تبیان، دستیار زندگی
حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت مبارزه قاطع با مفاسد اقتصادی در جامعه را ضروری خواند و تاکید کرد: کسانی که پیشوایی امت اسلامی را بعهده می گیرند زندگی شان باید با ضعیف ترین طبقات جامعه برابری داشته باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قاضی عسکر: مبارزه با مفاسد اقتصادی در جامعه ضروری است

حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت مبارزه قاطع با مفاسد اقتصادی در جامعه را ضروری خواند و تاکید کرد: کسانی که پیشوایی امت اسلامی را بعهده می گیرند زندگی شان باید با ضعیف ترین طبقات جامعه برابری داشته باشد.

بخش حقوق تبیان
مفاسد اقتصادی

حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر روز دوشنبه در جلسه تواصی به حق در جمع کارکنان بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت با بیان حدیث «امرنی ربی بسبع خصال» به نقل ازپیامبر گرامی اسلام (ص) اظهار کرد: نبی مکرم اسلام فرمودند که خداوند مرا به هفت خصلت امر کرده است. امر، امر خدا و خطاب خداوند به پیغمبر اکرم است و معنایش این است که این خواسته الهی در همه زمان ها باید مورد توجه و دقت قرار گیرد.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت از دوست داشتن افراد مسکین و نزدیک شدن به آنها بعنوان اولین خصلت نام برد و گفت: دستور العمل دوست داشتن، نزدیک شدن و با خبر بودن از احوالات افراد مسکین یکی از زیباترین دستورهای اسلام برای حل معضلات اقتصادی و اجتماعی است.
وی افزود: کسانی که وضع مالی خوبی دارند و در ناز و نعمت بزرگ شده اند، نمی توانند درد فقرا را احساس کنند، کسی که یک شب گرسنگی نکشیده و یا همیشه سرپناه خوبی داشته است، نمی تواند حس کند انسان هایی که مشکل مالی دارند چگونه زندگی می کنند؟
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان حدیث «ان اللَّه فرض علی ائمّة الحق ان یقدّروا انفسهم بضعفة النّاس» به نقل از امیر مومنان اضافه کرد: این دستور حکومتی است کسانی که پیشوایی امت اسلامی را بعهده می گیرند زندگی شان باید با ضعیف ترین طبقات جامعه برابری داشته باشد.
وی گفت: نزدیک شدن به مساکین و لمس کردن شرایط آنها، از خصلت هایی است که مسئولان باید به آن توجه کنند و بارها امام و امروز هم مقام معظم رهبری بر آن تاکید فرموده اند.
وی افزود: وقتی رهبری می فرمایند فلان آقایی که در یک روستا بچه هایش بیکار است نه تنها پدر احساس خجالت می کند بلکه من هم خجالت می کشم این همان معنای «کلکم راعٍ و کلکم مسئول عن رعیته» می باشد، یعنی اسلام تاکید دارد هرکس نسبت به زیر مجموعه و مردم اش مسئولیت دارد و نمی تواند بی تفاوت باشد.
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با تاکید براینکه فقر زدایی و توزیع متعادل ثروت در جامعه وظیفه نظام اسلامی است، اظهار کرد: برخی مناطق از نعمت های الهی برخوردارند و برخی مناطق از این برخورداری محرومند ولی همه در قبال این وضعیت مسئول هستند و این مثل واجب کفایی است که همه باید کمک و تلاش کنند تا مشکل را حل نمایند.
وی در بیان دومین خصلت با اشاره به اینکه پیامبر می فرمایند؛ خدواند امر کرده است که «ان أکثر من قول لا حول و لا قوة إلا بالله» این ذکر را زیاد بکار برم، گفت: پیام اینگونه اذکار این است که بدانیم هیچ اراده و نیرویی به جز اراده و نیروی خداوند در جامعه کارآمد نیست و نقش ندارد.
وی افزود: باید به این مطلب یقین پیدا کنیم و بدانیم عزت و ذلت بدست خداست و بشر کاره ای نیست، بنابراین اگر انسان با خدا پیوند بخورد و هرکجا مشکل پیدا کرد به خدا پناه ببرد خداوند او را کفایت می کند و این را پیامبر باور داشت و به غیر خدا هم پناه نمی برد.
نماینده ولی فقیه ماجرای به آتش انداختن ابراهیم خلیل را یادآور شد و گفت: درآن ماجرا هر کس آمد و خواست توکل حضرت ابراهیم را از او بگیرد، پاسخ شنید که من فقط نیازمند به خدا هستم و غیر خدا را نمی خواهم و وقتی هم او را با منجیق به داخل آتش انداختند خطاب آمد «یا نارُ کُونِی بَرْداً وَ سَلاماً عَلی إِبْراهِیمَ» و آتش برای او سرد و گوارا شد.
وی افزود: این نمونه توکل برخداست و اینکه هیچ اراده ای و نیرویی جز نیرو وارده خداوند در جامعه کارگر نیست.
نماینده ولی فقیه صله رحم و رفت وآمد با خویشان را سومین خصلت دانست و گفت: این را باید جزو وظایف خود بدانیم و حتی اگر طرف مقابل با ما قطع رابطه کرده باشد، ما قطع رابطه نکنیم و صله رحم را انجام دهیم.
وی درادامه با تاکید براینکه کسی که بخواهد آرام و راحت زندگی کند باید همیشه به انسان هایی که از او پایین تر هستند نگاه کند، افزود: نباید توقعات خود را زیاد کنیم و نگاهمان به افرادی باشد که از ما بالاتر هستند.
وی اضافه کرد: خیلی از این زیاده خواهی ها انسان را به فساد، دزدی، خیانت و ... می کشاند ولی اگر انسان به پایین تر از خود نگاه کند، خدا را شکر می کند در شرایطی قرار دارد که قابل قبول است.
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با اشاره به اینکه هیچ وقت در مسیر خدا از ملامت دیگران نباید هراسید، گفت: امام سجاد(ع) می فرمایند که اگر تمام دنیا از دین خدا برگردند و من تنهای تنها باشم و فقط قرآن با من باشد احساس تنهایی نمی کنم.
وی افزود: این کلمات بسیار زیباست و گویای این است اگر دنیایی علیه ما بسیج شود ولی ما بدانیم که مسیرمان حق است، هرچقدر هم ما را ملامت کنند و هر حرفی هم بزنند از مسیر حق و راهی که در نظر گرفته ایم دست برنخواهیم داشت.
نماینده ولی فقیه از بیان حق و پاسداری از آن هرچقدر هم که تلخ باشد بعنوان ششمین خصلت نام برد و گفت: اجرای عدالت در جامعه تلخ است، گرفتن امتیاز از انسان های حرام خوار و دادن آن به انسان هایی که حقشان است یعنی حق را به حق دار دادن برای افراد حرام خوار تلخ است.
وی افزود: افراد زیاده طلبی که تا دست شان به قدرت می رسد زیاده طلبی می کنند این حرف ها برای شان تلخ است ولی پیامبر (ص) می فرمایند خداوند امر کرده است که همیشه حق را بگویم و کنار حق باشم اگرچه تلخ باشد.
وی طلب نکردن چیزی از دیگری را خصلت هفتم ذکرکرد و گفت: عزت و عظمتی که اسلام برای انسان مومن قائل است در این خصلت مشاهده می شود. انسان نباید برای خواسته های حقیر دنیایی خود را خوار و ذلیل نموده و پیش هرفردی سرخم کند. انسان باید کار و تلاش کند و برای دست یافتن به خواسته های دنیوی خود را ذلیل و خوار ننماید.
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با اشاره به اینکه پیامبر (ص) می فرمایند که خداوند من را به رعایت این هفت خصلت امر کرده است، خطاب به حاضران گفت: بنده و شما باید این موارد را دستورالعمل زندگی خود قرار دهیم و یک به یک در زندگانی پیاده کنیم تا از مزه شیرین نتایج آن بهره مند شویم ولی اگر فاصله بگیریم تلخی زندگی ما را فرو خواهد برد.
وی با اشاره به اینکه مشکلات در جامعه بدلیل عمل نکردن به اسلام است، اظهار کرد: دستورات قرآن، پیامبر و ائمه گره گشای زندگی مردم است.
نماینده ولی فقیه افزود: با برخی مسایلی که هر روز گفته می شود مانند مفاسدی که در جامعه بوجود می آید باید ضمن پیشگیری از وقوع اینگونه مفاسد، با آنها قاطعانه برخورد کرد و نظارت نمود تا به چنین وضعی نرسد، اگر با این مسایل قاطع برخورد نشود دوباره تکرار خواهد شد.
وی ضرورت رفع اشکالات در سیستم های اقتصادی که امکان نفوذ و سوء استفاده در آنها وجود دارد را یادآور شد و با تاکید براینکه کار علمی و کارشناسی برای شناختن ریشه ها لازم است، گفت: اگر سیستم اصلاح شد و باز هم اتفاق افتاد آنگاه باید قاطعانه برخورد کرد.
نماینده ولی فقیه تاکید کرد: باید به نفع مردم و کسانی که صاحبان اصلی انقلابند و بار حجیم مشکلات بر دوش آنهاست با این گونه افراد قاطعانه برخورد شود و با آنها مجامله جایز نیست.



منبع:www.irna.ir

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .