تبیان، دستیار زندگی
تبعید امام خمینی (ره) در روز 13 آبان ماه 42 اتفاق افتاد و نیز در روز 13 آبان ماه 1357 ارتش شاهنشاهی وارد دانشگاه تهران شد و تعدادی از دانش آموزان را به شهادت رساند.در 13 آبان ماه 1358 نیز دانشجویان با تسخیر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روز دانش آموز و رسالت دانش آموزان 

روز 13 آبان، روز دانش آموز با حوادث مهمی که در آن صورت گرفته تبدیل به یک روز مهم و تاریخی شده است.

روز دانش آموز و رسالت دانش آموزان

تبعید امام خمینی (ره) در روز 13 آبان ماه 42 اتفاق افتاد و نیز در روز 13 آبان ماه 1357 ارتش شاهنشاهی وارد دانشگاه تهران شد و تعدادی از دانش آموزان را به شهادت رساند.در 13 آبان ماه 1358 نیز دانشجویان با تسخیر و افشای لانه جاسوسی آمریکا در تهران به اهمیت این روز افزودند.

روز دانش آموز و رسالت دانش آموزان


این اتفاقات سبب شد تا دانش آموزان مسئولیت بیشتری احساس کنند و مانند سایر اقشار جامعه وارد مبارزات انقلابی شدند. این نقطه عطفی در مبازرات مردم ایران محسوب می شود. از سوی دیگر می توان گفت این رخدادها سب شد تا شعور و آگاهی این قشر جامعه افزایش یابد و بنابراین وارد نقش آفرینی در معادلات اجتماعی و سیاسی شدند، بنابراین 13 آبان را باید تاریخ تولد سیاسی دانش آموزان ایرانی عنوان کرد.

تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در سال 58 :

علی رغم خروج بسیاری از دیپلمات‌ها و وابستگان سفارت آمریکا از ایران، اما این سفارت به جاسوسی در ایران مشغول بود و دخالت های آن ها سبب برخی، کودتاها و حرکت های ضد انقلابی شده بود که با تسخیر لانه جاسوسی و افشای اسناد آن مردم کشورمان نیز در جریان رفتار های مداخله جویانه آمریکا در جریان انقلابشان قرار گرفتند. به این صورت که در روز سیزدهم آبان 1358 که به مناسبت گرامی داشت سیزدهم آبان 1357  روز دانش آموز نامیدند، تجمع عظیمی شکل گرفته بود، دانشجویان مسلمان و غیرتمند ایران،غافلگیرانه از در و دیوار سفارت آمریکا بالا رفتند و در مدت کمی کارکنان و تفنگ داران خائن امریکایی را دستگیر کردند. ⁠

رسالت شما دانش آموزان

نقش آفرینی دانش آموزان دبیرستانی در روند انقلاب، ریشه در آبان ماه 57 دارد اما ایران امروز هم به حضور بالنده و موثر شما دانش اموزان نیاز مبرم دارد. رسالت دانش اموزان به پایان نرسیده است. برای عبور از شرایط اقتصادی امروز، کشور نیاز به دانش آموزان و نقش آفرینی آنها دارد.  به فرموده جناب آقای محسن رضایی آینده کشور در دست نسل سومی‌ها و چهارمی ‌ها است، زیرا سن نسل‌های اول و دوم انقلاب پس از ده سال آینده به بالای 70 سال می رسد و ما بیشتر از 10 سال فرصت نداریم تا این نسل ها را برای پذیرش مسئولیت‌های خطیر اماده سازیم. 

نا امید نباشید

برخی از مشکلات کشور کوهی می سازند که یاس و ناامیدی را در جامعه ترویج می کنند و برخی نیز شعار گونه، منکر وجود مشکلات می شود. در حالیکه باید ناامیدی و همچنین بی میلی را کنار گذاشت و با دغدغه و فهم درست همراه با امید به حل مشکلات برای عبور از آنها برنامه ریزی کرد.

سخن آخر

فرشتگان نجات کشور شما دانش آموزان و جوانان هستید. باید با امید حرکت کرد، نباید دشمن یعنی آمریکا و اسراییل را دست کم گرفت اما نباید مشکلات را بزرگ نمایی کرد تا توان حرکت از شما سلب شود. چشم انداز ایران 1404 را چراغ راه بدانید و همه آحاد جامعه از مسئولین گرفته تافرهنگیان و دانش آموزان و حتی دستگاه‌ها و نهادها باید نسبت خود را باچشم انداز ایران بدانند و در این مسیر حرکت کنند. 

روز دانش آموز و رسالت دانش آموزان

هر کدام ما فاصله امروز کشور با اهداف ایران 1404 مشخص کنیم تا بدانیم به چه حرکتی و برنامه ای نیازمند هستیم.
مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه:پروین نظری
منبع:hawzahو rezaee.ir