تبیان، دستیار زندگی
هر فردی دوست دارد که نقاط مثبتش دیده شود و مورد تشویق قرار بگیرد. در نتیجه بهتر است پیش از شروع به انتقاد کردن و تذکر دادن نقاط ضعف، از یک یا چند نقطه قوت فرد یاد شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روش ساندویچ کردن راهی برای انتقاد سنجیده است

هر فردی دوست دارد که نقاط مثبتش دیده شود و مورد تشویق قرار بگیرد. در نتیجه بهتر است پیش از شروع به انتقاد کردن و تذکر دادن نقاط ضعف، از یک یا چند نقطه قوت فرد یاد شود.

بخش خانواده ایرانی تبیان
انتقاد

محمدعطایی با اشاره به روش های انتقاد درست، گفت: هر فردی دوست دارد که نقاط مثبتش دیده شود و مورد تشویق قرار بگیرد. در نتیجه بهتر است پیش از شروع به انتقاد کردن و تذکر دادن نقاط ضعف، از یک یا چند نقطه قوت فرد یاد شود.

این روان شناس ادامه داد: من روش ساندویچ را توصیه می کنم، یعنی اینکه نظر منفی را بین دو نظر مثبت قرار دهیم به این نحو تأثیر سخنانمان بیشتر می شود. مثلا اگر فرزندمان در درس ریاضی ضعیف است و بخواهیم به صورت ساندویچی عمل کنیم باید بگوییم "شما در درس علوم خیلی قوی هستی و من از تو راضی ام ولی در درس ریاضی نقاط ضعف زیادی داری هرچند که من می دانم پسر درس خوان و کوشایی هستی و  مشکلت را به زودی حل می کنی."

وی با بیان اینکه هرچه انتقاد بیشتر باشد تأثیرش کمتر می شود، بیان کرد: اگر از یک نفر زیاد انتقاد شود قصد و هدفی که در پشت انتقاد وجود دارد فراموش و تأثیرش کم می شود. اگر به طرف مقابلتان زمان کافی برای اصلاح رفتار و گفتارش ندهید، باز هم احتمال رنجش او از شما زیاد است.

عطایی با تأکید بر اینکه فقط وقتی لب به انتقاد باز کنید که ضرورت دارد، گفت: نقد یک نفر در میان جمع، معمولا به ایجاد حس حقارت و شرمندگی در فرد منجر می شود که از او انتقاد می کنید. اگر از یک نفر، زیاد انتقاد کنید، قصد و هدفی که در پشت صحبتتان دارید گم می شود.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.