تبیان، دستیار زندگی
روز دهم آبان ماه، سالروز عملیات محرم در سال 1361 است؛ عملیاتی که یادآور حماسه کربلا در محرم سال 61 هجری بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

محرم از 61 قمری تا 61 شمسی

روز دهم آبان ماه، سالروز عملیات محرم در سال 1361 است؛ عملیاتی که یادآور حماسه کربلا در محرم سال 61 هجری بود.

بخش فرهنگ پایداری تبیان
عملیات

آبان ماه سال 1361 و در بحبوحه دفاع مقدس ملت ایران، این ماه با ماه محرم الحرام و عزاداری سرور و سالار شهیدان و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) هم زمان می شود.

مدتی است که رزمندگان اسلام، عملیاتی انجام نداده اند؛ اما همگان انتظار می کشند تا در ماه شعور و حماسه، شعور و حماسه دیگری رقم بخورد.

پس از انجام عملیات های موفق و موثر ثامن الائمه (ع)، فتح المبین و بیت المقدس و البته عملیات رمضان، نیروهای دشمن همچنان در حالت انفعال به سر می برند و از این رو، فرماندهان و سرداران دفاع مقدس در تلاش اند تا با انجام عملیات دیگری، فرصت خروج از انفعال را به دشمن ندهند.

در این زمان قوای نظامی کشورمان در پی آن بود تا با کسب موفقیت دیگری در جبهه های جنگ، جوّ سنگین روانی دشمن را بشکند و از طرفی به فضای عمومی داخل کشورمان نیز نشان دهد که هنوز ابتکار عمل در جبهه در دست نیروهای خودی است.

این گونه است که طرح ریزی عملیات محرم، برای اجرا در ماه محرم و برای رسیدن به این اهداف آغاز می شود:

یک. خارج کردن شهرهای موسیان، دهلران و همچنین جاده? دهلران - عین خوش به طول 100 کیلومتر از زیر دید و تیر دشمن.

دو. آزادسازی ارتفاعات جنوب دهلران - به نام «حمرین» - از دست دشمن؛ چراکه دشمن با استقرار قوای خود در این ارتفاعات، تمام نقل و انتقالات، جاده ها و منطقه عین خوش را زیر دید خود داشت.

سه. آزادسازی جبال حمرین و منابع نفتی موسیان و بیش از هفتاد حلقه چاه نفتی.

چهار. تأمین امنیت شهرهای موسیان، دهلران، پادگان عین خوش و دهکده های اطراف آن.

پنج. از کار انداختن ماشین جنگی دشمن.

عملیات در منطقه دهلران پایه ریزی می شود و شامگاه دهم آبان ماه سال 1361، رزمندگان اسلام در لشکرها و تیپ های کربلا، نجف اشرف، علی بن ابی طالب (ع) و امام حسین (ع) آماده می شوند تا عملیات را با رمز مقدس «یا زینب» (س) و به فرماندهی سردار حسن باقری افشردی آغاز کنند. تنها مانع، نور مهتابی است که منطقه را روشن کرده است؛ لذا همه دست به دعا برمی دارند و در کمتر از چند دقیقه، ابرهای سیاه و متراکمی آسمان منطقه عملیات را می پوشاند.

عملیات از حدود ساعت 22 آغاز می شود. نیروهای خودی موفق می شوند تا در کمتر از نیم ساعت پس از اعلام حمله در یک محور، شماری از نیروهای عراقی را به اسارت درآورده و در محور دیگر نیز نیروهای دشمن را به استعداد یک تیپ، به محاصره درآورند و بیشتر آن ها را اسیر کنند.

ساعت 6 صبح روز بعد است و به جز یکی از جناح های منطقه عملیات، تمامی یگان ها به اهداف تعیین شده دست یافته اند. با روشن شدن هوا، هواپیماهای عراق با تمام امکانات اقدام به حمله کرده و با ریختن بمب و راکت تلاش می کنند تا مانع ادامه عملیات شوند.

این گونه است که مرحله نخست عملیات به پایان می رسد و حدود 550 کیلومترمربع از خاک مقدس ایران اسلامی ازجمله ارتفاعات مهم منطقه، پل چم سری، حوزه نفتی بیات، نهر عنبر، شهر میمه و موسیان آزاد و جاده عین خوش به دهلران نیز از دید و تیررس دشمن خارج می شود. همچنین شهرک طیب عراق هم تحت اشراف رزمندگان اسلام قرار می گیرد.

و اما رزمندگان اسلام در تلاش هستند تا با ترمیم رخنه های ایجادشده در نیروهای خودی  ? که بیشتر به دلیل باران های سیل آسای منطقه است  ? مرحله دوم عملیات را در عین غافلگیری دشمن آغاز کنند. این چنین است که ساعت 2 بامداد روز 12 آبان ماه، مرحله دوم آغاز می شود و در این مرحله هم 150 کیلومترمربع دیگر به تصرف نیروهای خودی درمی آید و همچنین تلفات دیگری به دشمن وارد می آید.

مرحله سوم هم درراه است. این مرحله باهدف تصرف همه بلندی های غرب حمرین و جاده ها و مراکز مهم عملیاتی و ایجاد و تأمین لازم برای جاده آسفالت چم سری، شرهانی و زبیدات و جاده شوسه زبیدات - طیب برنامه ریزی شده است که حدود ساعت شروع مرحله اول یعنی در حدود ساعت 22 روز 15 آبان آغاز می شود تا عملیات محرم به طول یک هفته، به ساعات پایانی خود نزدیک شود. این مرحله هم با تصرف حدود 150 کیلومترمربع همراه است و در پایان عملیات، دشمن حدود هفت هزار کشته و زخمی و همچنین حدود چهار هزار نفر اسیر می دهد که در کنار آن ها، انبوهی از تلفات سخت افزاری هم دیده می شود.

این گونه است که این عملیات با دستاوردهای زیاد مانند آزادسازی بخش مهمی از سرزمین های اشغال شده وطن، تصرف بخشی از خاک دشمن و همچنین ثبت نخستین «عبور از خطّ» در تاریخ دفاع مقدس ملت ایران و البته تحمل شهادت و مجروحیت و جانبازی تعداد نه چندان کمی از رزمندگان اسلام (حدود 1250 شهید و 3000 مجروح جانباز) به پایان می رسد.

در حقیقت رشادت و شجاعت همه نیروهای عمل کننده در عملیات محرم و به ویژه نیروهای لشکر امام حسین (ع) به فرماندهی سردار حسین خرازی باعث می شود تا بخش عمده ای از اهداف عملیات محقق شود و البته رزمندگان زیادی هم از این لشکر به فیض عظیم شهادت نائل شوند.

پس از آن است که نیمی از شهدای این لشکر در عملیات محرم یعنی حدود 370 شهید گلگون کفن، در 25 آبان ماه سال 1361 به اصفهان می رسند و یکی از به یادماندنی ترین تشییع های دوران دفاع مقدس با پیام روح بخش حضرت روح الله شکل می گیرد. در این روز است که تمام شهر تعطیل می شود و مردم به خیابان ها می ریزند؛ مساجد شهر اصفهان، میزبان شهدا می شود و در تمامی مساجد، ندای متعالی زیارت عاشورا طنین می افکند و استقبال بی نظیری از شهدای وطن به نمایش گذاشته می شود؛ استقبالی که حاوی این پیام بلند و ماندگار است:

ملتی که شهادت دارد، اسارت ندارد...


منبع: مهر