند . او حتی درون سرایش قبری  را برای خاک سپاری  خود ساخت تا پس از مرگش نامش را به یادگار بگذارد. اکنون پس از مرگ خالو حسین آوازه خانه او جهانی شده و گردشگرانی از سراسر دنیا برای دیدن این بنای سنگی به «میگوره» در باینگان کرمانشاه می آیند.


البته باینگان جاهای دیدنی زیاد دیگری هم دارد. بعد از دیدار از غار خالو حسین می توانید راهی چشمه سپیاو شوید و از آب معدنی درجه یک آن نوش جان کنید . بعد هم سری به آبشار روستای ساتیاری بزنید و در آنجا غرق زیبایی و شگفتی شوید.

مهمانی خانه خالو حسین

چشمه «سپیاو»

چشمه یا رودخانه فصلی پرآب «سپیاو» از چشمه های بخش باینگان شهرستان پاوه است که در دامنه کوههای آتشگاه و در روستای «سپیاو» قرار دارد . وجود چشمهایی چون سپیاو گواهی بر پرآبی منطقه پاوه و هورامان است. به علت فراوانی آب و خروج کف مانند آن ، این چشمه به سپیاو (سفید آب) مشهور است. مزارع پرورش ماهی پایین دست چشمه به علت معدنی بودن از شهرت زیادی برخوردار است. این چشمه از اوایل اسفندماه به مدت 4-3ماه به جوشش در می آید و مناظر زیبایی را در امتداد مسیر خود به وجود آورده است. امتداد چشمه که از دل کوهها به دره پایین خود سرازیر می شود ، 300متر طول دارد. 

مهمانی خانه خالو حسین

آبشار «ساتیاری»

آبشار روستای «ساتیاری» باینگان از آب چشمه ها و در دره ٜ«گه رده» سرازیر می شود. به دلیل آبیاری باغات و تامین آب دامداری ها، از اواخر اردیبهشت ماه توسط آب چشمه های دره ٜ«گه رده» آب این آبشار کمتر شده و در خرداد ماه نیز بدون آب می ماند، اما از اوایل اسفند ماه تا اول خرداد ماه زمان مناسبی برای دیدن این آبشار زیبا است.


منابع : پاوه پرس، نمای ایران،پایگاه اطلاع رسانی بانه وره، هزار ماسوله